Pelicans tiedotusvälineissä

  • 722 100
  • 2 574

Kaija Soinalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelikannut
Noissakin on vielä vakioituja kysymyksiä, mihin vastataan aina samalla tavalla, että kova peli tulossa ja muuta kliseistä. Mutta ehdottomasti hyvä konsepti!
 

Kossu123

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ryan Lasch, #24
Eikö nykyään Pelsun faceen tule klo 13 kokoonpanoja? Tätä kirjoittaessa eipä näy vielä.. Tuntuu että viestintä on huonontunu kyllä lähivuosina.
 

Tounaii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Toi on sinänsä mielenkiintoista et ku esimerkiks kokoonpanojen julkistaminen on omasta mielestä sellanen rutiini ennen matsia, joka julkaistaan tiettyyn kellonaikaan, eikä mitenkään et silloin ku siltä tuntuu.
Kuka tosta hommasta vastaa ja miks se on näin sekavaa?

Monella muulla jengillä (ellei peräti jokaisella) tietyt viikkokuulumiset, kokoonpanojen julkistukset yms suoritetaan samaa kaavaa käyttäen ja kannattajat osaa niitä ettiä sen mukaan, jotenki tuntuu hirveen koomiselta et miten meillä ei tähän pureuduta, vaan näitä tiedotteita pudotellaan miten sattuu ja milloin sattuu.
 

Jonezki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nyt en kyllä ihan taas ymmärrä tätä negatiivisuuden määrää. Yhden kerran jää kokoonpano julkaisematta klo 13, niin yhtäkkiä meidän viestintä onkin sekavaa ja tiedotetaan milloin sattuu? Esimerkiksi näiden kokoonpanojen osalta en muista tämän kauden osalta toista kertaa, milloin ei olisi ollut kokoonpanot somessa siinä yhden maissa (näin ainakin siis Instagramin puolella)

Onhan Pelicansilla toki tiedottamisessa parannettavaa ja siitä kuuluukin antaa palautetta silloin kun siihen on aihetta, mutta ihan oikeesti nyt. Sanokaa mulle Suomesta joku seura, kenellä se tiedottaminen on aina pelkkää priimaa? Jonkin verran tulee seurattua myös muiden jengien someja ja sen perusteella meillä homma toimii oikein hyvin. Kokoonpanot, pregame haastattelut, otteluraportit jne tulee aina samoihin aikoihin ja mikä tärkeintä, ne ylipäänsä tulee. Paljon on toki parannettavaa, mutta en nyt sanoisi, että pelsun sometyöskentely mitenkään paskaa on vaan ihan mallikasta (toisin kuin esimerkiksi viestintä toimiston puolelta). Nyt on tehty taas kärpäsestä härkänen tämän asian suhteen.
 

Kossu123

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ryan Lasch, #24
Nyt en kyllä ihan taas ymmärrä tätä negatiivisuuden määrää. Yhden kerran jää kokoonpano julkaisematta klo 13, niin yhtäkkiä meidän viestintä onkin sekavaa ja tiedotetaan milloin sattuu? Esimerkiksi näiden kokoonpanojen osalta en muista tämän kauden osalta toista kertaa, milloin ei olisi ollut kokoonpanot somessa siinä yhden maissa (näin ainakin siis Instagramin puolella)

Onhan Pelicansilla toki tiedottamisessa parannettavaa ja siitä kuuluukin antaa palautetta silloin kun siihen on aihetta, mutta ihan oikeesti nyt. Sanokaa mulle Suomesta joku seura, kenellä se tiedottaminen on aina pelkkää priimaa? Jonkin verran tulee seurattua myös muiden jengien someja ja sen perusteella meillä homma toimii oikein hyvin. Kokoonpanot, pregame haastattelut, otteluraportit jne tulee aina samoihin aikoihin ja mikä tärkeintä, ne ylipäänsä tulee. Paljon on toki parannettavaa, mutta en nyt sanoisi, että pelsun sometyöskentely mitenkään paskaa on vaan ihan mallikasta (toisin kuin esimerkiksi viestintä toimiston puolelta). Nyt on tehty taas kärpäsestä härkänen tämän asian suhteen.
En tarkoittanut viestilläni että pelkästään yhdestä asiasta on tämä asia kiinni, vaan kokonaisuudesta. Mielestäni ennen tuli kaikkea muutakin kivaa enemmän, just jotain kokkailuvideota, koosteita jostain virkistyspäivistä ja muuta, semmosta just mistä fanit tykkää. Nykyään vaan tuntuu, että tehdään se minimisuoritus ja se on siinä. Tottakai ymmärrän että money talks, mutta se on harmi vaan fanin kannalta kun ei tule sitä extrakivaa melkein koskaan.
 

JaromirLager

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuntuu ettei tuolla johtoportaassa oikein ymmärretä millaista lisäarvoa sillä laadukkaalla sisällöntuotannolla voitaisiin luoda. Ainahan se raha puhuu, mutta tuntuu että tässä organisaatiossa jokainen osa-alue tehdään niin minimillä ja halvalla kun voidaan.

On tietysti ihan selvää, että päätuote on se joukkue siellä kaukalossa ja upeaa että siihen on uskallettu lyödä pelimerkkejä kiinni. Kuitenkin joku podcast tms. maistuisi varmasti aika monelle turkoosisydämelle. Ylipäätään olisi aika tärkeää, että joukkuetta tuotaisiin lähemmän katsojaa, jotteivat pelaajat olisi vain jotain etäisiä hahmoja varusteidensa alla kaukalossa. Nyt ainoa mistä on saanut vähän tietää pelaajista on nuo väsyneet Lahti Aquan esittelyvideot.

Joukkueessa kuitenkin vaikuttaa olevan mahtavia persoonia, jotka nyt jäävät aikalailla pukukopin suojiin piiloon faneilta. Eikä tuon tarvisi olla sen kummempaa kuin löisi pojille kameran kauniiseen käteen ja sanoisi että kuvatkaa pätkää vaikka joltain vierasreissulta. Aiempina vuosina on muutamia tuollaisia videoita tipahdellut ja ne ovat aidosti olleet hauskoja ja mielenkiintoisia seurata.

Ylipäätään on hullua, että sisällöntuotanto on mennyt käytännössä huonompaan suuntaan vaikka mahdollisuudet erilaisten uusien alustojen pohjalta ovat vain laajentuneet. Jotenkin erikoista katsella Youtubesta vanhoja pätkiä Antsan vetämästä Pelcans TV:stä, joka tuolla tämän hetken meiningillä tuntuu aika utopistiselta.

Tällä hetkellä en oikein itse osaa sanoa muuta positiivista kuin Pekon TikTokin, joka aika ajoin on ollut mediassa esillä. Inhottaa aina negailla, mutta aidosti vähän surettaa miten huonosti muuta kuin itse jääkiekkopuolta seurassa tällä hetkellä vedetään. Toki myyntipuoli varmaan toimii nätisti kun Juhinkin paitaan on saanut ammuttua sen tuhannen mainosta.

Kuitenkin juuri kaikki se mikä näkyy ulospäin kuluttajalle eli viestintä, fanituotteet, sosiaalinen media yms. on aika karsealla tolalla kun kuitenkin eletään vuotta 2024. Niin kauan kun peli on tuolla tasolla kaukalossa niin ei varmaan kukaan jaksa näihin asioihin kiinnittää huomiota.

Tuppaa olemaan kuitenkin niin, että varsinkin sille nuoremmalle sukupolvelle, joka kuitenkin on se sakki kuka niitä pelejä siellä hallilla tulevaisuudessa käy katsomassa (toivottavasti), ei oikein enää riitä mikään kokoonpanolista ja Losen Pre game haastattelu. Seuran pitäisi näkyä ja olla aidosti kiinnostava.

Aika sekava ja jäsentymätön oksennus tämä oli taas, mutta minkäs teet kun aidosti harmittaa ja seura merkitsee itselle paljon.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Ymmärrän kyllä ahkerana seuran toiminnan kriitikoona hyvin ne pointit, mitä täällä annetaan tuosta sisällöntuotannosta ja sen "puutteista".

Mutta sitten myös tulee vaan se kysymys, että kuinka monta kertaa ne kokkailuvideot, koosteet virkistyspäivistä tai tuollaisista jaksaa sitten kiinnostaa ihmisiä ja kannattaako niitä sen takia tehdä. Ne on pari ensimmäistä kertaa varmasti ihan kivoja, kun pääsee sinne kulissien taakse kurkistamaan ja näkemään pelaajien persoonia. Mutta sitten kun niitä alkaa tulemaan enemmän ja huomataan, miten siellä ne samat asiat niissä alkaa toistumaan, niin ei niitäkään määräänsä enempää ihmiset jaksa katsoa. Etenkin nykypäivänä, kun se keskittymiskyky ja huomioikkuna ihmisillä somessa on sen 15-30 sekuntia kaikkien näiden TikTokkien ja Instagram reelien myötä.

Niitä pelaajien MyDay-juttujakaan ei ole enää tullut, kun kukaan pelaajista ei sellaista osaa vetää eikä tunne oloaan luontevaksi niitä kuvaillessa. Ei edes someajan supertähti Kid Jämsen. Eikä se kovin kiinnostavaa ollut, kun jätkät kuvaili aamupalat ja aamupaskalla käymiset, sen kun saapuvat hallille, pyytävät jättämään kommentteja mihin vastaavat, mitkä sitten on luokkaa "sähkö- vai puukiuas", "koira vai kissa", "musta vai valkoinen erkka", siitä sitten useamman tunnin aikahyppy siitä hallille saapumisesta siihen, kun jätkät iltapäivällä lähtee hallilta kotiin, menevät kotisohvalle pelaamaan pleikkaria ja lopulta nukkumaan. Ei tuokaan kovin kiinnostavaa sisältöä ole edes niille kaikista kovimmille faneille.

Unohtamatta sitä, että Pelicansillakin on kuitenkin sitä dataa saatavilla kaikista näistä palveluista ja alustoilta siitä, mikä ihmisiä tuolla kiinnostaa ja mikä ei, eli mihin tulee katselukertoja, minkä klipin kanssa ollaan eniten vuorovaikutuksessa ja niin edelleen. Sen mukaan sitä sisältöäkin on varmasti yritetty puolestaan sitten räätälöidä.

Esimerkiksi sitten tuo Pelicans TV. Sehän oli ihan älyttömän laadukas tuotanto Pelicansilta, siis todella paljon edellä aikaansa ja sellainen, mitä ei oltu Suomessa aiemmin yhdeltäkään urheiluseuralta nähty eikä ole myöskään sen jälkeenkään nähty. Siellä oli tosiaan lahtelaisia mediakasvoja vetämässä tuota ohjelmaa, alkaen aina maikkarin studioisäntä/uutisankkuri Teemu Niikosta siihen koko kansan Antero Mertarantaan. Oli mielenkiintoisia kiekkovieraita puhumassa yleisesti jääkiekosta ja lahtelaisesta jääkiekosta, silloisten Pelicans-joukkueiden pelaaja- ja valmentajahaastatteluja, missä myös ihan oikeasti haastettiin näitä haastateltavia eikä vaan tehty sellaisia kädenlämpöisiä small talk sessioita. Etenkin niissä "Liipolan parlamentti" nimisissä segmenteissä puhuttiin asioista ihan suoraan ja yhtään kaunistelematta. Ongelmana vaan oli, että katselukertoja nuo jaksot ja klipit keräsivät YouTubessa kuitenkin keskimäärin vain hieman alle 2000 katselukertaa per jakso. Ainoat poikkeukset olivat ne ihan kansallisellakin tasolla huomiota saaneet Marko Jantusen haastattelut, ensimmäinen haastattelu niiden käräjäoikeuden tuomioiden jälkeen missä Jarna oli vielä todella heikossa hapessa, sekä se seuraavan syksyn haastettelu, missä Jantunen kertoi hakeutuneensa Minnesota-hoitoon. Tuo tuotantohan sitten loppui, kun sitä ei vaan ollut kannattavaa noilla katseluluvuilla jatkaa.
 
Viimeksi muokattu:

JaromirLager

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ymmärrän kyllä ahkerana seuran toiminnan kriitikoona hyvin ne pointit, mitä täällä annetaan tuosta sisällöntuotannosta ja sen "puutteista".

Mutta sitten myös tulee vaan se kysymys, että kuinka monta kertaa ne kokkailuvideot, koosteet virkistyspäivistä tai tuollaisista jaksaa sitten kiinnostaa ihmisiä ja kannattaako niitä sen takia tehdä. Ne on pari ensimmäistä kertaa varmasti ihan kivoja, kun pääsee sinne kulissien taakse kurkistamaan ja näkemään pelaajien persoonia. Mutta sitten kun niitä alkaa tulemaan enemmän ja huomataan, miten siellä ne samat asiat niissä alkaa toistumaan, niin ei niitäkään määräänsä enempää ihmiset jaksa katsoa. Etenkin nykypäivänä, kun se keskittymiskyky ja huomioikkuna ihmisillä somessa on sen 15-30 sekuntia kaikkien näiden TikTokkien ja Instagram reelien myötä.

Niitä pelaajien MyDay-juttujakaan ei ole enää tullut, kun kukaan pelaajista ei sellaista osaa vetää eikä tunne oloaan luontevaksi niitä kuvaillessa. Ei edes someajan supertähti Kid Jämsen. Eikä se kovin kiinnostavaa ollut, kun jätkät kuvaili aamupalat ja aamupaskalla käymiset, sen kun saapuvat hallille, pyytävät jättämään kommentteja mihin vastaavat, mitkä sitten on luokkaa "sähkö- vai puukiuas", "koira vai kissa", "musta vai valkoinen erkka", siitä sitten useamman tunnin aikahyppy siitä hallille saapumisesta siihen, kun jätkät iltapäivällä lähtee hallilta kotiin, menevät kotisohvalle pelaamaan pleikkaria ja lopulta nukkumaan. Ei tuokaan kovin kiinnostavaa sisältöä ole edes niille kaikista kovimmille faneille.

Unohtamatta sitä, että Pelicansillakin on kuitenkin sitä dataa saatavilla kaikista näistä palveluista ja alustoilta siitä, mikä ihmisiä tuolla kiinnostaa ja mikä ei, eli mihin tulee katselukertoja, minkä klipin kanssa ollaan eniten vuorovaikutuksessa ja niin edelleen. Sen mukaan sitä sisältöäkin on varmasti yritetty puolestaan sitten räätälöidä.

Esimerkiksi sitten tuo Pelicans TV. Sehän oli ihan älyttömän laadukas tuotanto Pelicansilta, siis todella paljon edellä aikaansa ja sellainen, mitä ei oltu Suomessa aiemmin yhdeltäkään urheiluseuralta nähty eikä ole myöskään sen jälkeenkään nähty. Siellä oli tosiaan lahtelaisia mediakasvoja vetämässä tuota ohjelmaa, alkaen aina maikkarin studioisäntä/uutisankkuri Teemu Niikosta siihen koko kansan Antero Mertarantaan. Oli mielenkiintoisia kiekkovieraita puhumassa yleisesti jääkiekosta ja lahtelaisesta jääkiekosta, silloisten Pelicans-joukkueiden pelaaja- ja valmentajahaastatteluja, missä myös ihan oikeasti haastettiin näitä haastateltavia eikä vaan tehty sellaisia kädenlämpöisiä small talk sessioita. Etenkin niissä "Liipolan parlamentti" nimisissä segmenteissä puhuttiin asioista ihan suoraan ja yhtään kaunistelematta. Ongelmana vaan oli, että katselukertoja nuo jaksot ja klipit keräsivät YouTubessa kuitenkin keskimäärin vain hieman alle 2000 katselukertaa per jakso. Ainoat poikkeukset olivat ne ihan kansallisellakin tasolla huomiota saaneet Marko Jantusen haastattelut, ensimmäinen haastattelu niiden käräjäoikeuden tuomioiden jälkeen missä Jarna oli vielä todella heikossa hapessa, sekä se seuraavan syksyn haastettelu, missä Jantunen kertoi hakeutuneensa Minnesota-hoitoon. Tuo tuotantohan sitten loppui, kun sitä ei vaan ollut kannattavaa noilla katseluluvuilla jatkaa.
Toki tässä korostuukin se luovuus. Eihän sen sisällöntuotannon tarvitsekaan olla kaavamaista. Ihan ylipäätään, se että tuotaisiin joukkuetta lähemmän yleisöä, oli ne tavat mitä hyvänsä. Sosiaalinen media on kuitenkin myös väylä erottua ja tehdä asiat uniikilla tavalla, kuten lahtelaiseen tyyliin kuuluukin. Se vaan vaatisi jonkun osaavan henkilön, joita kyllä luulisi löytyvän. Mielestäni tuo on aina vähän kehno perustelu, että vittuako sitä yrittämään kun kuitenkin menee perseelleen.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Eihän sen sisällöntuotannon tarvitsekaan olla kaavamaista.
Niin, siinä sitten tuleekin vaan se, että miten vältät esimerkiksi pukukoppielämän kuvaamisen muuttumasta kaavamaiseksi, kun se kuitenkin on hyvin paljon sitä yhtä ja samaa kaavamaista arkea siellä pelaajien keskuudessa. Koska niitä kiinnostavimpia osia, kuten syksyn Darts-turnausta, ei ymmärrettävästi yleisölle voida näyttää. Vaikka siinä varmasti olisikin yksi seuratuimmista TikTok- tai Instagram-liveistä. Toki esimerkiksi nyt mainittuna noita Instagram-livejä voisi olla enemmän, ja osallistaa pelaajia niihin silloin kun nuo hallilla muutenkin hengailevat.

Mielestäni tuo on aina vähän kehno perustelu, että vittuako sitä yrittämään kun kuitenkin menee perseelleen.
Ihan totta, eikä mielestäni kyllä näin ole ollutkaan. Koska onhan siellä juuri yritetty tehdä ja luovasti luoda näitä erilaisia konsepteja sen sisällön suhteen, mitä tuossa edelläkin on aika hyvä pino mainittu. Mutta sitten kun ne eivät puolestaan ole ottaneet tuulta alleen tai onnistuneet halutulla tavalla yleisön keskuudessa, niin sitten niistä on ihan ymmärrettävästi luovuttu. Moni täällä palstalla arvosti niitä kesällä tehtyjä teasereita koskien uusia pelaajia, mutta kyllähän niitäkin koskien tuli myös tooodella paljon soraääniä suurelta yleisöltä, että "miksi tehdään tällaista pelleilyä sen sijaan että vaan julkaistaisiin se pelaaja saman tien jos kerran sopimus on!!!". Tasapainotteulahan tuo kaikki on sen suhteen, että mikä puree ja mikä taas ei.
 

JaromirLager

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Koska niitä kiinnostavimpia osia ei ymmärrettävästi yleisölle voida näyttää.
En tiedä mitä tällä tarkoitat. Nykyään kyllä ainakin itsestä tuntuu että ihan kaikki jaetaan. Itse jos mietin niin juuri se arki siellä on mielenkiintoista. Jos vaikka katsoo jullien tai ilveksen sosiaalista mediaa, jota ainakin itse pidän jonkinlaisena tason mittarina Suomessa mitä tulee tuotannon laatuun niin juurikin se arki on sitä mitä siellä jaetaan. Ylipäätään mielestäni vähän outoa miettiä, että mikä voi mennä pieleen kun mitään ei ole edes yritetty. Millä tavoin tällä kaudella on joukkuetta yritetty tuoda lähemmäs kuluttajaa? En ainakaan itse keksi heti yhtään esimerkkiä.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Jos vaikka katsoo jullien tai ilveksen sosiaalista mediaa, jota ainakin itse pidän jonkinlaisena tason mittarina Suomessa mitä tulee tuotannon laatuun niin juurikin se arki on sitä mitä siellä jaetaan.
Nyt kun kävin kurkkaamassa, niin näkyihän tuolla tosiaan olevan muutama klippi harjoituksista, pelaajista kävelemässä pukukoppikäytävällä tai saapumassa hallille räntäsateessa. Jos näiden takia Pelicans on jäljessä "some-geimissä" muita, niin tuohan on sitten todella helppoa korjata. Toki siitä olen ehkä eri mieltä, että ei tuo kovin mielenkiintoiselta vaikuttanut.

Ylipäätään mielestäni vähän outoa miettiä, että mikä voi mennä pieleen kun mitään ei ole edes yritetty.
Niin, en tiedä kuka näin sitten ajattelee tai miettii, kun näinhän kukaan ei ole sanonut että toimittaisiin.

Millä tavoin tällä kaudella on joukkuetta yritetty tuoda lähemmäs kuluttajaa?
Tällä kaudella taitaa olla erilaiset haastattelut se keino millä heitä on yritetty tuoda lähemmäs. Siitä olen ihan samaa mieltä, että tuossa toki voisi monipuolistaa sitä joukkueen tuomista lähemmäksi kuluttajaa.
 

JaromirLager

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
No kaikkia ei tietenkään voi miellyttää ja ihmiset pitävät eri asioita mielenkiintoisina. Enkä itse tarkoittanut pelkkää Instagramia kun nostin noita seuroja esille vaan myös muita alustoja. Omasta mielestä esimerkiksi IFK:n TikTokiin laadukkaasti tuotetut klipit matsin sisältä on aika paljon parempaa sisältöä kuin Pelicansin Instatoryyn pusketut lähinnä myötähäpeää aiheuttavat klipit joissa pyörii pelaajan nimi maalin jälkeen.

Täällä Lahessa vaan tuntuu, että tuo puoli on hoidettu aika lailla "pakollisena pahana", eikä siihen ole juurikaan ymmärretty lyödä pelimerkkejä. Onko syynä se, ettei ilmeisesti ihmisiä kuitenkaan kiinnosta jos yritetään jotain normaalista poikkeavaa? Varmaan sitten niin, mutta olen vähän kallistuvainen olemaan eri mieltä.

Tästä asiasta nyt pystyisi varmaan väittelemään ikuisuuden, mutta kun fakta vaan on se, että siellä soisaalisessa mediassa nykypäivänä joka ikinen luuhaa niin siellä pitäisi sitten myös näkyä. Onhan se myös osaltaan brändin rakentamista.

Jos sinne syötteeseen tuutataan pelin jälkeen suurinpiirtein huoltajan jollain varhaisperunalla kuvaamia haastiksia taikka täysin käsittelemättömiä kuvia aamujäiltä niin minkä kuvan se antaa oraganisaation ammattimaisuudesta?

Pienet asiat merkitsee nykypäivänä aika paljon ja kyllä laadukkaasti tuotettu sosiaalinen media antaa yhteistyökumppaneillekin aika paljon enemmän lisäarvoa näkyvyyden kannalta. Asioista voidaan olla varmasti montaa mieltä, mutta ei sitä tosiasiaa mihinkään karkuun pääse, että miellä tuo puoli on hoidettu ihan päin persettä.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Benillä on ollut myös hyvää businesta kopissa Saksan-maalla, niistä voisi jotain Pelicans-ostostv settiä kehitellä siihen raamattupiirin kylkeen.
 

Veath_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jos kaikki hoidettaisiin viimeisen päälle niin hukuttaisiin massaan.. hyvä kun on vähän rouheeta eikä kaikki oo niin justiinsa… erotutaan joukosta.
 

Bobby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eihän tuolla "Pelicansin pukukopissa" (kun VIP-aitioista on puhe) lue

"Finish your cheks"

Cheks.

Olen tässä muutenkin ihmetellyt kirjoittamisen ja puhumisen taitoja, oli kieli mikä tahansa. Itsekään en ole virheetön kirjoittaja laisinkaan, etenkin jos puhelimella räpellän, mutta ihan perusasioita jatkuvasti näkee menevän perseelleen, vaikka kaikilla on käytännössä tietokone kädessään.

Lets finish our cheks ja silleen, päivän angstit purettu :D
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös