Peliesitykset kaudella 2015–2016

  • 157 731
  • 1 054
Suosikkijoukkue
Lukko
Todella raskasta silti seurata pelejä, kun vastustaja pelaa aina kuin ratkaisevassa finaalissa. Olisi kiva välillä katsoa joku löysempi peli väliin, missä saadaan läpiajoa ja pari lahjasyöttöä. Lisäksi vastustajan kassari joko on poikkeuksellisen usein huippuiskussa tai sitten se tehdään itse. Veikkaan jälkimmäistä. Tänään vedettiin 14 Markkaselle asti ja 31 ohi... mistä juoltuukin mieleen, että miksi pyörityksissä ja muutenkin kierrätetään se kiekko aina väkisin sinne viivaan niin että siellä on 10 äijää sen jälkeen kiekon edessä. Leikkaisivat reilusti keskelle ja vetoa, sieltä viivalta on nykyään muutenkin ihan helvetin pitkä matka.

Tässä ironistodellisesta tekstistä saa helposti kaivettua sen totuuden siemenen. Pääsääntöisesti lukon pelaaminen on ollut sitä hirveää taistelua ja voiton ovat ratkaisseet erikoistilanteet...jo monta vuotta. Kokonaisvaltainen raikas hyökkäyspelaaminen on siintänyt poissaolollaan jo pidemmän aikaa, koska Duffan pelikirja ei päde enää tämänhetken kiekkoon. Kun hyökkäyspelaaminen on vajaavaista, niin suurin osa pelistä joudutaan puolustamaan. Tämänhetkinen sarjatilanne selittyy muutaman pelaajan yksilötaidoilla...ja nämäkin pelaajat alkavat olemaan hiipumaan päin. Vaikka koivistoinen oli tänään(kin) raikas ilmestys, niin silti se kärkisena tarvitaan pytyn nostamiseen, vitut budjeteista. Syön sanani Duffasta, joten voitaisiin hivuttaa se nopeasti Mikkeliin. Vuori hommaa pojan kotiin.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minä en sinänsä ota kantaa filmasiko vai ei, mutta kiinnitin huomiota sellaiseen pikku seikkaan, että tuomari näytti ulos heti kun Ahonen kaatui. Tuomari ei siis jäänyt odottamaan, nouseeko hän vai jääkö makoilemaan. Eli tämä vihellys tuli teosta, ei seurauksista.

OK. En itse tuota huomannut. Joka tapauksessa minusta selkeä tuomarivirhe, kun Venäläinen vielä jarrutti juuri ennen pientä kontaktia.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta sellaista mietin että koska Tommila on viimeksi pelannut hyvän pelin? Muistaako joku tällaista ihmettä?
En muista Tommilan pelanneen hyvää peliä koskaan, mutta kai se joskus kuitenkin jotain siellä kentällä oikeinkin tekee. Tänään Tommila hankki SaiPalle jäähyn, josta aiheutui lopuksi myös SaiPan avaus maali.
 

senilix

Jäsen
Ei Tommila ainakaan huonompi ollut kuin muut pakit. Kaikki sähelsivät, Brookbank ehkä eniten. Tommila näkyy katsomoon, koska hän yrittää ajoittain tehdä kiekolla jotakin rakentavaa. Paha on syöttää kun ei ole kenelle syöttää....
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mutta sellaista mietin että koska Tommila on viimeksi pelannut hyvän pelin? Muistaako joku tällaista ihmettä?
Minä tätä samaa kysymystä mietin ja kirjoitin sen palstalle silloin tappioputken loppuhetkillä. Joku muistutti ja palautti mieleen sen Lappeenrannan pelin jonka Lukko voitti 1-0 mainitun Tommilan maalilla, ja totta, kun sitä muistelen niin se oli Tommilan kauden paras peli.

Sanon senkin uhalla, että joku tästä riemastuu, että mikäli Tommila ei olisi oma kasvatti niin voi vittujen kevät miten häntä haukuttaisiin. Nyt hän saa paljon anteeksi tuon taustansa takia, mutta voi veljet jos Tommila olisi tullut Lukkoon vasta Dufvan aikana...

Enkä minä sitä silti pahana pidä vaikka Tommilaa ei haukutakaan niin kovasti. Mutta tulipa vaan mieleen.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
OK. En itse tuota huomannut. Joka tapauksessa minusta selkeä tuomarivirhe, kun Venäläinen vielä jarrutti juuri ennen pientä kontaktia.

Jarrutti toki, mutta luistimet näyttivät nousevan jäästä samassa yhteydessä aika reippaasti.
 

Okkul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja maajoukkueet
Minusta tuntuu että Duffan linja pitää mahdollisimman paljon "vapaata" kesällä ja kauden aikana ei ole hyvä valinta, vaikka RD näin saakin itse enemmän aikaa olla Mikkelissä. Jotenkin tuntuu että Lukko on ollut vaikeuksissa jokaisen pidemmän tauon jälkeen. Ymmärrän että Koivisto ja Niskala jotka oli maajoukkueen mukana voisivat saada huilata mutta muu joukkue ja erityisesti kehittyvät pelaajat tarvitsevat treeniä kehityäkseen ja ollakseen valmiinpia kun pelit alkaa. Joo olen tietoinen pelaaja yhdistyksen säännöistä mm. Tapaninpäivän kokoontumisesta mutta Jyp esim käytti joulutauon erilailla näkyikö se ensimmäisessä erässä ? Koko Lukon joukkue olisi voinut kokoontua Jyväskylään aamuksi ja käydä aamujäillä siellä. Jotenkin tuntuu että RD focus on jo Mikkelissä ja Raumalla ollaan kun on vielä pakko.

Eilinen suoritus oli ala arvoinen kotiyleisön edessä. Katsomossakin oli hiljaista vain kourallinen Saipa fania piti ääntä.vaikka paikalla oli yli 3800 katsojaa.

RD selitystä Ramonan haastattelussa pelin jälkeen että Lahden vatsatauti sekoitti kentälliset ja pelin en niele kun siltä osin että Jaatinen nostetiin tilalle muihin Kentiin se ei vaikuttanut ja kun muutenkin mennään lähes kolmen kentän peluutuksella.

Lukon suurin ongelma koko kauden aikana on ollut hyökkäyspeli ja maalinteko, ei puolustus tätä taustaa vastaan tuntuu edelleekin erikoiselta Zajacin ulkoistaminen ja BB hankkiminen vaikka kummatkin oli tullessaan kesken kuntoisia niin BB ei ole näyttänyt merkkiäkään että olisi hyvä siinä peruspakin roolissa tuomaan kovuutta puolustukseen, asenne ei ole kohdallaan ja on Lukon pehmein pakki. Elenkin oli kuin neiti kentällä ollessaan Kun Ahonen kolattiin Riska sentään koitti pikkuisen taklaajaa tilanteen jälkeen tökkimällä muistuttaa että ei noin kun BB luikki mitenkään mihinkään reakoimatta vaihtoon.

Positiivista eilen oli Kovistoisen esitykset.
 

senilix

Jäsen
En muista Tommilan pelanneen hyvää peliä koskaan, mutta kai se joskus kuitenkin jotain siellä kentällä oikeinkin tekee. Tänään Tommila hankki SaiPalle jäähyn, josta aiheutui lopuksi myös SaiPan avaus maali.
Mikä on hyvä peli ja mikä ei? Tommila on viimeksi ollut jäällä vastustajan tehdessä maalin 14.11., joten on hän ilmeisesti jotakin oikeinkin tehnyt.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mikä on hyvä peli ja mikä ei? Tommila on viimeksi ollut jäällä vastustajan tehdessä maalin 14.11., joten on hän ilmeisesti jotakin oikeinkin tehnyt.
Nolla omissa on aina hyvä suoritus, mutta kyllä itse olen ainakin odottanut Tommilalta kiekollisesti myös jotain. Kovin vähän on saatu. Eilen tosiaan yksi haasto tuotti sen jäähyn ja muut nousu yritykset ja muutamat syötöt saivat aikaan enemmänkin tuskaa itsessäni.

Lisätään vielä samaa kuten sanoit aiemmin. Ei Tommila Lukon huonoin eilen ollut.
 

Okkul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja maajoukkueet
Mikä on hyvä peli ja mikä ei? Tommila on viimeksi ollut jäällä vastustajan tehdessä maalin 14.11., joten on hän ilmeisesti jotakin oikeinkin tehnyt.

Tästä olen samaa mieltä Tommila ei suinkaan ole joukkueen huonoin pakki, näen edelleenkin paljon enemmän potentiaalia kuin BB:ssä, Jaatisessa tai edes Hyvärisessä. Pystyy ja uskaltaa tehdä kiekolla jotakin muutakin kuin roiskia ränniin vaikka virheitäkin sattuu. Silti joukkueen kolmanneksi paras pakki tehotilatossa vain Ahonen ja Niskala edellä. Tommila kykenee tekemään Virtaset ensivuonna jos saa samanverran luottoa Vuorelta.

Miksi kukaan ei tartu siihen tosi asiaan että Tommila on parempi omassa päässä kuin hehkutettu Jesse Virtanen jonka tehotilasto on Jaatisen luokkaa.
 
Viimeksi muokattu:

carr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Peter Forsberg
Virtanen pelaa kolme kertaa enemmän joten en lähtisi tehotilastoja vertailemaan. Muutenkin vertailu Virtaseen on aivan turhaa. Ovat vielä eri aurinkokunnista. Säännöllisesti peliaikaa Tommila tarvitsee. Se ei kehitä ketään jos roikkuu seiskapakkina mukana ja kentälle päästyään pitäisi heti onnistua.
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, NY Rangers
Virtanen on ollut myös pienehkö pettymys ainakin marraskuun alusta saakka. Virheitä virheen perään eikä saa kiekolla tehtyä mitään peliä edistävää hyökkäyspäässä. Sais edes yhden vedon sadasta maalille asti tai maaliin päin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikös jo voisi lopettaa yhtään minkään asian perustelemisen tehotilastolla (ts +-), kun näitä kaikenmaailman corsejakin olisi tarjolla?
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Plussista ja miinuksista puheenollen, kuka oli se Lukon pelaaja, joka meni vaihtoon SaiPan ekassa maalissa? Lähteenmäki ainakin hyppäsi tilalle ja sai suht ansaitsemattoman miinuksen.
 

senilix

Jäsen
Kuka siinä ylivoimassa pelasi? Piitulainen?
Se oli muutenkin vähän outo tilanne. Virtanen nousi kiekon kanssa laidassa ja kukaan ei tullut alaspäin varmistamaan.

Plussista ja miinuksista sen verran, että kyllä ne yleisesti suunnan näyttävät. Kummasti kumpiakin kerääntyy tietyille pelaajille.
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, NY Rangers
Mä katsoin, että se olis ollu just Virtanen, joka liukui vaihtoon. Saattoi olla silti joku muu, jos kerran Jesse oli viemässä kiekkoa.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuka siinä ylivoimassa pelasi? Piitulainen?
Se oli muutenkin vähän outo tilanne. Virtanen nousi kiekon kanssa laidassa ja kukaan ei tullut alaspäin varmistamaan.

Plussista ja miinuksista sen verran, että kyllä ne yleisesti suunnan näyttävät. Kummasti kumpiakin kerääntyy tietyille pelaajille.

Mä katsoin, että se olis ollu just Virtanen, joka liukui vaihtoon. Saattoi olla silti joku muu, jos kerran Jesse oli viemässä kiekkoa.
Katsoin uudestaan ja kyllä se oli Lähteenmäki ihan itse, joten miinus oli ns. ansaittu. Ensin Lähteenmäkin on tulossa vaihtoon, vilkaisee taakse ja jatkaa kohti vaihtoaitiota, vilkasee uudelleen ja näkee että nyt on SaiPan mies läpi ja lähtee luistelemaan alaspäin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Vaihtovirheeksi RD:kin sen laski. Toki siinä tapahtui kaksi virhettä samaan aikaan, kun alimpana ollut Gags nousi turhaan maalille ja hetkeä ennen sitä oli Lähteenmäki lähtenyt vaihtoon.

Ja jos vielä oikein haluaa viisastella, niin Virtanen nousi maalin taakse ja pelasi itsensä ulos tilanteesta. Ja samalla Nurmi syöttää kovaa taaksepäin, joka sekin olisi pitänyt katsoa tarkemmin ja ennenkakkea kuulla että SaiPan jäähy päättyi jo. Silloin ei syötellä taaksepäin.

Eli Vahalahti pelasi siinä oikein, kaikki muut neljä enemmän ja vähemmän väärin.
 

senilix

Jäsen
Ei Virtanen minusta väärin pelannut. Hän vei kiekon siniviivalta laitaa ylös maalin taakse ja syötti. Gagnon oli hetken viivalla mutta lähti maalia kohti. Toisin sanoen alimpana miehenä Gagnonin olisi pitänyt leikkiä puolustajaa. Vaihtoon menossa ollut pelaaja oli sitten oma lukunsa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ei Virtanen minusta väärin pelannut.
No joo, mun mielestäni hänen pitäisi antaa kiekon kuljetus muiden hommaksi ja varmistaa itse se pakin paikka viivasta. Tai voi Jesse sen kiekon kuskata alueelle, mutta pelaisi viivalla ja keskittyisi vetoihin. Se hänen roolinsa kuitenkin on ylivoiman ainoana pakkina.

Nurmi, Gags ja Lähteenmäki tuossa sen trion muodostivat, joiden tekemisten kautta Kuronen karkasi yksin läpi.
 

Okkul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja maajoukkueet
Eikös jo voisi lopettaa yhtään minkään asian perustelemisen tehotilastolla (ts +-), kun näitä kaikenmaailman corsejakin olisi tarjolla?

Minusta esimerkiksi:
Virtanen 35 ottelua -5. peliaika 23 min
Ahonen 35 ottelua +9 peliaika 20 min
Niskala 33 ottelua +6 peliaika 24 min

Tommila 27 ottelua +1 peliaika 10 min
Jaatinen 34 ottelua - 6 peliaika 10 min
Brookbank 14 ottelua -5 peliaika 20 min

Kertoo puolustajan omanpään pelaamisesta paljon enemmän kuin corsi. Tilasto perustuu otteisiin kentällä eikä mielipiteisiin. Oletko sitä mieltä että yllä oleva ei kerro puolustuspelaamisesta mitään ?
 

carr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Peter Forsberg
Tää on hankala. Toki se jotain kertoo mutta ei aivan luotettavakaan ole. Juuri nämä että tulet vaihdosta tai jäähyltä ja kiekko on maalissa, kun luistimet koskee jäähän. "Syyllinen" ehtii lentältä pois ja tilanteeseen aivan syytön ehtii kemtälle. Näitä tilanteita kuitenkin on lähes joka pelissä.

Sillä ei selitetä Jaatisen ja Ahosen eroa. Se selittyy sillä, että Jaatinen on vaan paska.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Virtanen 35 ottelua -5.
Jaatinen 34 ottelua - 6
En minä sano että tehotilasto olisi ihan turha, mutta konteksti ja vertailun tarkoitus on syytä tarkoin harkita, ja jos niitä joutuu tarkoin harkitsemaan, niin silloin on käytettävissä parempiakin tilastoja.
Oletko sitä mieltä että yllä oleva ei kerro puolustuspelaamisesta mitään ?
Olen, tai se kertoo about yhtä paljon kuin Tommila 5, Völler, Klinsmann 2, Riedle, Jaatinen 0. Joskus se voi kertoa paljon, joskus ei mitään. Corsi Rel% olisi varmaankin puolustajien vertailuun paras statsi, mutta sitä ei taida liiga tarjota. Ja toki noita edistyneitäkin statseja pystyy käyttämään väärin, mutta esimerkiksi tällaiset tehotilastoanalyysit ovat ihan tuubaa:

Tästä olen samaa mieltä Tommila ei suinkaan ole joukkueen huonoin pakki, näen edelleenkin paljon enemmän potentiaalia kuin BB:ssä, Jaatisessa tai edes Hyvärisessä. Pystyy ja uskaltaa tehdä kiekolla jotakin muutakin kuin roiskia ränniin vaikka virheitäkin sattuu. Silti joukkueen kolmanneksi paras pakki tehotilatossa vain Ahonen ja Niskala edellä. Tommila kykenee tekemään Virtaset ensivuonna jos saa samanverran luottoa Vuorelta.

Miksi kukaan ei tartu siihen tosi asiaan että Tommila on parempi omassa päässä kuin hehkutettu Jesse Virtanen jonka tehotilasto on Jaatisen luokkaa.
 

Okkul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja maajoukkueet
Olen, tai se kertoo about yhtä paljon kuin Tommila 5, Völler, Klinsmann 2, Riedle, Jaatinen 0. Joskus se voi kertoa paljon, joskus ei mitään. Corsi Rel% olisi varmaankin puolustajien vertailuun paras statsi, mutta sitä ei taida liiga tarjota. Ja toki noita edistyneitäkin statseja pystyy käyttämään väärin, mutta esimerkiksi tällaiset tehotilastoanalyysit ovat ihan tuubaa:

Tästä olen erimieltä, ei suinkaan ole sattumaa että juuri tietyllä pelaajilla on tehotilasto plussalla ja tietyillä pakkasella. Se ei selity pitkässä sarjassa sillä että on hypännyt väärään aikaan kentälle tai sieltä tullut oikeaan aikaan pois. Minusta tehotilasto kertoo kyllä hyvin suunnan.
Mikä tulee tuohon Corsiin niin en ymmärrä miten se nyt on sen parempi puolustuspelin osalta.

Edit. Lisäyksenä lainaus Wikipediasta koskien tuota Corsia
While Corsi may provide a more accurate evaluation of players contributions to a winning effort than plus-minus (giving a plus to players who are on the ice when a goal is scored and a minus to players who are on the ice when a goal is scored on their own net), it does have its owns criticisms. For example, a player is on the ice for 30 shots on net and 20 shots against. This player is a defensive defenseman, and in this situation he only helped create 5 shots on net but his mistakes led to 15 shots against. This tells us his real impact on the game is -10 Corsi, but on the game sheet at the end of the game his Corsi number will be +10.[7] This is because he was playing with better players around him and that boosted his Corsi number. Essentially, a good player playing consistently with bad players will get hammered by Corsi, while a good player playing with great players will get a boost. In this sense, Corsi is not the greatest tool for determining a player’s usefulness to his team and his impact on the game.
 
Viimeksi muokattu:

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tehotilasto on yliarvostettu ja Tommilan puolustaminen sen avulla on ehkä järjettömintä ikinä kun se näyttää "huikeaa" +1:tä. Kannattaa myös ottaa huomioon ne turhat jäähyt mitä hän on ottanut ja kun yleisesti ottaen ei saa mitään aikaan niin anti joukkueelle on ollut tällä kaudella olematon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös