Amatöörituomarit on huomattavasti parempi kuin ei tuomareita ollenkaan. Liiga on niin pieni sarja, että ammattituomarien palkkaaminen on ihan täyttä utopiaa. Kyllä ensin pitäisi pystyä kaikille pelaajille maksamaan aikuisen miehen palkkaa, ja siihenkin on valovuosien matka.
"Afrikan lapset näkee nälkää, joten syö lautanen tyhjäksi". Pitäsikö olla siis vain hiljaa ja olla tyytyväinen?
Pelaajien palkkataso määräytyy markkina-arvon mukaisesti. Jos ei Suomessa palkka ole omasta mielestään riittävä taitoihin nähden, niin kyllä maailmalta sarjoja riittää. Siinä mielessä tuo vertaus ontuu.
Suomalainen liigatuomaritoiminta on jämähtänyt ja käytännössä ei mitään uudistumista ole ollut vuosikymmeniin. Jos kaikki tietävät, että ammattituomarijärjestelmään ei mennä, niin miksi ei kuitenkaan avata ja kehitetä tuomareiden tarkkailujärjestelmää?
Minulle ihan rehellisesti riittäisi, että jos joku tuomari vetäisi pelin kunnolla vihkoon, niin Liigan sivuilla ilmoitettaisiin, että kyseisestä syystä tuomari huilaa pari peliä. Kun ovat kerran päivätöissä muualla, niin ei pitäisi edes haitata ja samalla tulisi kerrattua sääntökirjaa. Se olisi aitoa avoimuutta ja syntyisi kilpailutilanne tehdä asiansa hyvin.
Nyt saa vetää tuomiot ihan miten sattuu ja taas seuraavalla liigakierroksella ollaan viheltämässä.
Kun mitään ei kehitetä, niin mikään ei myöskään kehity. Minua nuo pelin lopputulokseen vaikuttavat tuomarivirheet ovat alkaneet parin viime vuoden aikana häiritsemään. Hyvä vaan, jos olen ainoa.