Itse olen juuri valmistelemassa psykologian esitelmää Väri perseptiosta, joten tämä ketjukin on ajankohtainen. Toisin kun moni muu täällä uskoo, on väreillä tosiaankin yllättävän paljon vaikutusta käyttäytymiseemme yms. mutta sekin on vain yksi stimuli muiden joukossa.
Ensinnäkin, olen pessimisti siinä suhteessa, että en todellakaan usko että joku syntyy erikoisen taitavaksi pelaajaksi. Jokaisella ihmisella on potentiaalia Teemu Selänteeksi, jos vain on oikea motivointi päällä ja on treenannu tarpeeksi. Lisäksi ihmisen asennoitumiseen vaikuttaa kasvatus junnuvuosina erittäin paljon. Jos joku junnuna on saanut pari hassua maalia tehtyä, ja häntä kaavaillaan lupaukseksi, on hänellä itseluottamus kohollaan ja hän myös yrittää mahdottomia rohkeammin. Samaan aikaan muut tuntevat itsensä entistä epävarmemmiksi ja näin kasvaa pelaajien ero. Myös joukkue ja sen taso vaikuttaa paljon, jos joku menee juniorina HIFK:hon pelaamaan, on hänellä huomattavasti suurempi itseluottamus kun vaikkapa SaiPan junioreilla.
Mikä tulee värien vaikutukseen, ehti Lare jo vähän syventyäkkin aiheeseen. Ensinnäkin sekä Saipa että Lukko pelaavat keltaisissa asuissa. Keltanen on väri, joka muutaman psykologin mukaan auttaa ihmisia keskittymään olennaiseen. Näin ollen Saipaa ja Lukkoa vastaan pelatessa peliin keskittyminen on helpompaa ja tulos on sen mukaista. Sininen taas on pysäyttävä väri, liikennevaloissakin punaisen tilalla olisi sininen, mikäli se pimeessä näkyisi. Sininen voi siis pysäyttää vastustajan, mutta myös omat ketjukaverit. Tästä johtunee Bluesin, Jokerien ja Tapparan vaihteleva menestys. Pelicanssin turkoosi sen sijaan on vastaanottava ja erittäin sosiaalinen väri. Turkoosi rohkaisee ihmisiä tulemaan juttelemaan kanssasi, ja siksi mm. turistioppaatkin ovat pukeutuneet tähän väriin. Musta taas on väri, joka vahvistaa vahvoja persoonallisuuksia, mutta heikentää entisestäänkin jo heikkoja. Esimerkiksi Kärpät on viimekausina ollut erittäin vahva, ja suuren itseluottamuksen vallassa. Musta väri paidoissa on edesauttanut tätä. Kalpan yllä musta sen sijaan on lannistanut joukkuetta ennestään, eikä Kalpa tahdo millään yltää liigatasolle vaikka potentiaalia olisi. HPK ja JYP on joukkueita, joissa on paljon näitä perusraatajia, mutta aina muutama nimekäs nimi. Nämä nimet saavat vahvuutta mustasta väristä, ja se auttaa heitä pärjäämään entistä paremmin. TPS on tällä kaudella lannistunut mustan pauloihin, ja mikäli Play Offeihin pääsevät, on syytä ottaa itseään niskasta kiinni. Valkoinen sen sijaan on steriili ja neutraali väri. Tuomarien yllä se tasapainoittaa mustaa, ja se on samalla tuomarien suojaväri. Jos joskus tiedät tapaavasi erityisen negatiivisen ihmisen, on syytä pukeutua valkoiseen.
Täyttää faktaahan tämä ei ole, vaan pelkästään muutaman psykologin teoreita. Mutta kun asiaa todella miettii, huomaa kyllä värien vaikutuksen. Kyllä minäkin olen iloisempi vaaleessa ja värikkäässä ilmapiirissä, kuin mitä olisin harmaassa ja pimeässä.
EDIT: Unohdin punaisen värin tyystin. Punainen on väri joka joka herättää rohkeutta ja uskalluutta, siksi IFK ja Ässätkin uskaltavat pelata fyysistä kiekkoa, ja niitä vastaan myös pelataan rohkeaammin jne.