Pelicans pudotuspeleissä keväällä 2023

  • 111 282
  • 845

egar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, AC Milan, FC Lahti
Pistin sellaisen summan Kalpan voitolle että tasapelin jälkeen tullut tappio oikeasti satuttaisi rajusti.
Ei haittaa jos häviän ja Pelicans voittaa, Herra Murphyn laki estää mua voittamasta isoja summia, joten ainakin mä teen kaikkeni Pelicansin voiton eteen!
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Ollaan muuten seurahistoriassa vasta toista kertaa 2-1 johdossa puolivälieräsarjaa - ensimmäinen kerta oli 2009 Bluesia vastaan tuossa omituisessa sarjassa jossa nähtiin pelkkiä vierasvoittoja... kunnes Blues voitti kotonaan game sevenin murskalukemin 8-2.

Mutta siis *koputtaa puuta* tällä hetkellä meillä on ensimmäistä kertaa puolivälieräsarjassa 2-1 johto JA kotietu. Olipahan jotenkin epälahtelainen nousu haudan reunalta voittoon tänään mutta kelpaa ;)
 

AllEternity

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Lahden Pelicans.
Yhtään ilkkumatta Jatkolan loukkaantumista, niin en voi ymmärtää näitä kun vedetään vastustajaa oman veskan päälle. Tilanne joka omaa maalivahtia kohtaan erityisesti pistää kiehumaan.
 

aave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
Pakko nostaa ylös, että kaikissa kolmessa pelissä ollaan oltu ensimmäisen 30 minuuttia järjestään pesukoneessa.

Prosentit voiton puolesta maaliodottaman mukaan olivat alle 10%. Toki jos peli olisi alkanut 30 minuutin kohdalla puntit tasoittuvat melkoisesti. Ehkä sellaisena pointtina vielä, että jos me tuskastelemme omien tehottomuutta, niin tehoton on ollut myös kalpa ja heilläkin kaikista ylivoimista kokonainen yksi maali.

 

egar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, AC Milan, FC Lahti
Analysoidaan vähän myös vastustaja Kalpaa.
Mä oon yllättänyt siitä miten kova taistelujoukkue siitä on tullut muutenkin aktiivisen pelitavan lisäksi. Pieniä vipeltäjiä riittää, mutta ne tulevat kimppuun ihan koko ajan.

Tässä on vähän samaa kun parin kauden takaisessa Pelicansissa, joka antoi kovan paineen kahdella tai jopa kolmella pelaajalla ja pakit tuli lähes vastustajan siniviivalle vastaan vaikka kiekko oli vastustajalla. Silloin meillä, ihan samalla tavalla kun Kalpalla nyt, peli monta kertaa hajosi pelin loppupuolella kun fyysinen rasitus iski myös kroppaan ja sitä kautta aivoihin ja tuossa pelitavasta pienikin viive aiheuttaa epäyhtenäisyyttä ajoituksissa ja avaa enemmän paikkoja vastustajalle.
Pelitapojen samankaltaisuus tälläkään kaudella ei ole ihme, onhan kyseessä kaksi Liigan pienikokoisinta joukkuetta.

Rissanen on tällä hetkellä hämmentävän kova maestro ympäri kenttää ja hallitsee peliä melkein joka kerta ollessaan kentällä. Pelottava vastustaja tässä iskussaan.

Kisu Kiiskinen on voittajatyyppi jolla on kokemusta kovista peleistä ja niiden ratkaisemisesta ja tekee ihan kaikkensa joukkueen eteen ja hankkii usein vastustajalle jäähyjä tilanteista joissa ei ole rikettä. Viime pelissäkin Blood levitteli näkyvästi käsiään kun Kisu tuli sen vierelle, itse nojasi Bloodiin ja Kisu pyllähti selälleen. Kiiskinen on siinä erittäin taitava ja on jo tässäkin sarjassa saanut pari jäähyä aikaan.

Kai Kantola on playoff-pelaaja henkeen ja vereen. En todellakaan haluaisi ikinä pelata tuollaista vittumaista isoa äijää vastaan joka pelaa kovaa ja samalla ärsyttävää kiekkoa plus osaa pistää paikasta maalinkin.

Puolustuksen Lappalainen-Sissons kaksikon jälkeen taso tippuu aika kovasti, ihan samalla tavalla kun meidän Eronen-T.Vilen kaksikon jälkeen, mutta näkisin että meidän seuraavaksi parhaat Mylläri-Andersson-Blood on asteen parempia kun Kalpan vastaavat.

Kalpan pelitapa on lähellä meitä, nähdäkseni Ilveksen kanssa lähimpänä koko Liigassa, mutta Ilveksellä on tähän pelitapaan huikea rosteri, kun taas Kalpa luottaa siihen omanlaiseensa pelikulttuuriin jossa on aina suosittu liikkuvuutta, näppäryyttä ja jonkinlaista savolaisen kiekkoilun DNA:ta, josta suurin osa jengistä tänäkin vuonna ammentaa onnistumisiaan.
Kalpassa tehdään paljon asioita oikein, kun pelaajat usein palaavat Kuopioon käytyään muualla ja toisaalta tietyt pelaajat tuntuvat olleen ikuisuuden mukana ja jossain vaiheessa näiltäkin pelaajilta tulee hyvää tulosta tai vähintään hyvää joukkuepelaamista suoraan selkärangasta.

Nostan vielä esiin yhden pelaajan jota pidän suuressa arvossa, eli Aapeli Räsäsen joka on erittäin hyvä pelissä nimeltä jääkiekko. Olen koko ottelusarjan ajan pelännyt milloin Räsänen alkaa johtamaan joukkoja, mutta toivon Pelicans-fanina että se ei tapahdu tänä keväänä.

Pelicansissa on ehkä raakaa taitoa enemmän, enemmän jonkinlaista wow-efektiä ja säkenöintiä, mutta Pelicansin heikkous on näiden johtavien pelaajien säkenöinnin vastapaino eli siinä missä Kalpan Rissanen-Kiiskinen-Kantola-Räsänen-Lappalainen johtavat eturintamassa niin henkisesti, pisteissä kuin pelitapaesimerkkinä, kun taas meillä Jasek-Kangasniemi-Ikonen-Eronen sijaan pelitapaesimerkit pelaavat nelosketjussa ja vain Eronen on johtavista pelaajista varma soturi.

Karrikoidusti voi sanoa että siinä missä jäisellä ylämäellä Pelicans heittää timantteja renkaiden alle toivoen että joku niistä pureutuu kiinni jäähän ja pitää renkaiden alla, Kalpa heittää hyväksi havaittua soraa ja nousee mäkeä ylös, hitaasti mutta varmasti.

Summa summarum, tiedän ettei kukaan ole jaksanut tätä ylipitkää selitystä lukea, mutta olen yrittänyt miettiä myös Kalpaa joukkueena samalla tavalla miten mietin Pelicansia. Sarja pyörii mielessä hämmentävänkin paljon.

Keskiviikko määrittää suunnan, sanokaa mun sanoneen; keskiviikon voittaja menee sarjasta jatkoon.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ai että, se on taas pelipäivä ja pieni kihelmöinti tuntuu ja voimistuu iltaan mennessä. Mahtava tunne! Samoin kuin eilen, aurinko paistoi ja oli ihan mukava viettää välipäivää kun sisäisti, että nyt eletään melko eeppistä pleijarisarjaa, joka on vielä täysin kesken.

Rissanen on tällä hetkellä hämmentävän kova maestro ympäri kenttää ja hallitsee peliä melkein joka kerta ollessaan kentällä. Pelottava vastustaja tässä iskussaan.

Palstaveli egar kirjoitti hyvin näkemyksiään vastustajasta, jotka on helppo allekirjoittaa. Ainoastaan lainatusta kohdasta olen vähän erimieltä. Mielestäni Rissanen ei ole ollut niin hyvä (vielä), mitä itse odotin. En ole tiivisti Jaakon otteita seurannut, mutta minusta hän on vähän kuin Petri Kontiola, taitava pelin rytmittäjä huikealla pelisilmällä varustettuna. Eikä voida edes puhua mistään köyhän miehen Kontiolasta, vaan keskituloisen miehen, jolla on kuitenkin omistusasunto ja katumaasturi.

Rissaselta ei ole vielä nähty sellaista kokonaisvaltaista dominointia, vaan on mielestäni ollut aika monesti kentällä lähinnä selviytymässä. En tiedä onko Rissanen puolikuntoinen vai onko peli tässä sarjassa vain liian nopeaa, kun kaksi vikkelää joukkuetta kyseessä ja Rissanen ei pääse vahvuuksiaan käyttämään. Kenties loistaisi paremmin jotain toista joukkuetta vastaan? Ja ei Rissanen huono ole ollut, sitä en tarkoita. Hän ei vain ole ollut niin maagisen hyvä, mitä itse odotin/pelkäsin.
 

Kossu123

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ryan Lasch, #24
Samoilla mennään kuin maanantainakin, Aatu edelleen pois, Kalpalta Jatkola sivussa.
 

nataS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
KalPalla Rahm maalissa. Mielestäni Rahmin liikkuvuus vaikuttaa tosi huonolta. Pitäisi saada hänet sivuttaisliikkeeseen, niin on pahoissa vaikeuksissa. Samoin torjuttujen vetojen jatkotilanteissa. Poikittaissyötöistä siis vetoja ja miehiä maalille ripareita haistelemaan, niin rupeaa verkko melko varmasti heilumaan.
 

Turkoosilintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat savolaesjoukkueille
Kyllähän Jatkolan vaihtuminen Rahmiin helpottaa väkisinkin Pelicansin maalintekoa. Ikävää tottakai että loukkaantui, mutta oli periaatteessa KalPan oma syy kun itse työnsivät pelikaania niskaan, joten turha surkutella. Toki Rahm nollasi Tapparan runkosarjan loppupuolella että ei se nyt mikään hupiukko oo. Sitten kun vielä lauottaisiin vähän enemmän ja vielä maalia kohti niin varovaista peukkuja voisi alkaa näyttämään ryöstön mahdollisuudelle Kuopjosta.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Tarkoittaako "sairaustapaus", kuten seura sen ilmoittaa, sitten automaattisesti sairastumista onkin toinen juttu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös