Kutsutaan myös keskusteluksi sivistyneemmissä piireissä, kuulemma. Joillekin on arvo sinänsä se, että pelaaja on oma kasvatti. Jos kaksi pientä nopeaa ja kätevää kotikääpiötä korvataan kahdella pienellä, nopealla, mutta kalliimmalla vieraskääpiöllä, niin jollekin voi tulla mieleen, että "miksi"? Edelleen luottoa löytyy Marjamäkeen, mutta jokaisella valmentajalla on sokeita pisteitä, eikä Late ole varmasti poikkeus.
Ymmärrän kyllä nuo mainitsemasi arvot. Oma kannanotto oli hyvin kärkäs, koitetaan parantaa siitä.
Jos tilanne todella olisi se, että Ikosen ja Aaltosen tilalle löytyisi omista riveistä yhtä hyvät korvaajat, niin mikäs siinä, kyllä minäkin kääntyisin omien kasvattien puolelle. Olen aina tykännyt siitä, että joukkue on oululainen. Samalla kuitenkin haluan, että joukkue on käytettävät resurssit huomioiden mahdollisimman hyvä.
Tämän vuoksi vahvistuksia hankitaan muualta. Viime vuonna olin itsekin hyvin vahvasti Davisin ja Kasparin peluutusta vastaan, koska he eivät tuoneet pöytään yhtään mitään, mitä Aho ja Mäenalanen (eli omat kasvatit) eivät olisi pystyneet tekemään. Okei, tässä kohtaa Marjamäki olisi voinut penkittää kyseiset herrat jo aiemmin. Sitä ei voi silti kiistää, etteikö tilanne olisi ollut äärimmäisen vaikea koutsille.
Nyt en kuitenkaan missään tapauksessa näe asiaa samalla tavalla. En usko, että joukkue olisi yhtä hyvä ilman Aaltosta ja Ikosta. Ketä siellä sitten olisi näiden tilalla? Minun mielestä kyseiset pelaajat vahvistavat joukkuetta. Se on ihmeellistä, että nämä pelaajat ovat silti niin isosti joidenkin hampaissa, eivätkä pahemmin saa posia hyvienkään otteiden jälkeen. Kasvattajaseuran ei pitäisi vaikuttaa peliesitysten arviointiin noin paljoa.
Jos nämä pelaajat olisivat oululaisia, uskon, että heitä kehuttaisiin täällä kilpaa. Esimerkkinä: Ikonen teki 2+1 -> ketjukavereiden hyvyyttä. Puljujärvi tekee maalin -> Jessen hyvyyttä. Puljujärvi varmasti pelaisi edelleen tuossa ketjussa, mikäli ei olisi otteillaan paikkaansa ansaitusti menettänyt. Jos ja kun Puljujärvi taas tuosta parantaa, ei minulle ole ongelma häntä kehua. Ei ole ongelma myöskään sijoittaa häntä Ikosen tilalle, mikäli hän on parempi.
Jossain kohtaa nuo arvot siis sumentavat näkökykyä vähän turhan pahasti.