Olen tyytyväinen Paten pelaamiseen, ja kyllä niitä kaappejakin alkaa tulla tiuhempaan tahtiin jos tuota menoa jatkaa. On Paten kiekollinen roolikin ja miltei pelaajatyyppikin kuitenkin muuttunut snaipperista toisenlaiseksi, valmennuksen tahdosta. Tästä syystä en mihinkään 40-50 maalin kausiin usko jatkossakaan, ellei rooli muutu, sen sijaan sellaiset 30+50 tehot tai hieman kovemmatkin ovat haarukassa.
Mutta Pate on nuori, joukkueet muuttuvat ja valmentajat joskus vaihtuvat. Tällä hetkellä sitä kulmarouhijaa ei Paten vierelle ole saatu, joten hänen on täytynyt ottaa lusikka kauniiseen käteen itse. Kuten kuuluukin. Vaikka itse tykkään puhdasverisistä maalintekijöistä ihan jo viihdearvonkin kannalta, valmennukselle ja joukkueelle tärkeintä on voittaminen ja that's it. Tärkeintä on että hän pelaa hyvin ja kehittyy, ja kaikki tämä oppi palvelee tulevaisuutta jolloin Winnipegin "työkalupakki" on kenties sellainen että Laine voi keskittyä enemmän maalintekoon. Valmiimpana ja monipuolisempana pelaajana.
Kuten Henrik Dettman totesi Lauri Markkasesta, urheilijan kehitys ei aina ole lineaarista. Patrik Laine on hyvä esimerkki tälläisestä urheilijasta.