@Pepper Jack
Yritin omassa puheenvuorossani perustella Aleksi Elorinteen mahdollisesti heikon tehotilaston lähes identtisillä argumenteilla, kuin ne jotka Ylen jutussa mainittiin.
Pelaaminen omalta alueelta, pelaaminen parhaita vastaan, kehno pakkipari, puolustava rooli ja niin edelleen.
Eikä se tehotilasto ole tietenkään mikään täyttä totta kertova tilasto, itse käytin jossain kohtaa muistaakseni termiä, "antaa osviittaa"
Olet muuten toinen, joka lainaa mua, ja puhuu Ulanderista, itse en hänestä ole maininnut sanaakaan, vaan Elorinteestä, jonka toinen kirjoittaja mainitsi Salmen verrokki-esimerkkinä, pelaajien tason samankaltaisuudesta tehotilastoon peilaten.
Muinaisia tilastoja miettiessä, itse haluaisin uudenlaisen tilaston, jossa huomioidaan kolmos/nelos-syöttäjä, pelaaja joka laittaa homman alulle.
Esimerkkinä vaikkapa näin; Miro Heiskanen hakee kiekon Kankaanperän lavasta oman maalin takaa, tuo jalalla, voittaa oman alueen, voittaa keskialueen, voittaa hyökkäysalueella tilaa päätyyn asti, siirtokiekko ränniin Raskille painottomalle puolelle, joka siirtää Tyrväiselle 1-sektoriin, tämä laukoo ykkösellä, Sopanen lyö karan sisään.
Kolme viimeksi mainittua saavat tehopisteen, Heiskanen ei, vaikka oli koko tilanteen luonut pelaaja, voitti eniten aluetta, oli eniten kiekossa, mahdollisti koko maaliin johtaneen tapahtumaketjun. Tämänkaltaisten tilanteiden takia siihen haluisin sen "kolmos-syötttöpinnan" olevan tilastossa mukana. Kankikin saa plussan vaikkei edistänyt tilannnetta juuri millään tavalla.
Onneks Hessukin sentään sen saa ;)
En osaa nyt sanoa tehotilaston olemassaolon puolesta muuta kuin sen, että joskus sen ovat lajin toimijat tarpeelliseksi katsoneet, kun arvioidaan pelaajan suorittamista viisikon osana.