Pelicans-HIFK 27.12.2002

• 7 113
  • 87

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Mr Pilli
Vaikka nyt muuten haukkuisitte Levosta ja viduttaisi vaikka kuinka paljon, niin ei ne pitkien viheltäminen kuulu pätkääkään Levoselle, eikä kellekkään muullekkaan päätuomarille.
En minäkään ole aina ollut samaa mieltä Levosen vihellyksistä, mutta siitä olen varma että pitkät kiekot kuuluu muille, sen verran minäkin olen viheltänyt kolmella tuomarilla ja niistä suurimman osan päätuomarina.

Eikös tuomarit keskenään kuitenkin jonkinlaista neuvonpitoa pidä ennen peliä ja erätauoilla? Tiedän varsin hyvin, että pitkät on linjureitten duunia, mutta miksi tapahtuu kuten eilen: kiekon lähtiessä puolustuspäästä linjuri nostaa käden ylös kun kieeko on menossa pitkäksi, sitten toinen linjatuomari katsoo päätuomaria ja levittää sitten kätensä. Ainakin eilen n. 10 selvää pitkää jätettiin viheltämättä em. tavalla. Tasapuolisesti molemmilsta joukkueilta.

Taas arvostelussani piti olla olennaista se, että miksi pitkiä ei vihelletä, ei se kenen homma se on. Jos kerrankin vastaisitte kysymykseen, eikä sen viereen.

Se syy, miksi minnuu ärsyttää niiden viheltämättä jättäminen on, että a) se aiheuttaa vaaratilanteita kun pakki luulee että pitkä vihelletään ja suoristaa selkänsä ja samassa tuleekin hyökkääjä vauhdilla selkään ja b) puolustava joukkue hyötyy suhteettoman paljon siitä kun aloitusta ei tulekaan omalle B-pisteelle.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti fiftyeight

Se, että Stathos otettiin vasta noin lopussa oli sikäli ymmärrettävää että painostus oli hyvä koko ajan ja usein kuudes kenttäpelaaja saattaa vaan sekoittaa hyvän pyörityksen.

Sitä suuremmalla syyllä olisi minusta pitänyt ottaa Stat pois, jos kerran pyöritys oli käynnissä. Kyllähän keskimäärin on tehokkaampaa pelata yhden miehen ylivoimalla, oli pyöritys menossa tai ei. -sekoittaa- juttuasi on oikein 'osta'. Yhden vapaan miehen se olisi tuonut vastustajan maalille. Ilman pelin näkemistä täältä tosin huutelen.

Moni valmentaja raapaisee veskarin pois jo paljon aiemmin. Samahan se on, hävitäänkö maalilla vai kahdella. Sensijaan miesylivoimalla tehdään hitosti maaleja. En edelleenkään ymmärrä aina pelitaktiikkaamme.

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Senior
Sitä suuremmalla syyllä olisi minusta pitänyt ottaa Stat pois, jos kerran pyöritys oli käynnissä. Kyllähän keskimäärin on tehokkaampaa pelata yhden miehen ylivoimalla, oli pyöritys menossa tai ei. -sekoittaa- juttuasi on oikein 'osta'. Yhden vapaan miehen se olisi tuonut vastustajan maalille. Ilman pelin näkemistä täältä tosin huutelen.

Moni valmentaja raapaisee veskarin pois jo paljon aiemmin. Samahan se on, hävitäänkö maalilla vai kahdella. Sensijaan miesylivoimalla tehdään hitosti maaleja. En edelleenkään ymmärrä aina pelitaktiikkaamme.

Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta tilanne pelissä oli se, että vasta 59 min kohdalla tuli selkeästi tilaisuus ottaa veskari pois, vaikkei pelikatkoa tullutkaan. Sen jälkeen meni puoli minuuttia ennenkuin selvisi, että katkoa ehkä ei tulekaan. Oman logiikkani mukaan Ape odotti hetken, että joku kentällä olevista pelaajista olisi laukonut kiekon Rämölle kopiksi ja olisi saatu aloitus Pelicans- päätyyn. Taisi vaan jätkät olla niin puhki jo siinä vaiheessa ettei enää lanttu leikannut.

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti fiftyeight
, mutta miksi tapahtuu kuten eilen: kiekon lähtiessä puolustuspäästä linjuri nostaa käden ylös kun kieeko on menossa pitkäksi, sitten toinen linjatuomari katsoo päätuomaria ja levittää sitten kätensä.

Tähän semmoinen pieni kommentti, että linjuri nostaa kätensä ylös em. tilanteessa paitsion merkiksi -ei pitkän merkiksi. Eli kun kiekko puretaan hyökkäyspäästä, pelaajia on vielä siniviivan sisällä, jolloin käsi nousee sen takia, aivan kuten normaali pelitilanteessakin.

Ja tuosta Apen taktiikasta, eilisen perusteella minulle ei jäänyt mitään huomauttamista. Ottaen huomioon pelitapahtumat, mitään niin selkeää paikkaa ottaa aikalisää ei ollut ja toisaalta Stathosia ei minunkaan mielestä kannattanut ottaa pois ennenkuin otettiin. Peli aaltoili päästä päähän aika paljon, ja maalivahdin poisvetäminen ajassa 58min olisi tiennyt lähes varmaa maalia omaan päätyyn.

Jos en ihan väärin muista, viimeiset pari minuuttia pelattiin ilman vihellyksiä, joten sikälikin aikalisää oli vaikea ottaa. Ja kyllä Ape tiivisti peluutusta loppua kohti, vaikkakin koko jengi oli jo ihan puhki.

Tämä Hirs...-Simi-Mrazek oli mielestäni oikein hyvä veto ottaen huomioon materiaalimme. Simi pelasi siis keskellä. Ketjussa oli kokoa ja taitoa hyvin edustettuna, oli mielestäni erittäin pirteä ilmestys kentällä, minä tykkäsin.

Että eiköhän jo lopeteta se Apen mollaaminen, veikkaan että hän tietää paremmin mitä tekee kuin yksikään meistä täällä, kiitos-tack.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti Carlos

Tämä Hirs...-Simi-Mrazek oli mielestäni oikein hyvä veto ottaen huomioon materiaalimme. Simi pelasi siis keskellä. Ketjussa oli kokoa ja taitoa hyvin edustettuna, oli mielestäni erittäin pirteä ilmestys kentällä, minä tykkäsin.

Että eiköhän jo lopeteta se Apen mollaaminen, veikkaan että hän tietää paremmin mitä tekee kuin yksikään meistä täällä, kiitos-tack.

Hyvä homma, että Simi ja Hirso onnistuivat Mrazekin kanssa.

Carlos hei, Alpo tietää meistä eniten vähän kaikesta mahdollisesta, sitä en epäile.

Hän ei vaan reagoi kovin nopeasti muuttuviin tilanteisiin pelin aikana. Joskus siitäkin on hyötyä jääkiekko-ottelun pelinjohtamisessa, vaikka olisi vähän kehnommat eväät pääkopassa.

edit. typo

Viimeksi muokattu:

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Carlos

Ja tuosta Apen taktiikasta, eilisen perusteella minulle ei jäänyt mitään huomauttamista. Ottaen huomioon pelitapahtumat, mitään niin selkeää paikkaa ottaa aikalisää ei ollut ja toisaalta Stathosia ei minunkaan mielestä kannattanut ottaa pois ennenkuin otettiin. Peli aaltoili päästä päähän aika paljon, ja maalivahdin poisvetäminen ajassa 58min olisi tiennyt lähes varmaa maalia omaan päätyyn.

Saahan näistä eri mieltä olla. Panin vain taas merkille, että eilen muissa peleissä aikalisää oli käytetty, JyP jopa ajassa 32.29 ja kyselinkin viestissäni, mitä haittaa olisi ollut ottaa se aikalisä Pelikaanin tehdessä 2-1 johtomaalin. 58 kertoi peluutuksen tiivistyneen lopussa ja hyvä niin. Minä vain kaipaan ruoriin aktiivisempaa otetta ja pelin lukemista. Väittämättä, että se on oikea tai autuaaksi tekevä asia.

Lopun lähes varmasta maalista omiin on tietty turha spekuloida. Historiaa, joka ei avaudu ikuna. Hyvällä ennakkosuunnittelulla moni ottaa veskarin ihan lennossakin pois, ei se edellytä kuin pelisilmää.

Esim aikalisien peräänkuuluttaminen ei liene Apen mollaamista. Lähinnä kaipuuta käytettävissä oleviin keinoihin. Sitä en kiistä, etteikö Ape olisi esim minua tsiljoona kertaa pätevämpi valmentaja. Minä olen vain katsoja, jolla ei ole vailla perusteita olevaa mielikuvaa omista valmennuskyvyistään. Joten eiköhän anneta jokaisen kritisoida peliä tai sen osa-alueita semminkin , jos yrittää perustella näkemyksiään :-)

Carlos

Jäsen
No tottakai kritisoida saa ja omia näkemyksiä pitääkin esittää, se lienee yksi tämän palstan ideoista, mutta se että Apen taktiikkaa kritisoidaan pelkkien tilastomerkintöjen perusteella ei mielestäni ole ...miten sen nyt sanoisi... helppoa? Eipä sillä, itsekin olen paljon kyllä kuluneen kauden aikana antanut kommenttia itse näkemättä peliä.

Minun mielestäni aikalisää tulee käyttää joko joukkueen herättämiseen, jolloin sen voi ottaa missä vaiheessa tahansa, tai sitten pelaajien pieneen lepuuttamiseen, jolloin se kannattaa ottaa vasta aivan lopussa. Tältä pohjalta jos asiaa ajattelee, peli oli koko ajan ihan hyvin hanskassa, kaikki pelasivat parhaansa mukaan eivätkä surffailleet, jolloin vaihtoehto a:ta ei tarvinne käyttää. Puolestaan vaihtoehto b ei ollut käytännössä mahdollinen loppuminuuttien pelikatkojen puuttuessa.

Turpiin siis tuli, kiukuttaa mutta sille ei voi mitään. Tämä lienee kuitenkin yksi harvoja tappiopelejä mitä olen nähnyt missä ei jäänyt mitään hampaankoloon omasta joukkueesta. Voin sanoa jokaisen pelaajan ja toimitsijan esityksen puolesta ylpeänä että nämä on Hifkin miehiä, I love this team. Tänään(tai siis eilen) ei vain ollut meidän päivä.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Carlos
No tottakai kritisoida saa ja omia näkemyksiä pitääkin esittää, se lienee yksi tämän palstan ideoista, mutta se että Apen taktiikkaa kritisoidaan pelkkien tilastomerkintöjen perusteella ei mielestäni ole ...miten sen nyt sanoisi... helppoa? Eipä sillä, itsekin olen paljon kyllä kuluneen kauden aikana antanut kommenttia itse näkemättä peliä.

Onhan niitä tullut pelejä tällä kaudella nähtyä sen verran, että uskaltaa yhtä kommentoida näkemättäkin. Kirjoitinhan myös:
''Ilman pelin näkemistä täältä tosin huutelen.'' Aivan liian vähän on tällä kaudella minusta käytetty aikalisä-korttia.

Maahan kaatunutta maitoa, enivei. Huomenna uutta matoa ja painetta Helasen eteen. Huomenna on kaiken osuttava kohdalleen. Toivottavasti esim Kibe ja Z ovat taas mukana. Vopatistakaan ei olisi haittaa.

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Off-topic

Kommentoin hieman Alpoa. En muuten, mutta sen verran, että luettuani joulun aikana kirjan "Vuosi sydämestäni - Chicagon päiväkirjat" sanon, että siinä Alpo itsekin pohdiskeli pitäisikö hänen olla aktiivisempi pelin aikana. Se lienee Alpon suurin heikkous.

Itse pelistä en uskalla sanoa mitään, koska en ollut paikalla enkä edes radion ääressä kuuntelemassa. Kokoonpanot näyttivät aika heikoilta, jopa ennen Marekin poisjääntiä. Toivottavasti sunnuntaina enemmän porukkaa jäällä.

Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Vihdoinkin kotiuduttu ja toivuttu Lahden reissusta. On se kumma juttu kuinka tuo Lahden ja Helsingin välinen aikaero vetää pollan sumeeksi ja jalat veteliksi. Seuraavaan reissuun ja aikaeroon varaudun paremmin vetämällä vuoden vanhan kyypakkauksen helttaan ennen lähtöä.

Huomioita ottelusta ja muustakin:

- IFK taisteli mielestäni erittäin hyvin vajaamiehisenä ja sairaana. Ainakaan yritystä ei puuttunut.

- Mrazek on mielestäni ihan kelpo pelaaja. Nyt meillä on mies, joka tekee sitä Seniorin paljon kaipaamaa maskia. Tämä äijä ainakin menee maalille, eikä vain meinaa. Kyllä se veskaria kummasti häiritsee, kun parimetrinen ja toista sataa kiloa painava mies seisoo edessä. Isoksi mieheksi kädet käyvät yllättävän hyvin (ei siis kyse kuitenkaan mistään Calounista). Ihan ok hankinta ja käsittääkseni ei mitenkään kalliskaan. Vai?

- Simicek... bye bye. Kuka ottaisi?

- Pärä oli tosi hot ja viimeisessä erässä jo aivan puhki. Myös Vihkon nopeus hienoa katsottavaa. Stathos erinomainen.

- Niklas "roadkiller" Hedberg veti pelikaanin 3.erässä täysin levyksi tyylikkäällä laitataklauksella. Onneksi Levosen linja piti---> ei jäähyä vaikka aihetta olisi ollut ;-). Muutenkin koomaparimme Saarinen-Nikke pelasi varsin hyvän ottelun. Nikke tosiaan luistelee "Rafalskimaisesti". Projekti etenee...

- On se hienoa nähdä kuitenkin, kun niin monta "omaa" äijää viilettää jäällä. Häppölä, Vihko, Viitaluoma, Holma, Luttinen, Pikkarainenx2 etc. Taitaa vain kärpät kilpailla tällä saralla HIFK:n kanssa??

- B2 (eli katsomo 306) piti hienoa meteliä yllä. Itse istuin katsomossa 305, joten hyvin kuului esim. Robert Kantor - huudot Iron Manin tahtiin. Pientä miinusta siitä, että kuulin kerran jostain päin hallia Pelicans-huudon. Tällaista ei saa tapahtua seuraavassa vierasottelussa ;-)!

- Pelasiko Mäkiaho? Näin hänet kyllä lämmittelyssä varsin läheltä, joten ainakin pukenut oli. Pelikaanien parhaat olivat Kauppila ja todella nopeat jalat omaava Rämö. Pesee mielestäni Kuivalaisen mennen tullen.

- Näin Veli Carlosin. On se herkkää, kun kaksi INWT-kerhon jäsentä tapaa. Sääli, että Carlos oli autolla, olisi voitu ottaa kuppia ihan kunnolla (toisaalta ei se minua estänyt).

- Ravintolajärjestelyt oli kyllä ihan aunuksesta. On se kumma, kun ei raha kelpaa? Ei kai Pelicans kuitenkaan rahassa ryve? Yleisöä oli muistaakseni yli 4300. Taitaa olla aika kova luku Pelicanseille. Mikäköhän on yleisöka?

- VR:ltä ei vieläkään saa grappaa! Siitä kostoksi ravintolavaunu saikin kuulla HIFK-huutoa koko matkan. Tosin olisi se sitä kuullut vaikka grappaa olisi saanutkin. Pakollinen nahinakin saatin aikaiseksi vasta Stadin asemalla, joten sillä sarallakin homma meni suht hyvin.

- Kaikki tapahtumat tästä eteenpäin kiistän jyrkästi ja yksioikoisesti! Totuus on se, että menin asemalta suoraan kotiin nukkumaan, sanoivat muut mitä tahansa!

58:
Ja täältähän tulee, punaisten lasien läpi.

Jaa sielläkö ne onkin. Laitapa tulemaan postissa pliis...

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Viestin lähetti punaiset_lasit
- Mrazek on mielestäni ihan kelpo pelaaja. Nyt meillä on mies, joka tekee sitä Seniorin paljon kaipaamaa maskia.

Kyllä, tätä se kyllä tekee hyvin. Siinä ketjussa oli vain ongelmana, että sekä Hirschovits että Simicek syöttävät kun pitäisi laukoa. Eli joku, joka uskaltaa vetää siihen Mrazekin viereen niin hyvä tulee.

Pelicansin yleisökeskiarvo on 3391(SM-liigan mukaan), joten kai se tuhat ylimääräistä katsojaa oli jotenkin yllätys niille.

- Kaikki tapahtumat tästä eteenpäin kiistän jyrkästi ja yksioikoisesti! Totuus on se, että menin asemalta suoraan kotiin nukkumaan, sanoivat muut mitä tahansa!

Joo, oli kovasti sun näköinen kaveri Molly Malonesissa vielä tuossa yhden aikaan, mutta kai se oli sitten joku muu. Yllättävää vain, että sekin totteli samaa nimeä kuin sinä. ;)

Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Joo, oli kovasti sun näköinen kaveri Molly Malonesissa vielä tuossa yhden aikaan, mutta kai se oli sitten joku muu. Yllättävää vain, että sekin totteli samaa nimeä kuin sinä. ;)

Evil twinbrother, you know. Se äijä yrittää aina saada mut huonoon valoon. Taitaa olla joku narrifani, vaikka HIFK-paita päällä hörhöilikin, siis kuulemma...

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
[B 58:
Jaa sielläkö ne onkin. Laitapa tulemaan postissa pliis... [/B]

No joo, kun toisella erätauolla näin kuntosi, niin ajattelin laittaa talteen. Ihmeen paljon ottelusta kuitenkin olet saanut tajunnan virtaasi...

Btw. Rebelinkin näin, mutta kaljajonossa ollessaan ei nähnyt kuin yhden suunnan.

Ja lopuksi peliin, Simi oli yössä kuten Mäkkärikin. Mrazek lupaava.

See ya.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy