Totta, Suomi-sarjankin aikaan hallissa oli kyllä ajoittain meteliä, varsinkin sen mestaruuskauden loppupuolella. Siinä mielessä olen tietysti jäävi vertailemaan, että asuin siinä 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alkupuolella poissa Heinolasta ja peleissä käyminen oli muutaman vuoden ajan aika harvaa. Eli en pysty sanomaan, minkälaista metakka on ollut silloin. Mutta ajasta sitä ennen ja takaisin Heinolaan muuttamisen jälkeen 2003 muistan kyllä elävästi sen, että oma kantava ääneni (varmaan välillä aika monen harmiksi) oli ainoa mikä silloin tällöin hiljaisessa hallissa kuului. Sitten olisiko ollut viimeisen vai jopa parin viimeisen Suomi-sarjakauden aikana oikeista musikantti-rumpaleista koostunut rumpuryhmä kokoontui juuri sinne pubin puoleiseen päätyyn soittamaan, mikä tuntui meistä yksittäisistä huutelijoista hiton hienolta. Tällä hetkellä tuosta rumpuryhmästä on jäljellä enää vain rummut, kapulanheiluttajina ovat olleet pääasiassa junnujätkät nyt jo toista kautta peräkkäin. Viime kauden alussa nämä ns. ammattimaisemmat muusikot vielä kävivät joissakin peleissä, mutta kauden mennessä sitten miten meni ja miesten omien siviilikiireidenkin takia heitä ei enää siinä hommassa paljon näkynyt.
Totta on, että puolityhjässä hallissa rummutus kaikuu todella inhottavasti ja sattuu korvaan eikä siinä poikien lähiympäristössä oikein kestä istua millään, en kovin lähellä kestä minäkään. Olen yrittänyt välillä vähän hillitä sitä täysiä hakkaamisen intoa, mutta pikkukundeilla se tuntuu innostuksessa usein unohtuvan ja siitä joutuu muistuttamaan.... usein. Mutta kun he ovat niin tohkeissaan siitä.....
On hienoa, jos on sellaisia faneja, kenellä on päällimmäisenä muistona HeKin peleistä hienot huutokannustukset ja laulamiset, haluaisin että minullakin olisi. Päällimmäisenä muistona minulla ovat ne paheksuvat katseet ympäriltä kun olen antanut äänihuuleni tuulettua kunnolla. Sekä tietysti se Suomi-sarjan mestaruuskauden loppupuoli, jolloin saimme eri puolilta hallia jo joitakin kannustajia yhteen ja "huusimme HeKin voittoon" oikein antaumuksella. Unohtamatta tietysti ensimmäisen Mestis-kauden hurmiota.
HeKin faniyhdistys Vitosketju on kyllä yhä toiminnassa, mutta porukan into fanittamiseen on parin viime kauden pettymysten aikana laantunut todella paljon. Ydinryhmä on toki yhä innokkaasti mukana. Osansa on myös tehnyt se, että faneja on nykyään myös joko HeKin vapaaehtoistöissä tai muuten töissä pelien aikana. Ei kauheasti auta huutokannustusta jos parikin niistä ketkä ovat olleet aktiivisimmin aloittamassa huutamista ovat pelin aikana muissa töissä. Mutta kun kahteen paikkaan ei yksi ihminen kerralla ehdi millään. Eikä sitten taas kovinkaan huutaja yksin kovin kauaa jaksa jos ympäriltä ei lähde enemmän jengiä mukaan. Vitosketju kuitenkin on ja elää ja haluaa yhä uusia jäseniä mukaan porukkaansa.
Mutta hei, otetaan yhdet hienoille muistoille :)!!