Juuri näin. Niin kauan kun tautiin suhtaudutaan ylimielisesti ja vähättelevästi, niin kauan se tulee leviämään ja vaikuttamaan yhteiskunnan eri osa-alueilla entistä enemmän. Nämä pahimmat vastarannan kiiskit eivät tajua itse olevansa luomassa ongelmaa asenteillaan, vähättelemällä ja arvostelemalla ennaltaehkäiseviä toimintoja. Siinäpä sitten valittavat ylimielisesti samalla kun ovia suljetaan oikealla ja vasemmalla, sopii vaan toivoa että logiikka avautuu jossain vaiheessa ja tajuavat että miksi näin toimitaan ja mitä sillä halutaan estää.
Minun suhtautuminen ei ainakaan ole ylimielistä. En vain ymmärrä, miksi meidän pitää näinkin voimakkaasti suojella vähäistä murto-osaa kansalaisista, jotka kuuluvat riskiryhmään. Muillehan korona on melko lievä tai jopa huomaamaton tauti.
Onko unohtunut se, että nuo riskiryhmäläiset tajuavat kyllä suojella ihan itse itseään. Heillä on paljon muitakin tauteja ihan kausiflunssasta lähtien pelättävänään. Eivät he ole koronan kanssa ensimmäistä kertaa pappia kyydissä. He ovat pisimmillään vältelleet kaikenlaisia pöpöjä jo vuosia ennen koronaakin. Korona on vain yksi lisävihollinen heille entisten lisäksi.
Kuvitellaanpa että on henkilö joka ei osaa uida. No ei sellainen henkilö hyppää vapaaehtoisesti avovedessä veneestä jorpakkoon. Mutta siltikään uimataitoisia ei kielletä hyppäämästä. Tai jos jollain on pähkinäallergia niin hän ei takuulla syö vapaaehtoisesti pähkinöitä. Muut ihmiset voivat silti syödä niitä ihan oman makunsa mukaan.
MIKSI perusterveiden ihmisten, joille korona ei aiheuta isompia ongelmia, ei anneta enää elää normaalia elämää? Mikä helvetin suojelumoodi Suomessakin on yhtäkkiä mennyt päälle? Kyllä sellainen henkilö, joka tietää kuuluvansa riskiryhmään, tajuaa varmasti pysytellä pois väkijoukoista. Ei sen takia tarvitse väkijoukkoa hajottaa.
Tavallinen influenssakin on paha tauti tietyille riskiryhmäläisille. Silti influenssa on kiertänyt keskuudessamme kai about aina. Eikä sen takia ole määrätty kai koskaan mitään rajoituksia elämään. Suuri osa ihmisistä sairastaa lentsun kerran tai pari vuoteen ja aina kun tauti napsahtaa kohdalleen, otetaan jokunen päivä saikkua ja palataan remmiin kun räkä ei enää lennä. Vuosi sitten jos joku olisi ehdottanut, että baarit pitää laittaa kiinni ja urheilu lopettaa flunssan leviämisen estämiseksi, sellainen henkilö olisi itse heitetty pehmeään nurkattomaan huoneeseen.