Kaija Soinalo
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Pelikannut
Noissakin on vielä vakioituja kysymyksiä, mihin vastataan aina samalla tavalla, että kova peli tulossa ja muuta kliseistä. Mutta ehdottomasti hyvä konsepti!
Gusse maalissa, Tyrsky ja Enska huilaa.Tilalle Konde ja Tukiainen sekä Salminen seiskapakkina. Muuten mennään samoilla...Eikö nykyään Pelsun faceen tule klo 13 kokoonpanoja? Tätä kirjoittaessa eipä näy vielä.. Tuntuu että viestintä on huonontunu kyllä lähivuosina.
Kyllähän ne yleensä tulee klo13 ainakin instaan mutta tänään sometiimi näköjään nukkuu.Eikö nykyään Pelsun faceen tule klo 13 kokoonpanoja? Tätä kirjoittaessa eipä näy vielä.. Tuntuu että viestintä on huonontunu kyllä lähivuosina.
En tarkoittanut viestilläni että pelkästään yhdestä asiasta on tämä asia kiinni, vaan kokonaisuudesta. Mielestäni ennen tuli kaikkea muutakin kivaa enemmän, just jotain kokkailuvideota, koosteita jostain virkistyspäivistä ja muuta, semmosta just mistä fanit tykkää. Nykyään vaan tuntuu, että tehdään se minimisuoritus ja se on siinä. Tottakai ymmärrän että money talks, mutta se on harmi vaan fanin kannalta kun ei tule sitä extrakivaa melkein koskaan.Nyt en kyllä ihan taas ymmärrä tätä negatiivisuuden määrää. Yhden kerran jää kokoonpano julkaisematta klo 13, niin yhtäkkiä meidän viestintä onkin sekavaa ja tiedotetaan milloin sattuu? Esimerkiksi näiden kokoonpanojen osalta en muista tämän kauden osalta toista kertaa, milloin ei olisi ollut kokoonpanot somessa siinä yhden maissa (näin ainakin siis Instagramin puolella)
Onhan Pelicansilla toki tiedottamisessa parannettavaa ja siitä kuuluukin antaa palautetta silloin kun siihen on aihetta, mutta ihan oikeesti nyt. Sanokaa mulle Suomesta joku seura, kenellä se tiedottaminen on aina pelkkää priimaa? Jonkin verran tulee seurattua myös muiden jengien someja ja sen perusteella meillä homma toimii oikein hyvin. Kokoonpanot, pregame haastattelut, otteluraportit jne tulee aina samoihin aikoihin ja mikä tärkeintä, ne ylipäänsä tulee. Paljon on toki parannettavaa, mutta en nyt sanoisi, että pelsun sometyöskentely mitenkään paskaa on vaan ihan mallikasta (toisin kuin esimerkiksi viestintä toimiston puolelta). Nyt on tehty taas kärpäsestä härkänen tämän asian suhteen.
Toki tässä korostuukin se luovuus. Eihän sen sisällöntuotannon tarvitsekaan olla kaavamaista. Ihan ylipäätään, se että tuotaisiin joukkuetta lähemmän yleisöä, oli ne tavat mitä hyvänsä. Sosiaalinen media on kuitenkin myös väylä erottua ja tehdä asiat uniikilla tavalla, kuten lahtelaiseen tyyliin kuuluukin. Se vaan vaatisi jonkun osaavan henkilön, joita kyllä luulisi löytyvän. Mielestäni tuo on aina vähän kehno perustelu, että vittuako sitä yrittämään kun kuitenkin menee perseelleen.Ymmärrän kyllä ahkerana seuran toiminnan kriitikoona hyvin ne pointit, mitä täällä annetaan tuosta sisällöntuotannosta ja sen "puutteista".
Mutta sitten myös tulee vaan se kysymys, että kuinka monta kertaa ne kokkailuvideot, koosteet virkistyspäivistä tai tuollaisista jaksaa sitten kiinnostaa ihmisiä ja kannattaako niitä sen takia tehdä. Ne on pari ensimmäistä kertaa varmasti ihan kivoja, kun pääsee sinne kulissien taakse kurkistamaan ja näkemään pelaajien persoonia. Mutta sitten kun niitä alkaa tulemaan enemmän ja huomataan, miten siellä ne samat asiat niissä alkaa toistumaan, niin ei niitäkään määräänsä enempää ihmiset jaksa katsoa. Etenkin nykypäivänä, kun se keskittymiskyky ja huomioikkuna ihmisillä somessa on sen 15-30 sekuntia kaikkien näiden TikTokkien ja Instagram reelien myötä.
Niitä pelaajien MyDay-juttujakaan ei ole enää tullut, kun kukaan pelaajista ei sellaista osaa vetää eikä tunne oloaan luontevaksi niitä kuvaillessa. Ei edes someajan supertähti Kid Jämsen. Eikä se kovin kiinnostavaa ollut, kun jätkät kuvaili aamupalat ja aamupaskalla käymiset, sen kun saapuvat hallille, pyytävät jättämään kommentteja mihin vastaavat, mitkä sitten on luokkaa "sähkö- vai puukiuas", "koira vai kissa", "musta vai valkoinen erkka", siitä sitten useamman tunnin aikahyppy siitä hallille saapumisesta siihen, kun jätkät iltapäivällä lähtee hallilta kotiin, menevät kotisohvalle pelaamaan pleikkaria ja lopulta nukkumaan. Ei tuokaan kovin kiinnostavaa sisältöä ole edes niille kaikista kovimmille faneille.
Unohtamatta sitä, että Pelicansillakin on kuitenkin sitä dataa saatavilla kaikista näistä palveluista ja alustoilta siitä, mikä ihmisiä tuolla kiinnostaa ja mikä ei, eli mihin tulee katselukertoja, minkä klipin kanssa ollaan eniten vuorovaikutuksessa ja niin edelleen. Sen mukaan sitä sisältöäkin on varmasti yritetty puolestaan sitten räätälöidä.
Esimerkiksi sitten tuo Pelicans TV. Sehän oli ihan älyttömän laadukas tuotanto Pelicansilta, siis todella paljon edellä aikaansa ja sellainen, mitä ei oltu Suomessa aiemmin yhdeltäkään urheiluseuralta nähty eikä ole myöskään sen jälkeenkään nähty. Siellä oli tosiaan lahtelaisia mediakasvoja vetämässä tuota ohjelmaa, alkaen aina maikkarin studioisäntä/uutisankkuri Teemu Niikosta siihen koko kansan Antero Mertarantaan. Oli mielenkiintoisia kiekkovieraita puhumassa yleisesti jääkiekosta ja lahtelaisesta jääkiekosta, silloisten Pelicans-joukkueiden pelaaja- ja valmentajahaastatteluja, missä myös ihan oikeasti haastettiin näitä haastateltavia eikä vaan tehty sellaisia kädenlämpöisiä small talk sessioita. Etenkin niissä "Liipolan parlamentti" nimisissä segmenteissä puhuttiin asioista ihan suoraan ja yhtään kaunistelematta. Ongelmana vaan oli, että katselukertoja nuo jaksot ja klipit keräsivät YouTubessa kuitenkin keskimäärin vain hieman alle 2000 katselukertaa per jakso. Ainoat poikkeukset olivat ne ihan kansallisellakin tasolla huomiota saaneet Marko Jantusen haastattelut, ensimmäinen haastattelu niiden käräjäoikeuden tuomioiden jälkeen missä Jarna oli vielä todella heikossa hapessa, sekä se seuraavan syksyn haastettelu, missä Jantunen kertoi hakeutuneensa Minnesota-hoitoon. Tuo tuotantohan sitten loppui, kun sitä ei vaan ollut kannattavaa noilla katseluluvuilla jatkaa.
Niin, siinä sitten tuleekin vaan se, että miten vältät esimerkiksi pukukoppielämän kuvaamisen muuttumasta kaavamaiseksi, kun se kuitenkin on hyvin paljon sitä yhtä ja samaa kaavamaista arkea siellä pelaajien keskuudessa. Koska niitä kiinnostavimpia osia, kuten syksyn Darts-turnausta, ei ymmärrettävästi yleisölle voida näyttää. Vaikka siinä varmasti olisikin yksi seuratuimmista TikTok- tai Instagram-liveistä. Toki esimerkiksi nyt mainittuna noita Instagram-livejä voisi olla enemmän, ja osallistaa pelaajia niihin silloin kun nuo hallilla muutenkin hengailevat.Eihän sen sisällöntuotannon tarvitsekaan olla kaavamaista.
Ihan totta, eikä mielestäni kyllä näin ole ollutkaan. Koska onhan siellä juuri yritetty tehdä ja luovasti luoda näitä erilaisia konsepteja sen sisällön suhteen, mitä tuossa edelläkin on aika hyvä pino mainittu. Mutta sitten kun ne eivät puolestaan ole ottaneet tuulta alleen tai onnistuneet halutulla tavalla yleisön keskuudessa, niin sitten niistä on ihan ymmärrettävästi luovuttu. Moni täällä palstalla arvosti niitä kesällä tehtyjä teasereita koskien uusia pelaajia, mutta kyllähän niitäkin koskien tuli myös tooodella paljon soraääniä suurelta yleisöltä, että "miksi tehdään tällaista pelleilyä sen sijaan että vaan julkaistaisiin se pelaaja saman tien jos kerran sopimus on!!!". Tasapainotteulahan tuo kaikki on sen suhteen, että mikä puree ja mikä taas ei.Mielestäni tuo on aina vähän kehno perustelu, että vittuako sitä yrittämään kun kuitenkin menee perseelleen.
En tiedä mitä tällä tarkoitat. Nykyään kyllä ainakin itsestä tuntuu että ihan kaikki jaetaan. Itse jos mietin niin juuri se arki siellä on mielenkiintoista. Jos vaikka katsoo jullien tai ilveksen sosiaalista mediaa, jota ainakin itse pidän jonkinlaisena tason mittarina Suomessa mitä tulee tuotannon laatuun niin juurikin se arki on sitä mitä siellä jaetaan. Ylipäätään mielestäni vähän outoa miettiä, että mikä voi mennä pieleen kun mitään ei ole edes yritetty. Millä tavoin tällä kaudella on joukkuetta yritetty tuoda lähemmäs kuluttajaa? En ainakaan itse keksi heti yhtään esimerkkiä.Koska niitä kiinnostavimpia osia ei ymmärrettävästi yleisölle voida näyttää.
Nyt kun kävin kurkkaamassa, niin näkyihän tuolla tosiaan olevan muutama klippi harjoituksista, pelaajista kävelemässä pukukoppikäytävällä tai saapumassa hallille räntäsateessa. Jos näiden takia Pelicans on jäljessä "some-geimissä" muita, niin tuohan on sitten todella helppoa korjata. Toki siitä olen ehkä eri mieltä, että ei tuo kovin mielenkiintoiselta vaikuttanut.Jos vaikka katsoo jullien tai ilveksen sosiaalista mediaa, jota ainakin itse pidän jonkinlaisena tason mittarina Suomessa mitä tulee tuotannon laatuun niin juurikin se arki on sitä mitä siellä jaetaan.
Niin, en tiedä kuka näin sitten ajattelee tai miettii, kun näinhän kukaan ei ole sanonut että toimittaisiin.Ylipäätään mielestäni vähän outoa miettiä, että mikä voi mennä pieleen kun mitään ei ole edes yritetty.
Tällä kaudella taitaa olla erilaiset haastattelut se keino millä heitä on yritetty tuoda lähemmäs. Siitä olen ihan samaa mieltä, että tuossa toki voisi monipuolistaa sitä joukkueen tuomista lähemmäksi kuluttajaa.Millä tavoin tällä kaudella on joukkuetta yritetty tuoda lähemmäs kuluttajaa?
Vähän voisi heittää vielä juttua tislatusta vedestä, ruokavaliostaan noin muutenkin ja Jeesuksesta päälle.Ben Blood kertomaan Pelicansin someen koronarokotteista ja 5G mastoista. Siinä sitä olisi arvokasta sisältöä.
Bloodin ja Raikan raamattupiiri joka sunnuntai kello 10:00. Siinä olisi kontenttia.Vähän voisi heittää vielä juttua tislatusta vedestä, ruokavaliostaan noin muutenkin ja Jeesuksesta päälle.
Kuka korvaa menetetyt kahvit? Lens komeena suihkuna tuulilasille. :DBloodin ja Raikan raamattupiiri joka sunnuntai kello 10:00. Siinä olisi kontenttia.
Miksi pitää tulla potkimaan vielä maassa makaavaa?Liigan vuoro lähettää twitter-terveisiä Lahteen päin:
"Herätys."
Liigan vuoro lähettää twitter-terveisiä Lahteen päin:
"Herätys."