Mainos

Paska lentää Nokian renkaisiin, tuulilasiin ja ympäristöön

• 7 788
  • 41

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ei säälipisteitä vaikka olisi kuinka kova lapsuus takana. NR:n omatekoinen rikollinen kulttuuri ansaitsee kaiken ruoskinnan ja jalkapuutuomiot. Sen takana lymyää omien tietolähteiden mukaan hyvin kuvaan istuva perinteinen suomalainen kova johtaminen, josta turhautuneet ja päähänpotkitut ovat lähteneet vastaiskuun kilpailemalla. Yritysvakoilu tuolla kansainvälisellä tasolla on vähän sellainen "voi voi mitäs läksit".

Mielenkiintoinen kommentti, ottaen huomioon, että luulin sinun olevan nimenomaan rikollisen toiminnan vastustaja. Kyseisestä keissistä on jo jaettu ensimmäinen tuomio, ymmärtääkseni tämäkin tuomio oli ehdoton, vaikka kyseessä oli taho, joka uutta lainsäädäntöä noudattaen toimi "whistleblowerina" ja siten lyhensi omaa tuomiotaan.

Oikeusistuin todennäköisesti suhtautuu sinun "mitäs läksitte"- asenteella, vaan jakaa kovat tuomiot syyllisille, itse tapaus taitaa olla sen verran selvä ja törkeä.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yleisesti rengastesteihin liittyen olen jo aiemmin ihmetellyt tätä mahdollisuutta huijata. Mietitään rengasuutuuksien ja rengastestien aikataulua, kesärenkaita voit lähteä testailemaan juuri ennen sesonkia vaikkapa etelä-eurooppaan ja silloin renkaita todennäköisesti alkaa jo tulemaan tehtailta ulos, ehkä mahdollista saada renkaita jopa kaupasta randomina testejä varten, epäilen kyllä silti uutuuksien kohdalla.
Mutta talvirengastestit vielä ihmeellisempiä, eikös testit ilmesty joskus ennen talvea syys-lokakuussa ja testit täytyy olla tehty edellisen talven lopulla, millä renkailla? Jos pyydät puolivuotta ennen renkaan myyntiin tuloa valmistajalta jonkun uuden mallin testeihin niin epäilys on suuri että sieltä tulee erikoiserä vähän paranneltuna, houkutus on ainakin suuri.
Luulisi siten että luotettavimmat testit on ne mitkä tehdään jo myynnissä oleviin malleihin. Ilmoittaako esim suomalaiset lehdet mistä hakevat testirenkaansa?

Itse Nokian Renkaisiin, hyvä että jäivät kiinni, ravistelee tätäkin bisnestä.

_

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oikeusistuin todennäköisesti suhtautuu sinun "mitäs läksitte"- asenteella, vaan jakaa kovat tuomiot syyllisille, itse tapaus taitaa olla sen verran selvä ja törkeä.

Tottakai rikollisesta toiminnasta pitää saada tuomio, en puolustele yhtään näitä tietovarkaita. Oikeus hoidelkoot heidät. NR katsokoot peiliin omaa toimintaansa: miksi kyseiset henkilöt päätyivät "epätoivoiseen" tekoonsa. Hyvin johdetussa, työntekijöitä arvostavassa yrityksessä ei synny kostomentaliteettia.

edit: Hesarin jutussa tarkempaa kuvausta oikeudenkäynnistä yrityssalaisuusrikoksiin liittyen:
Rengasyrityksen epäillään varastaneen Nokian Renkaiden yrityssalaisuuksia – taustalla joukko suomalaisia huippujohtajia - Talous - Helsingin Sanomat

"Helsingin yliopiston kauppaoikeuden dosentin Klaus Viitasen mielestä Nokian Renkaiden väitetty testimanipulointi on jopa pahempi uutinen kuin syksyllä julki tullut autojätti Volkswagenin päästöskandaali."
Kuluttajaoikeuden asiantuntija Nokian Renkaiden huijaus­epäilystä: ”Jos väite pitää paikkansa, tämä on törkeämpää kuin Volkswagen” - Nokian renkaat - Talous - Helsingin Sanomat

Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue

Jutussa ei vielä mainita ihan kaikkia nimiä, jotka itse olen kuullut, mutta omiin korviin on tullut tietoa, että nämä huippujohtajat ovat painostaneet ja kiristäneet NR:ta, jotta heidän osuutensa rikollisen toiminnan rahoittamisessa ansaintamielessä ei tulisi julkisuuteen.

Mä epäilen, että testimanipulaatiosta itsestään ei synnyt mitään kovin isoa juttua loppupeleissä, kyse on koko alan ongelmasta, eikä Nokian ongelmasta ja siihen on epäilemättä tulossa muutos.

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
YLE uutisoi teksti-tv:llä että Nokian Renkaiden hallituksen jäsenet myi optiot pois ennen kuin vilppi tuli julkisuuteen. Vilppiasiasta oli tehty sisäinen tutkinta jo syksyllä, ja luonnollisesti johto tiesi tästä ja sitten porukalla optiot myyntiin ennen huijausten julkituloa. Ihme jos tätä ei tutkita sisäpiirikauppoina, voiko edes selkeämpää keissiä olla olemassa.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
YLE uutisoi teksti-tv:llä että Nokian Renkaiden hallituksen jäsenet myi optiot pois ennen kuin vilppi tuli julkisuuteen. Vilppiasiasta oli tehty sisäinen tutkinta jo syksyllä, ja luonnollisesti johto tiesi tästä ja sitten porukalla optiot myyntiin ennen huijausten julkituloa. Ihme jos tätä ei tutkita sisäpiirikauppoina, voiko edes selkeämpää keissiä olla olemassa.

Minun tietääkseni kyse oli optioista jotka olivat lankeamassa joka tapauksessa ja olisivat siten menettämässä koko arvonsa. Hesarin maaninen toimittaja taitaa kaivaa nyt hivenen väärään suuntaan ja jengi tekee sitten omia johtopäätöksiään sen perusteella, että asia näyttäytyy huonossa valossa.

Kyllä mä uskallan tuosta veikata, että mitään syytteitä ei nosteta ja syyttämiskynnys ei ylity. Ja ei sekään haittaa, mikäli olen väärässä, mutta näin mä veikkaan.

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ok, YLE:n uutisesta ja Radio Novan uutisesta sai kuvan, että johto tiennyt tutkinnasta ja vilpistä, ja sitten optiot myyty juuri ennen kuin asia tuli julki.

Tuamas

Jäsen
Minun tietääkseni kyse oli optioista jotka olivat lankeamassa joka tapauksessa ja olisivat siten menettämässä koko arvonsa. Hesarin maaninen toimittaja taitaa kaivaa nyt hivenen väärään suuntaan ja jengi tekee sitten omia johtopäätöksiään sen perusteella, että asia näyttäytyy huonossa valossa.

Kyllä mä uskallan tuosta veikata, että mitään syytteitä ei nosteta ja syyttämiskynnys ei ylity. Ja ei sekään haittaa, mikäli olen väärässä, mutta näin mä veikkaan.

Yksikään tuolloin lunastetuista optioista ei ole vielä langennut, tuo jonka tj määritti akuuteimmaksi laukeaa toukokuussa.

Kauhean sinisilmäisesti jaksat tässä uskoa Nokian Renkaita, yhtiössä oli tehty sisäistä tarkastusta testimanipulaatiosta, tulokset olivat sisäpiirillä tiedossa ja ennen asian julkaisua sattumalta lunastettiin optioiden voitot.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kauhean sinisilmäisesti jaksat tässä uskoa Nokian Renkaita, yhtiössä oli tehty sisäistä tarkastusta testimanipulaatiosta, tulokset olivat sisäpiirillä tiedossa ja ennen asian julkaisua sattumalta lunastettiin optioiden voitot.

Katsotaan rauhassa tuleeko edes tutkintaa ja mietitään sitten, kenellä on millaiset silmät. Voin olla väärässä ja sitten sen myönnän, mutta tällä hetkellä oma arvio on, että asiasta ei tuomita ketään, eikä varmaan syytetäkään mutta katsotaan rauhassa.

Tuamas

Jäsen
Katsotaan rauhassa tuleeko edes tutkintaa ja mietitään sitten, kenellä on millaiset silmät. Voin olla väärässä ja sitten sen myönnän, mutta tällä hetkellä oma arvio on, että asiasta ei tuomita ketään, eikä varmaan syytetäkään mutta katsotaan rauhassa.

Katsellaan, toki tuossa on minusta ihan klassinen sisäpiiritiedon väärinkäyttö.

Optiot lunastettiin sisäisen tarkastuksen alettua ja sen jälkeen kun siinä oli jo paljastunut yhtiölle haitallisia asioita, mutta jotka eivät olleet vielä julkisuudessa.

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue

Saas nähdä, eteneekö tutkinta ja missä merkeissä, puhumattakaan tuomioista ja oikeudenkäynneistä. Kyllä mä tuosta voin parikymppiä lyödä vetoa, että yhtä ainutta tuomiota ei tästä keissistä tule. Teollisuusvakoilukeissi sitten erikseen, siitä tulee kovia tuomioita.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue

Sivuilta saa sen käsityksen, että NR ei olisi ollut testivoittaja ilman huijausta...eli oliko NR siis ainoa vilppiä harjoittanut taho? Oma käsitykseni on, että NR renkaat ovat markkinoiden kärkeä joka tapauksessa ja ymmärtääkseni ekat uudet testituloksetkin ovat jo tulleet ja NR on edelleen kärjessä.

Ei Nokian Renkaat ainakaan kesätesteissä ole pärjännyt:
Auto Bild Suomi: Tämän vuoksi Nokian Renkaat eivät ole päässeet mukaan testeihin - Autot - Ilta-Sanomat
"Auto Bildin perusteellisiin testeihin pääsee esitestien jälkeen vain käkikymmenikkö, eikä Nokian Renkaiden kesärenkaita ole nähty tässä joukossa vuosiin.

– Nokian Renkaat ovat karsiutuneet esitesteissä esimerkiksi jarrutusmatkatestien vuoksi, Pitzen sanoo."

Alunperin lähdin ettimään sitä uutista, jossa puhuttiin, että NR:n huonot tulokset ihmetyttänyt Ruotsissa jo aiemmin, mutta en enää semmoista uutista etsimisestä huolimatta löytänyt. Kenties tämmöistä uutista ei sitten ainakaan IS:n sivuilla ollut.

Tämmöinen vanhempi uutinen (2012) löytyi:
Auto Bild talvirengastesti 2012
" Yllättävin ero toisten lehtien tuloksiin oli Nokian Hakkapeliitta 7 - renkaan menestys. Tämä Tekniikan Maailman ja Tuulilasin testivoittaja oli Auto Bildin arviossa vasta sijala 4 ja peräti 7-pistettä voittajaksi selviytynyttä Continentalia jäljessä."

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nokian Renkaat taas vauhdissa:

Nokian Renkaat on vuonna 2013 uhitellut Vannetukkua, joka tiesi, että renkaat on samoja mutta mallinimi eri, joten käytti mainonnassaan tätä hyväksi ja opasti kuluttajaa ostamaan halvemman mallinimen rengasta. Tästä NR veti herneet nokkaan ja oheinen keissi käyty läpi 2013: Markkinaoikeus - Dnro 2013/481

Nyt sitten paljastunut, että renkaat oli identtisiä pl. mallinimi ja NR kusettanut tietoisesti kuluttajia eri mallinimillä, jotta voi ylläpitää kovempia hintoja kotimaan markkinoilla: Salaiset rengasreseptit paljastavat: Nokian Renkaat antoi väärää tietoa vuosien ajan - Aamulehti

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy