Pe 19.4.2013 Tappara-Ässät (3.finaali)

  • 34 161
  • 194

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika puolueettomana voin kyllä kertoa, että Elo pomppaa tässä tilanteessa ja aiheuttaa kaatumisen ihan itse. Täällä näkyy kyllä niin selvästi, että tietyillä kirjoittelijoilla on jotain henkilökohtaisia patoutumia jompaa kumpaa joukkuetta kohtaan.

Mä vain toin ilmi oman näkemykseni asiasta kun aika radikaalilla piikillä yksi nimimerkki melko värilasisävytteisesti kommentoi tuomareita. Elon filmi oli itselleni täysin uusi juttu, pitääpä arvioida tuo uudelleen, itselleni se näytti sille että Elo pyrkii häirinnästä irti tuolla harppauksellaan, ja olisi ollut maalipaikassa elkei jäntä olisi kaadettu.

Ja ultrasille sen verran ettei mulla nyt tietenkään ole mitään Tapparaa vastaan, päinvastoin, finaaleissa on täysin oikeat jengit. Sen verran otin ekan matsin jälkeen kantaa näitä "rikkomisia" arvioiviin keskusteluihin että totesin Tapparan kahvaavan ja estävän kiekollista enemmän, Ässien huitoessa ja roikkuessa enemmän. Tuosta joku oli jopa täysin samaa mieltä.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Pää on kipeä ja suussa maistuu skeida mutta oli se sen arvoista. Hieno ilta Hakametsässä ja jumalauta, että oli kaunis maali tuohon loppuun. En yleensä matseissa kauheasti huuda mutta nyt oli pakko vähän hieroa porilaisten naamaa, huutelivat siellä Ilvestä sun muuta mutta eipä kuulunut enää matsin jälkeen :D

Tappara aloitti kyllä hyvin ja osoitti luonnetta. Pikkuhiljaa kuitenkin Ässät käänsi peliä itselleen ja Tappara todella hukkasi sen oman identiteettinsä, tuli paljon typeriä jäähyjä ja homma meinasi mennä ihan tappeluksi. Kahden erän jälkeen näyttikin vahvasti siltä, että Ässät vie koko homman.

Viimeinen kymppi, pelimiesten kymppi, kuitenkin muutti asetelmat ja olen iloinen, että Tapparalta löytyi vielä yksi vaihde. Ässät oli aivan jaloissa, Tappara alkoi voittamaan kaksinkamppailuita, sai pitkiä hyökkäyksiä, sai ylivoimaa ja mikä tärkeintä onnistui myös ylivoimalla.

Jarno Koskiranta pelasi toistaiseksi parhaan pelinsä, ei vieläkään parhaimmillaan mutta selkeästi parempaa. Se olisi pirun tärkeää, että nuo jätkät vielä pääsisivät tulostaululle, Tappara johtaa tätä sarjaa 2-1 ilman, että ykkösketju on tehnyt maaliakaan!

Ässien ylivoima oli eilen aivan täysi lapanen, Savinainen teki yhden kaapin mutta kun niistä pompuista ei saa puhua niin kehutaan sitten, että olipa kauniisti rakennettu paikka.

Toisessa erässä Ässät pelasi keskialueen todella hyvin, Tappara ei saanut pelattua sentterille kiekkoa millään. Paljon paremmin puolustivat sen pois kuin Tappara, joka vähän enemmän valuu omaa sinistä kohti. Siinä täytyisi ehkä hakea vieläkin alempaa volttilähdöllä, koska keskellä ei vain ole tilaa.

Tappara taas paljon vahvempi molemmilla hyökkäysalueilla ja nyt alettiin olla siellä missä pitää kamppailupelissä. Syöttöpeli ja pelaajien tilannekohtaiset ratkaisut mielestäni edelleen liian huonoja, enemmän pitää käyttää päätä.

Tappara osoitti nyt, että se ei helpolla taivu ja nyt on taas tietyllä tapaa Ässien vuoro antaa osumaa. Kirvesrinta kävi jo kanveesin partaalla, otti köysistä tukea, antoi pari napakkaa maksan kärkeen ja sen jälkeen vasurilla etäisyyttä ja oikealla hyvää yötä.

EDIT. Ja tuolle Elolle tuli huudettua, että painu vittuun, kun hyppi siellä kuin mikäkin pelle :D Pyydän anteeksi kaikilta, työtön hitsari minussa otti vallan.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
En jaksa alkaa vääntämään. Toki voisin esitellä erilaisia lukuja. No jokainen voi laukaisukartasta katsoa määritellen itse laukaisusektorin ja laukausten tyypin ja edelleen esitellä itselleen mukavannäköiset tilastot.

Noh, minä olen määritellyt sen sektorin tasan yhdellä tavalla, eikä se siitä ole muuttunut mihinkään. Näin on menty:

1.matsi
Tappara-Ässät 2-1
17-13 (maalia kohti)
22-18 (maalia kohti + ohi)

2.matsi
Ässät-Tappara 5-1
13-10 (maalia kohti)
20-12 (maalia kohti + ohi)

3.matsi
Tappara-Ässät 3-2
12-10 (maalia kohti)
20-16 (maalia kohti + ohi)
 

Mäntylä #18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panthers,
Youtube-linkki josta näkyy lopun tilanteet. Video alkaa Elon kampituksella ja ajassa 1:43 näkyy Aaltosen kiinnipitäminen.

Aikamoinen hyppy Elolta onneksi tuomarit eivät tuohon menneet. Tuossahan ei tapahdu mitään rikettä. Aaltonen kiinnipitäminen taas täysin selvä tapaus. Yritti vielä heittää Lähteenmäet kun Koskirannan hanskat taisivat raapaista poskea, noloa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aikamoinen hyppy Elolta onneksi tuomarit eivät tuohon menneet. Tuossahan ei tapahdu mitään rikettä. Aaltonen kiinnipitäminen taas täysin selvä tapaus. Yritti vielä heittää Lähteenmäet kun Koskirannan hanskat taisivat raapaista poskea, noloa.

Näin ne värilasit kääntävät tilanteen. Minusta Palolan huitasu osuu Elon oikeaan jalkaan ja aiheuttaa kaatumisen, mutta ei kai sitten.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mää pohdin jonkin verran ottelun jälkeen, milloin olin viimeksi tuossa kohtaa seisomakatsomoa. Ja se oli keväällä 2001 ja peli Tappara-Ilves 3.välierä. Tarvaisen "maailman ihanin maali" on jäänyt unohtumattomasti mieleen. Nyt tuli sarjaan uusi lehti. Pitäisköhän maanantaina mennä seisomaan ja jättää C3-istumapaikka käyttämättä? ;)

Tuomareista on ollut tuttuun tapaan kovaa kiistelyä. En ole ikinä ollut mikään Tom Laaksonen -fani (en tuomarin enkä pelaajan), mutta nyt on turha tuomareista itkeä kummankaan puolen. Turhaa protestointia Hakametsässä esimerkiksi niistä Mäntylän ja Niemisen tilanteista. Ensin mainitussa nousi taas aivan selkeästi kädet ja Ville kävi valitettavasti ottamassa tyhmän huitomisjäähyn.

Kun tunne on mukana, objektiivisuus on tietysti vaikeaa, mutta kyllä näin selkeät tilanteet pitää osata nähdä. Samoin se koukku Luceniukseen oli selvä: kun osuu noin jalkoihin, niin sen on oltava aina 2 minuuttia. Sitten on jotain kiistanalaista, kuten Luceniuksen jäähy siitä Pihlmanin kanssa vääntämisestä yms., mutta kokonaisuutena hyvin linjakas tuomarisuoritus.

Nostetaan nyt sitten esille yksi pelaaja, kun on paljon hehkutettu jo esimerkiksi Umicevicia - ja täysin aiheesta toki. Eli Peltolan Jukka teki taas tärkeän osuman. Avausfinaalin osin onnenkantomoinenkin voittomaali ei todellakaan ole hänen ainoa aikaansaannoksensa vaan on pelannut erittäin vahvasti nämä pudotuspelit kaiken kaikkiaan ja noussut sille tasolla, mitä on jonkin aikaa odotettukin.

Nyt se avausmaali oli hemmetin tärkeä, tärkeää oli ennen kaikkea se, ettei Ässät saanut paineistettua Tapparan peliä alussa samalla tavalla kuin kahdessa aiemmassa finaalissa. Toki sitten 1-2 -tilanteessa (Ässien toinen maali meni Niemisen Villen ylihyökkäämisen piikkiin) Tapparan peli oli kiistatta tukossa, mutta tärkeä maali Aallolle, joka pelaa kliseisesti hänkin erittäin vahvaa kevättä.

Olen myös sitä mieltä, että tämä oli nimenomaan Tapparalle pakkovoitto. Tänään on saman edessä Ässät.
 

Nick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Noh, minä olen määritellyt sen sektorin tasan yhdellä tavalla, eikä se siitä ole muuttunut mihinkään.

Sepäse. Ja minä voisin määritellä sektorin haluamallani tavalla ja saada haluamani näytöt. Ja kuka tahansa muu.. Sen jälkeen voidaan alkaa määrittelemään omilla tavoillamme "vaarallisia" maalitilanteita. Etc.
 

Gagarin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sepäse. Ja minä voisin määritellä sektorin haluamallani tavalla ja saada haluamani näytöt. Ja kuka tahansa muu.. Sen jälkeen voidaan alkaa määrittelemään omilla tavoillamme "vaarallisia" maalitilanteita. Etc.

Oleellistahan tossa tarkastelussa on se, että määritelmä pysyy samana koko ajan. Toinen oleellinen asia tämäntyyppisissä tarkasteluissa on se, että Henkka pystyy kuvailemaan miten on kudit määritellyt - sillä tarkkuudella, että joku toinen voisi tehdä saman urakan ja saada samat tulokset. Sähän voit vaikka tätä yrittää ja katsoa kuinka värilaseilla päin persettä ne on tehty.

Eihän näitä tietenkään ole mitenkään referee-verifioitu mutta ei ole mitään syytä uskoa että Henkka olis määritelmäänsä matkan varrella muuttanut. Jos sulla on parempi määritelmä ja pokkaa täällä haukkua toisen vaivalla vääntämiä tilastoja, niin varmasti sulla on myös aikaa tehdä itse paremmat.
 

wall54

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Voi voi. Siitä malliesimerkkiä miten finaaleissa ei jumalauta voi viheltää.

Selvä kamppi ei vihelletä, estäminen vihelletään...Jep jep.

Kolmannessa erässä muistaakseni Makkonen kampitettiin siniviivan tuntumassa, josta Ässät sai vaarallisen hyökkäyksen. Omasta mielestäni tämä oli selvä jäähyn paikka myös. Viheltämättä jätetyt kampitukset meni 1-1, joten mielestäni linja oli sama kummallekin.
 

ronkpukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Liverpool FC, Toronto (seurailen)
ATäällä näkyy kyllä niin selvästi, että tietyillä kirjoittelijoilla on jotain henkilökohtaisia patoutumia jompaa kumpaa joukkuetta kohtaan.

Niin, Mertarantaa mukaillen, nämä kuuluisat puolueettomat, jotka kuitenkin sydämestään toivovat jomman tai kumman voittoa.

Menee varmasti ottelu/finaali ketjut sekaisin - mikä on ikävää, koska pyöräilyäkin harrastan - mutta Mäntylääkin kohtaan on osoitettu kritiikkiä. Kyseessä on kuitenkin mittaisekseen miehekäs ilmestys kaukalossa, mutta toki silloin tällöin joutuu venyttämään ja kompensoimaan raadollista kokoaan hieman varpaillaan seisten tai käsiä lievästi nostamalla itsesuojelutarkoituksessa. Mutta harvoin ne kädet vastustajan pään korkeudelle nousee. Ja mikä tärkeintä Mäntylä osaa ottaa myös vastaan taklauksia luikertematta tai vaarallisesti väistelemättä.
 

Nick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Noh, minä olen määritellyt sen sektorin tasan yhdellä tavalla, eikä se siitä ole muuttunut mihinkään. Näin on menty:

1.matsi
Tappara-Ässät 2-1
17-13 (maalia kohti)
22-18 (maalia kohti + ohi)

2.matsi
Ässät-Tappara 5-1
13-10 (maalia kohti)
20-12 (maalia kohti + ohi)

3.matsi
Tappara-Ässät 3-2
12-10 (maalia kohti)
20-16 (maalia kohti + ohi)

Niin, helppohan tuo on todistaakin, tuo tilastojen esittämisen helppous mieleisellään tavalla. Määrittelin pikaisesti laukaisusektorin haluamallani tavalla. Otin muuten mukaan myös puolustavien pelaajien torjumat laukaukset (jotka syystä tai toisesta näyt jättäneen pois...) Laukaukset sektorista:

1. ottelu
Tappara-Ässät
21-20 (maalia kohti)
2-9 (puolustavan pelaajan torjumat)
9-15 (ohi)
TOTAL 32-40

2.ottelu
Ässät-Tappara
28-11 (maalia kohti)
2-3 (puolustavan pelaajan torjumat)
10-9 (ohi)
TOTAL 40-23

3.ottelu
Tappara-Ässät
16-20 (maalia kohti)
7-7 (puolustavan pelaajan torjumat)
15-15 (ohi)
TOTAL 38-42

Nämä siis ihan perusteltuja tilastoin. Noista voidaan vetää johtopäätöksiä taas oman mielen mukaan.

PS. Laukaisusektorina hyvin looginen sektori maalitolpista B-pisteiden kautta laitaan ja sieltä sinisten kulmiin etc.
 
Viimeksi muokattu:

Kukko

Jäsen
PS. Laukaisusektorina hyvin looginen sektori maalitolpista B-pisteiden kautta laitaan ja sieltä sinisten kulmiin etc.

Eikös tän laukaisusektorin idea pitäisi olla se, että lasketaan laukaukset niistä vaarallisimmista paikoista, eli kumpi joukkueista pääsi niille maalipaikoille paremmin. Muutenhan voi vain tuijottaa suoraa sitä laukaukset kohti maalia tilastoa, joka ei siis kerro yhtää mitään. Ei kait sinisenkulma, nyt ole vaarallinensektori? Nämä blokatut laukaukset, kuuluvat mun mielestä vielä alempaan kastiin kuin ohivedot.

Rönä jo näköjään ehtikin :)
 

Nick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikös tän laukaisusektorin idea pitäisi olla se, että lasketaan laukaukset niistä vaarallisimmista paikoista, eli kumpi joukkueista pääsi niille maalipaikoille paremmin. Muutenhan voi vain tuijottaa suoraa sitä laukaukset kohti maalia tilastoa, joka ei siis kerro yhtää mitään. Ei kait sinisenkulma, nyt ole vaarallinensektori? Nämä blokatut laukaukset, kuuluvat mun mielestä vielä alempaan kastiin kuin ohivedot.

Saan kyllä tommosellakin sektorilla (jannen linkki) tilastot aikaiseksi. Kokeillaan seuraavaksi vaikka sillä. Katson, kun minulla on aikaa.
Ei tuo minunkaan sektorini sama ole tietenkään kuin kaikki laukaukset. Se pitäisi olla kaikille selvää. Ja lisäksi voin vielä tutkia mistä nuo tehdyt maalit on muuten oikeastaan tehty..
 

Nick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Noniin, eteenpäin on menty.

Ohessa statistiikka tällä kertaa valitsemalla sektoriksi Jannen linkkaama sektori.

1. ottelu
Tappara-Ässät
13-9 (maalia kohti)
1-1 (puolustavan pelaajan torjumat)
4-6 (ohi)
TOTAL 18-16

2.ottelu
Ässät-Tappara
11-8 (maalia kohti)
0-1 (puolustavan pelaajan torjumat)
5-2 (ohi)
TOTAL 16-11

3.ottelu
Tappara-Ässät
10-10 (maalia kohti)
1-3 (puolustavan pelaajan torjumat)
5-5 (ohi)
TOTAL 16-18

Vaikka kulutin näissä hieman aikaani, niin halusin tarkistaa nämä, kun vastaavanlaisia ja näemmä virheellisiä tilastoja täällä esitetään faktoina.

Lisätietona vielä, että Jannen sektorista on tehty 10/18 maalia, minun aluksi valitsemasta sektoristani 15/18 maalia ja kolme maalia näiden ulkopuolelta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös