Minun pointtini on se, että ennenkuin ehdotellaan ostamaan kalliita "kannatus" lippuja peleheihin, niin tehkööt jumalauta seurat jotain itse ensin. Rikkaat omistajat voivat itse pumpata rahaa seuraansa ja jos ei pysty, niin voi voi.
Eikö tuossa keväällä jo nähty yksi yt-kierros, sekä pelaajien kanssa neuvoteltiin vastaantulosta palkoissa? Taisi nämä sopeuttamistoimet kiertää kuin korona ikään joka seuran, tai ainakin suurimman osan. Mitä SaiPaan esimerkiksi tulee, niin siellä on jo käsittääkseni kerran kaivettu kunnolla kuvetta sellaisten henkilöiden toimesta, jolla sitä pitoa tilillä riittää. Tämä siis joskus vuosia sitten. Ja hyvä, että kaivettiin, sillä muuten seuraa ei enää taitaisi olla, pääsarjatasolla ainakaan. Mutta kai siinäkin on rajansa, kuinka paljon nämä voimahahmot kaataa omia massejaan seuraan. Mitä tähän kyseiseen haasteeseen tulee, niin meillä oli oma samanlaisensa SaiPa-osiossa ja ei yhtään harmittanut vähän pistää rahaa jengille parin fanituotteen ostamisen verran. Meillä kun yleensä puuttuu juuri ne tärkeimmät nuuskahuulet. :) Noh, niitä ei mun lippis-hankinnoilla osteta, mutta en koe mitään moraalista ristiriitaa siinä, että jos kentällä viilettää lauma ukkoja, jonka tienesteihin minulla ei ole ikinä mahdollista mun osaamistasolla päästä, niin laittaisin seuran boikottiin näin hieman kärjistetysti ilmaistuna. Jokainenhan sen itselleen linjaa mitä asioita pitää elämässään tärkeänä, tai mitä haluaa tukea, jos siis haluaa tukea, tai jos pystyy tukemaan.
Ei tässä mitään superfanin statusta osteta, tai itselle taivaspaikkaa, tahi hyvää omaatuntoa. Laji on itselle rakas ja SaiPa, sekä Leijonat sen ykköstuotteet minulle, vaikka molempien kohdalla on enemmän kai itketty surusta kuin ilosta. Mutta en minä tässä ala heitäkään tuomitsemaan, jotka seurojen taloudellisesta tilanteesta ajattelevat kylmän realistisesti, tai niin, että Suomen kiistattoman ykköslajin pääsarjassa toimivien seurojen tulisi pystyä hoitamaan tämä poikkeuksellinen aika omin voimin, tai pystyä selviämään siitä ylipäätään. En usko sekuntiakaan siihen, etteikö näitä asioita mietittäisi seuroissa tälläkin hetkellä sunnuntaina. Fakta on, että fanien fanikrääsä-rahoilla ei tästä suosta nousta, vaan se vaatii isoja neuvotteluja ja ihan muualla. Mutta ne jotka haluaa ja ne jotka pystyy hieman hiluja seuralle omistaan ohjaamaan, niin ostakoon seura niillä rahoilla vaikka kasan ruuveja Risapuistoon ennen kuin se putoaa lopullisesti niskaan.
Tämän voi tehdä myös irvokkaasti. Kymmeniä viiva satoja tuhansia dollareita per keikka laskuttavat supertähti-deejiit vetosivat noin kuukausi sitten oman hankkeensa kautta siihen, että ihmiset avustaisivat rahallisesti heidän kiertuemanagereitaan, jotka nyt ovat työttömiä, kun rajat ja klubit ja tapahtumat ovat kiinni. Siitä syntyi sitten aikamoinen kohu sillä kärjellä, että: "Painukaa nyt vittuun. Eikö se ole teidän tehtävänne noilla liksoilla pitää huolta teidän kiertuehenkilökunnan toimeentulosta, eikä meidän fanien, jotka elävät koronan aiheuttamassa epävarmuudessa ja massatyöttömyydessä?" Tällaista kritiikkiä voisi tietenkin ihan hyvin kohdistaa liigaseuroihin, jos he olisivat laittaneet alulle tällaisia kamppiksia, mutta kun nämä tulevat faneilta, niin en näe siinä mitään pahaa.