Omalla tavallaan masentavan (joskin ennalta-arvatun) illan innoittamana leikin hieman excelillä ja IFK:n tehtyjen ja päästettyjen maalien lukumäärillä.
Yleisesti hyväksytty fakta tälläkin palstalla on se, että IFK:n sangen ohut pelikirja opittiin muiden joukkueiden osalta, joka johti etenkin hyökkäyspelin totaaliseen puuroutumiseen runkosarjan viimeisellä kolmanneksella. Itse halusin sen lisäksi tutkia myös sitä, onko IFK:n päästettyjen maalien keskiarvo merkittävästi lisääntynyt hyökkäyspelin huonontuessa. Koin parhaaksi tarkastelutavaksi viimeisen viiden ottelun tehtyjen/päästettyjen maalien keskiarvon tutkimisen. Linkistä löydätte kuvana tuon excel -taulukon:
http://oi57.tinypic.com/2vxngur.jpg (tinypic.com).
Viivat tarkastelevat siis aina viimeisen viiden ottelun tehtyjä ja päästettyjä maaleja. Lisäsin myös samaan kaavaan alle pylvästaulukkona kerätyt pisteet kultakin pelipäivältä. Esteettisistä syistä 3p voitto = 1, JA/VL voitto = 0,66, JA/VL häviö = 0,33 ja häviö = 0. Ja lisäksi vielä huomio:
jatkoajalla tehdyt maalit olen laskenut mukaan tehtyihin/päästettyihin maaleihin,
voittopotkurangaistuspilkkulaukauksien "lisämaalia" taas en ole laskenut tehtyihin/päästettyihin.
Jos joku sattuu löytämään jotain huomioita ko. kaaviosta, niin great. Noin yleisilmeeltään se kertoo aika pitkälti sitä, mitä täällä on jo pitkään sanottu: IFK:n tehtyjen maalien lukumäärän dramaattinen laskeminen on johtanut tähän nykyiseen suohon. Itse asiassa päästettyjen maalien keskiarvo pysyi pitkään suht stabiilina myös huonoina aikoina, mutta nyt on siinäkin viimeisen ~10 kierroksen aikana romahdettu (liian innokasta hyökkäämistä/itseluottamus/Husson +7kg?).
Selväähän on, että mitä lähemmäs play-offeja tullaan, sitä enemmän puolustuspeliä tiivistetään ja näin luonnollisesti tehtyjen maalien määrä pienenee. IFK:lle tällä oli kuitenkin katastrofaaliset seuraukset, kun maalimäärät pieneni liikaa eikä toisaalta puolustuspeli/maalivahtipeli pystynyt kompensoimaan tätä.
Kaikin puolin pysäyttävää on nähdä se, että runkosarjan viimeisellä kolmanneksella IFK on saalistanut
16 pistettä! 3x3 pistettä, 2x2 pistettä, 3x1 pistettä, 10x0 pistettä. En voi kylliksi korostaa, kuinka järkyttävän huono suoritus tämä on. Alle piste per ottelu ja nyt ei puhuta mistään viiden matsin otannasta, vaan 18 ottelun ajanjaksosta.
Luulin rationalisoinnin piristävän, mutta olen vaipunut yhä syvempään depressioon. Loma-vitun-rengas kierroksilla ulos - ja vielä tammikuussa
johdettiin runkosarjaa.