En tiedä olenko väärässä, mutta Tirkkosen valmennusideologiasta en nyt löydä oikein sitä punaistalankaa.
Tuntuu, että sama meininki jatkuu kuin viime keväänä, eli mennään samoilla ketjuilla pelistä toiseen vaikka nähdään ettei homma toimi. Käytännössä meillä ei ole hyökkäyspeliä lainkaan.
Syitä tietenkin voi olla monia. Kun kirjoitat, ettei hyökkäyspeliä ole lainkaan, niin näkisin, että pelillinen jatkumo puuttuu vähän joka osa - alueella, käännöt, keskialue, hyökkäysalue jne. Osaltaan voi vaikuttaa, että osalle pelaajista valmennus joutuu opettamaan liigassa pelaamisen perusvaatimuksia, kun osa kaipaisi jo viisikkopelin hienosäätöä jne.
Silti mua pikkusen huolettaa, etten näe pelitavallisia hakuja peleissä, jotka olisivat riittäviä, vaikkeivät näissä olosuhteissa vielä toimisikaan halutusti. Tästä minun mielestä kenkä puristaa, enkä nimeäisi pelkästään Tirkkosta, vaan koko valmennuksen, mitä siellä haetaan?
Viime kaudella se keskialueen peli toimi vain hetkittäin ja vain jos vastus oli passiivinen ja laiska, tälle kaudelle nekin väläykset on näkemättä, JYP kyllä hyökkää, mutta koska keskialuetta ei voiteta vaan pusketaan( se vanha pystysuunnan haamu), puuttuu hyökkäyspelistä jatkumo. Toisaalta, puolustuspelin riistoista useammin menetetään ja ralli omissa jatkuu, kun saataisiin järjellinen jatkumo, jolla voittaa keskialue, jolla pakottaa hyökkäysalueen jatkumo.
Tuossa minusta on se akilleen kantapää pelitavallisesti, jonka olisi korjaannuttava, ennen kuin suurempia voi tuloksellisesti odottaa. Nyt olisi vielä mainio tilaisuus opettelemiseen, kun on arpa kausi, että pelataanko loppuun vai ei, eikä tuloskaan siksi suuremmin paineista.
En kuitenkaan usko ihan näillä näppäimillä, että joukkueen ja valmennuksen välillä mitään juopaa olisi, haasteita kyllä senkin edestä jokaiselle päivälle.
Tässä mun viispenniseni aiheeseen tällä erää.