aika hyvin. Kahden verotarkastuksen kokemuksella osataan sanoa, että aina löytyy jotain. No ei siitä sen enempää, kun tuo jo kertoi asiantuntemuksesi aihesta. Sitä toki vahvisti myös muutama muu hupaisa lause.
Tuota kauppalehden uutista ei voi tulkita kuin yhdellä tavalla. Eli alkoholimyyntiä ei ole laitettu kirjanpitoon. Myyjät ovat käyttäneet "kassaan, taskuun, kassaan, taskuun" menetelmää näköjään. Ja tuo puuttuva alkoholimyynti on ehkä maailman helpoin näyttää toteen. Ostettu esim 1000 litraa kaljaa, myyntiin on kirjattu about 500 litraa ja 100 litraa palautettu. Missä loput?
No siis, tarkoitin että yrittäjänä voin kertoa millainen verotarkastus on. Ja en tarkoita siis vain omaa firmaani, vaan muitakin yrityksiä, joiden omistajia tunnen paljon, aina on jostain huomauttanut edes. Kuitenkin olen yli kymmenen vuotta pyörittänyt 1-3 yritystä ja jokaisen paperitöistä itse vastannut ja viimeisimmässä tarkistuksessa ei löytynyt mitään muuta kuin juuri puhelinlaskuista ja jostain sellaisista huomauttivat, mutta ei muuta. Väitän tietäväni jotain aiheesta, siis :)
Ja kyllä, myös baaribisneksessä olen mukana sen verran että ymmärrän mitä kassan ohi myyminen tarkoittaa ravintolassa, MUTTA jos on ostettu vaikka juuri tuo mainitsemasi 1000 litraa kaljaa, myyntiin on vaikkapa kirjattu about 500 litraa ja 100 litraa palautettu, niin ihan hyvin voi olla että jossain on ollut merkitsemättä X litraa ilmaiskaljoja, vaikkapa aitioissa juotuja ja/tai henkilökunnasta joku on vienyt kotiinsa oluita tai tarjonnut tutuille tai jotain sellaista, ihan noin esimerkiksi. Laske siinä sitten myynnin realistista hävikkiä.. Ja kyllä, ilmaisoluita sillointällöin saa, itsekin olen saanut.
On totta että tuota on helppo valvoa, mutta myös vaikea todistaa mihin olutta on kadonnut ja onko se oikeasti myyty ja joku pistänyt rahat taskuun, vai onko kyse siitä että olutta on kadonnut jo ennen sen myymistä ja näkyy hävikissä siksi.
Eikä siis tuo 57000e ole todellakaan se veron osuus huomatusta hävikistä, vaan siinä on helposti 'rangaistuslisää', miten paljon verottaja sitten on arvioinutkin ohi kassan myydyn.
Jos joukkue haluaisi tehdä pimeää kauppaa, se olisi niin helppoa jättää tilittämättä lipuista osa merkitsemällä ne vapaalipuiksi tms. Nykyään se ei enää ole niin helppoa, kun kaikki menee sähköisen systeemin kautta, mutta 5-10v sitten, kun liput revittiin lippuvihosta, niin monessa hallissa kun suhteutti katsojien määrää hallin kapasiteettiin, niin aina ilmoitettu katsojamäärä tuntui hämmentävän pieneltä..