Patrik Laine herättää intohimoja täällä ja kyllä hän on edelleen yksi relevanteimmista suomalaispelaajista NHL:ssa, vaikka pelisuoritukset eivät ole vuosiin tätä asetelmaa puoltaneet. Valitettavaa on tämä urheilullisten ja jääkiekon ulkopuolisten vastoinkäymisten määrä, toivottavasti hän saa uransa suunnan korjattua. Itse näen tulevaisuudessa Laineella jonkinasteisena riskinä yksipuolisuuden ja samaan aikaan etenevän NHL:n huippujen evoluution, jossa useimmilla esille nousee monipuolisuus. Toki liigassa esim. huippuvedolla ja maalintekotaidolla voi komean uran tehdä, mutta jos maaliennätys on kuuden vuoden takaa, niin kyllä paljon rakentuu toiveiden ja kysymysmerkkien ympärille. Uusi alku ja mahdollisuus voi muuttaa kaiken ja kyllä Laineella on edelleen työkalut tilanteen sekä suunnan korjaamiseksi. Ei niitä kuitenkaan loputtomasti anneta.
Minun on vaikea käsittää Don Waddellin antamia kommentteja, jossa viitattiin pukukopin tapahtumiin, joita ei voida eikä haluta avata. Vihjaus antoi medialle erinomaisen syötteen rakentaa narratiivia ongelmapelaajasta. Ehkä aiheetta, ehkä aiheellisesti, mutta onhan Laineen änärivuosiin mahtunut käänteitä ja myös spekulaatioita. Sitä ei voitane kiistää. En vain tunnista Waddellin antamissa kommenteissa minkäänlaista hyötyä Laineen myynti- tai treidiarvon nostattamiseksi. Palkkaa on pakko pidättää paljon ja nyt ostajien due dilligence-tarkastuksiin kuuluu vielä korostetusti pelaajan yhteistyötaitojen ja "koppisopivuuden" arviointi. No, onhan jokaisella kuvioissa olleella sisäpiiritietoa pelaajien edellä mainituista ominaisuuksista ja uusia mahdollisuuksia on annettu "haastavillekin yksilöille" - mikäli nyt kyse olisi tämän tyyppisestä tilanteesta. Hieman haiskahti, että kokeneelta ja tilanteeseen (lue pelaajaan) turhautuneelta GM:lta lipsahti eetteriin lapsus. Tai sitten olen missannut jonkun näkökulman, mutta vähintään mielenkiintoinen myyntitaktiikka on kyseessä.