Ensi kautta ajatellen on sinänsä pullat ihan uunissa. Meiltä löytyy Sm-liigatasolle ihan kelpo runko ja hyviä nuoria pelaajia taistelemassa peliajasta. Organisaation ongelmat ovat jossain ihan muualla kuin juuri tämän kauden pelaajamateriaalissa. Itse asiassa olin ennen kautta sitä mieltä, että tämä on (kakkossenan puuttumista lukuun ottamatta) parhaiten rakennettu Jokerijengi sitten kauden 2004-05. No, toisin kävi, muutama hankinta petti, kesätreeni petti(?) ja Virmanen intoutui jo ehkä liikaakin korjaamaan tilannetta. Liikaa uusia pelaajia kesken kauden ja miltei kaikki uudet pelaajat 30+ osastoa. Olen siis monen kanssa samaa mieltä siitä, että ensi kaudelle joukkuetta on pakko nuorentaa.
Maalivahtiosastolla tekisi mieli luottaa Riksmaniin, koska uusi maalivahti organisaation ulkopuolelta on aina riski, jos ei Kärppä Lehtosen tasoista kaveria ole tiedossa. Yksi mielenkiintoinen nimi voisi olla Hannu Toivonen, jonka kovaa läpimurtoa vielä odotellaan. Hän on minun suosikkini ensi kauden jokerimaalille. En silti dumaisi Juusoa niin paljon kuin täällä on ollut tapana. Tällaiset kaudet ovat maalivahdille todella vaikeita. Kaksikkona siis Riksman/Toivonen-Strömberg
Puolustukseen yksi uusi pelaaja riittää. Nuorista Eroselle ja Kivistölle on annettava jo ensi kaudella roolia, Mälkiä ja Kalteva taas hoitavat tonttinsa varmuudella. Uskon, että A-J Niemi nostaa vielä tasoaan hyvän kesätreenin jälkeen. Ei Niemi ole vielä niin vanha, että taso tippuisi iän takia, jotain vammaa siellä on ja siihen päälle vielä viime kauden loppu ja ehkä itseluottamusongelmat tältä kaudelta. Kauppisenkin pitäisin jengissä, miehessä on kuitenkin huikeasti kiekollista potentiaalia ja tälläkin hetkellä hän on meidän paras pakki hyökkäyssuuntaan. Toisaalta olen Lepistön lähdöstä asti toivonut, että jengiin saataisiin yksi kovan luokan kiekollinen pakki, koodinimellä corymurphy. Taitaa mennä liian kalliiksi, joten tyydytään Kauppiseen.
Pakiston uusi hankinta olisi sitten luokkaa mikkojokela, mutta luulen, että hän jatkaa vielä ulkomailla. Liigasta joku nuoremman polven pakki kuten Huczkowski Bluesista tai Mikko Kuukka Ilveksestä voisi olla ihan tuore veto tähän väliin, mutta minä kannatan Väänäsen Ossin kotiutusta. Ossin uran kannalta voisi tehdä hyvää palata "kotiin" tuttuihin kuvioihin.
Eli:
Kauppinen-Väänänen
Eronen-Kalteva
Niemi-Mälkiä
Kivistö
Manelius
Ölander
Kivistö voisi haastaa esimerkiksi Niemen ja Mälkiän tiukkaan kamppailuun peliajasta ja hänet voisi heittää huoletta kehiin myös loukkaantumisten sattuessa. Kivistö ja Eronen on jo ikään kuin tällä kaudella ajettu sisään, nyt olisi sitten Maneliuksen vuoro. Jos pakisto osoittautuu liian ohueksi, niin sitten voidaan hankkia koodinimi "Brooks" kesken kauden pelaamaan, mutta alkuun yksi Väänänen riittää hankinnaksi.
Jori Lehterä, siinä on unelma tulevalle kaudelle. Uskoisin, että hän voisikin siirtyä meille vielä kaudeksi ennen NHL:ää jos Jokerit olisi ollut mukana kärkikahinoissa viimeisen kahden vuoden aikana. Tällä hetkellä Tapparakin taitaa olla pelillisesti houkuttelevampi seura.
Uusina pelaajina hyökkäykseen 1kpl laatusentteri, 1kpl kahden suunnan sentteri, 1kpl huippulaituri. Sentteriosasto olisi hyvä uudistaa. Pirnekselle pari nuorta haastajaa sisään. Hauhtonenkin menisi periatteessa ihan hyvänä kahden suunnan senana, mutta vaihto nuoreen ja nälkäiseen lienee parempi vaihtoehto. Sentteriosastolle uskon Ilari Filppulan nimen lähes varmaksi. Kauvosaari olisi ihanteellinen kahden suunnan sena, mutta veikkaaja sanoo, että hän menee muualle. Pakaslahden paluu olisi tavallaan hienoa, mutta n. 34-vuotiaan paluumuuttajan kanssa on omat riskinsä. Oma suosikkini tuohon kahden suunnan sentterin rooliin on Henri Heino, joka on aiemmin vakuuttanut minut täysin. Täytyy vain mainita, etten ole nähnyt miestä tällä kaudella tositoimissa. Hän olisi iältään ihanteellinen, hyvä puolustava sentteri, joka on vielä varsin kehityskelpoinen. Hänellä on tosin sopimus Pelsujen kanssa ensi kaudesta, mutta annetaan niille vaikka Hauhtonen ja Tom Koivisto vastapainoksi, kun Masa on vahingossa solminut molemmille kolmen vuoden jatkopahvit. Laituriosastolla Brembergin jatko olisi kutkuttava ajatus, mutta toisaalta joku nuori ulkkari kuten Birner tepsistä tai parhaassa peli-iässään oleva Stapleton kelpaisi minulle myös. Joka tapauksessa yksi vastuuta kantava taitava laituri tarvitaan Hentusen ja Pirneksen lisäksi.
Eli näin:
Rita-Pirnes-Hentunen
Ridalle vielä kerran iso mahdollisuus lunastaa muutaman kauden hukassa ollut potentiaali.
Bremberg/Birner/Stapleton-Filppula-Pulkkinen
Pulkkiselle on tarjottava alkukaudesta iso rooli ja yv. aikaa. Jos homma ei parinkymmenen pelin jälkeen lähde toimimaan, niin sitten pienempää roolia/mestistä ja keväällä vielä uusi mahdollisuus.
Saarinen-Heino-Lahti
Hyvä kahden suunnan kenttä, josta löytyy taitoa ja tunnetta. Lahti voisi tarvittaessa ottaa myös Ridan paikan ykkösessä tai Pulkkisen paikan kakkosessa. Yhtälailla myös Saarinen onnistuessaan voisi nousta jopa ylemmäs.
Lind-Mäki-Vauhkonen
Mäki ei toki mikään sentteri ole, mutta 4. ketjuun riittävän hyvä. Lintu on jo sen ikäinen, että miestä voisi välillä lepuuttaa ja muuttaa ketjun muotoon Mäki-JP Helenius-Vauhkonen. Heleniuksen pelikunto on vain arvoitus. Vauhkonen on pelannut niin hyvin, että hänen on pelattava koko kausi miesten kanssa. Näin häntä voisi nostaa isompaan rooliin kaudella 2011-12.
Ben-Amor
Pitkänen
JP Helenius
Pallassalo
ym. nuoret korvaamaan loukkaantumisten sattuessa. Ben-Amor voisi olla myös mukana jos suostuu ns. paikkaajan rooliin.
Vaikea silti uskoa, että Masa vetäisi massiivisessaan hatusta nimet:
Hannu Toivonen
Ossi Väänänen
Michal Birner
Ilari Filppula
Henri Heino
Pahoin pelkään, että sieltä tulee Nylanderin jatkosoppari, kuusi uutta laituria sekä Pulkkinen ja Saarinen lähtevät muualle jatkamaan uraansa.
Loppuun voisi lisätä, että tällä hetkellä on sellainen fiilis, että vaikka Jokerit julkistaisi kuinka hyvät hankinnat kauden päätteeksi, en usko jengiä hyväksi ennen kuin ensi kauden runkosarja on päätöksessä. Sen verran epävarma tunnelma.