Liigan kärkikamppailu Lahdessa, Pelicans voitti ja siirtyi sarjassa kärkeen samalla kun kolme ennakkoon kärkilaituria on sivussa [Enlund, Bryggman ja Kangasniemi]. Jos joku olisi sanonut että lokakuussa Roine on meidän kultakypärä ja Kangasniemellä on kolme pistettä, olisin sanonut että ollaan pahasti flopattu ja sarjan viimeisiä, mutta ei, nyt ollaan kärjessä!
Upeaa!
Ennakkoarviot tälläkin palstalla olivat kovasti tätä joukkuetta vastaan jollei sitä vahvisteta reilusti, mutta joukkue on jo tässä vaiheessa näyttänyt että ei ne suuret nimet tee joukkuetta, vaan se että kaikki pelaavat yhteen pottiin ja tekevät työtä yhteisen hyvän eteen.
Kun joukkue pärjää, yksilötkin näyttävät hyvältä ja juuri tällä hetkellä kuka tahansa voi tehdä maalin, kenet vain voi heittää alivoimaan ja homma toimii. Ironista onkin että kärkijätkät Jasek-Kangasniemi on tehnyt yhteensä "vain" 11 pistettä [8-3] mutta ovat pelanneet joukkueelle ja etenkin Jasek on ottanut enemmän vastuuta puolustamisesta ja ollut vastuullinen kiekon kanssa.
Ennen kautta oli yleisesti epäilyksiä Niemelän suhteen siitä onko hymyilevästä Tommista kehittämään joukkuetta ja luulen että tämä nuorten pelaajien tasainen nousu eturiviin on osoitus siitä mitä Niemelä tekee ja missä hänen vahvuutensa on. Kuten aiemmin olen sanonut, luulen että Niemelä on niitä valmentajia joita kiitetään uran loppupuolella ja mainitaan merkittävänä tekijänä urakehityksen kannalta.
Luulen että se on myös yksi syy miksi meillä yhä on Jasek.
Pekka Virta Saipassa on hyvä osoitus siitä miten pienestä joskus asiat ovat kiinni. Puolitoista vuotta sitten Virta oli mestarivalmentaja Liigan parhaassa joukkueessa ja nyt sai potkut Liigan heikoimmasta joukkueesta. Ensimmäisessä tapauksessa valmentaja sai joukkueen pelaamaan hyvää kiekkoa hyvillä yksilöillä ja toisessa valmentaja ei saanut keskivertojoukkuetta pelaamaan edes tasollaan vaan hyvätkin yksilöt näyttivät surkeilta.
Ei ollut kyse siitä että Virta olisi ollut paras valmentaja ja hieman yli vuoden päästä huonoin, vaan siitä että hyvällä materiaalilla heikkokin valmentaja voi näyttää hyvältä mutta hyvä valmentaja voi saada keskivertomateriaalinkin näyttämään hyvältä.
Niemelä on hyvä valmentaja, pelaajien valmentaja ja siksi taisteluilme näyttää siltä että pelaajat haluavat pelata Niemelälle ja sitä kautta myös joukkueelle ja sillä pelillä me olemme pelejä voittaneet. Ja siksi meillä on yhä Jasek.
Ei varmasti olla koko loppukautta kärjessä, varmasti tappioitakin tulee, on mielenkiintoista nähdä miten joukkue käsittelee niitä hetkiä.
Meillä on piilevää potentiaalia Kangasniemessä ja Jasekissa, jotka voivat ottaa joukkuetta reppuselkään kun muilla alkaa painamaan.
Mielestäni tää joukkue on jo näin alussa näyttänyt luonnetta ja että joukkue on nimenomaan joukkue.
Mun joukkue, mun Pelicans.