Paska lentää Nokian renkaisiin, tuulilasiin ja ympäristöön

  • 7 528
  • 41

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Autonrengasmarkkinoilla kuohuu. Uusi kotimaisia taustavoimia omaava yrittäjä on tunkenut pohjoismaisille laatumarkkinoille ja kaikki eivät siitä tykkää. Kyynärpäitä käytetään jonossa.

Triangle Ice Link – kohuttu menestysrengas IS:n testissä - Autot - Ilta-Sanomat

"Ilta-Sanomat uutisoi aiemmin syksyllä kiinalaisvalmisteisesta talvirenkaasta, jonka tarkoituksena on ottaa iso siivu Suomen markkinoista.
Vannetukun toimitusjohtaja sanoi IS:lle, että yritykselle riittää renkaan markkinalle tuomiseen se, että sen rengas päihittää muutaman vuoden takaisen testivoittajarenkaan."​

Hyvin pikaisesti tämän uutisen jälkeen Tuulilasi päätti poiketa tavoistaan ja "ampua alas IceLinkin laadun."

Kohutulos Tuulilasin rengastestissä: Triangle IceLink floppasi | Tuulilasi

"Emme yleensä kommentoi keskeneräisiä testejä, mutta tällä kertaa koemme sen tarpeelliseksi. Ensimmäisten osakokeiden perusteella voimme jo varmuudella todeta, että Triangle ei yllä lähellekään sitä suoritustasoa, jolle renkaan maahantuoja väittää sen yltävän."​

Kyseisen testin integriteettiä on kyseenalaistettu koska se on Tuulilasin viimevuotisten testien tapaan ilmeisesti tehty Nokian Renkaiden omalla testiradalla ja myös kyseisen rengasvalmistajan omien testaajien avulla. Mutta miksi ihmeessä Tuulilasi toimisi näin härskisti? Vastaus raottunee tänään ilmestyneen Kauppalehden jutun myötä.

Nokian Renkaat manipuloinut testituloksia vuosia

"Nokian Renkaat on lähettänyt lehtitesteihin paranneltuja renkaita, joita ei ole edes tuotannossa.
Rengastestien järjestelmällinen vääristely alkoi toimitusjohtaja Kim Granin neljätoista vuotta kestäneellä valtakaudella, eikä se Kauppalehden tietojen mukaan ole loppunut uuden toimitusjohtajan Ari Lehtorannan aikana."​

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nokian-renkaat-viilannut-testituloksia/E5tExWWZ


Muuten, Suomessa ei ole tutkimusten mukaan korruptiota, on vain hyvä veli-järjestelmiä.
 

Tuamas

Jäsen
Sinänsä ihan ymmärrettävää, jos joku on olevinaan liian hyvää ollakseen totta, niin todellisuudessa yleensä se ei ole totta.

Tässä tapauksessa olen hieman vuosien varrella ihmetellytkin kuinka "pikkupeluri Suomesta" kepittää testeissä globaalit jätit ja kuinka varsinkin talvirengaspuolella kukaan ei tunnu kykenevän tuottamaan Nokian renkaiden tasolle pääsevää rengasta.
Mutta totuus näemmä onkin, että ei kyennyt Nokiakaan tuottamaan sellaisia renkaita.

Nähdäkseni tässä Nokia on kussut tässä ihan itse omiin muroihinsa.
Nokian entiset tk-kaverit perustavat firman ja tuottavat Kiinassa kohtuullisen hyvän renkaan, Nokia pelästyy Iltasanomien hyvää testitulosta ja lähtee sabotoimaan kilpailijaa.

Jolloin on täysin luonnollista, että nämä kaverit, jotka luonnollisesti ovat hyvin tietoisia testien vääristelystä, tuovat testimanipulaation julkisuuteen.

Kyllä ahne saa olla, mutta ei noin saatanan tyhmä.
 

Fordél

Jäsen
Kyllä ahne saa olla, mutta ei noin saatanan tyhmä.

Ei saisi tai kannattaisi olla ahne. Tässä on taas kerran osoitus, kuinka ahneus kapsahtaa lopulta omaan nilkkaan. Varmasti Nokian Renkaat olisi pärjännyt ihan riittävän hyvin ilman kusetustakin. Ei toki läheskään samalla tavalla, mutta yritys olisi varmasti pyörinyt. Kilpailijoita olisi voinut voittaa ihan rehellisinkin keinoin. Käsittämätöntä tämä ahneus ja idiotismi, jota maailmasta löytyy.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ja yleensäkin TM:n ja Tuulilasin testejä (ihan kuin muidenkin medioiden) saa lukea varauksella. Aika usein TM:ssa suurin mainostaja on on vahvoilla autotesteissä, VW:n moottoriongelmia ei nostettu pöydälle ennen kuin kunnolla asiaan vaadittiin kannanottoa jne.

Moottoripyörien puolella usein BMW voittaa saksalaislehtien julkaisut. Aikoinaan 80-luvulla Suzuki toi RG500-mallinsa testiin Hockenheimiin ja laittoi niihin koneenosia kisapeleistä. Pyörät kulki huippunopealla radalla hyvin ja lehdistö pähkinöinä. Sitten kun tuotantopeli kiertää 2-3000rpm vähemmän ja tehot puuttuu niin aika moni ihmetteli. Ja muutenkin testeihin usein tehtaat tuo prepatun auton/pyörän/renkaan kun moni lehti lähettää pyynnön maahantuojalle testiajoneuvosta, sana kiirii ja testiyksilö on varmasti "kunnossa". Pitäisi raakasti hakea liikkeestä peli testiin yksityishenkilönä niin on ehtaa tavaraa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mielenkiintoista nähdä mikä totuus tuossa on, tuo Tuamaksen spekulointi voi hyvin olla lähellä sitä. Suomalaisittain voi olla katastrofi jos tuossa kuitenkin lopulta on ainekset esim. jenkkimarkkinan joukkokanteille, siinä missä VW vielä pystyy maksamaan sakot, NR menee konkkaan ja suomen talous kärsii lisää.

Toisaalta kun on seurannut globaalia bisnestä enemmänkin niin vähän tuossa tulee sama fiilis kuin dopingin käytöstä pyöräilyssä, kun kaikki sitä käyttää, ei pidä vaan olla se tyhmä joka jää kiinni. Pärjätäkseen markkinalla NR:n on todnäk pitänyt vain ottaa samat konstit käyttöön mitä kilpailijatkin tekevät, eivät vain sitten ole ilmeisesti tehneet tarpeeksi kovia NDA:ta estääkseen vasikoinnin (koska varsinaisesti laitontahan tuossa ei kai ole tapahtunut,tavallaan oma mokahan se on lehdiltä ottaa sokeasti valmistajien tarjoamia tuotteita eikä hoitaa testejä omin voimin ja omin rahoin. Tämän takia tavallaan whistleblower-keissi ei ole ehkä ihan perusteltu ja vuodot "hyväksyttäviä").

Jokaiselta firmaltahan löytyisi alasta riippumatta vastaavanlaisia luurankoja, mutta juuri NDA:lla tietyllä lailla ehkäistään etteivät entiset työntekijät kovinkaan herkästi lähde huutelemaan asioista. Mutta kyllä selvästi jotkut sen osaavat, yrittäkääpä googlata jostain McKinseyn yms. pakkoja niin jännästi näyttää enemmän materiaalia löytyvän Pentagonin salaisista tiedoista kuin johdon konsulttien tuotoksista.

Ja tosiaan ei pidä liikaa ehkä jättää huomioimatta tuota "maan tapaa" juuri autolehdistön yms. osalta, kyllä autotoimittajien elämässä iso osa kuluu "Jonkun Toisen" maksamilla reissuilla joten tietynlaiseen kliiniseen puolueettomuuteen tuskin on edes halua, vähän erilaiseksi jonkun rengastestin katekin muodostuisi jos renkaat pitäisi maksaa oikeasti itse lehden rahoilla ja nyhtää sitten lehden hinnassa takaisin. Symbioottinen suhde valmistajien ja toimittajien välillä on varmasti omiaan ruokkimaan luovuutta systeemin hyödyntämiseksi.
 

Tuamas

Jäsen
Ei saisi tai kannattaisi olla ahne. Tässä on taas kerran osoitus, kuinka ahneus kapsahtaa lopulta omaan nilkkaan. Varmasti Nokian Renkaat olisi pärjännyt ihan riittävän hyvin ilman kusetustakin. Ei toki läheskään samalla tavalla, mutta yritys olisi varmasti pyörinyt. Kilpailijoita olisi voinut voittaa ihan rehellisinkin keinoin. Käsittämätöntä tämä ahneus ja idiotismi, jota maailmasta löytyy.

Eihän Nokia olisi millään kasvanut lähellekään nykyistä tasoa keskitason tuloksilla, koska koko markkinointi on perustunut ja perustuu testimenestykseen.
Luonnollisesti rehdillä kilpailulla myös katetaso olisi ollut jotain ihan muuta kuin nykyään --> osakekurssissa ja osingoissa tämä on kertautunut moninkertaisesti.

Vain premium-renkaista voi pyytää onnistuneesti premiumhintaa, nyt manipuloinnilla nostettiin oma tuote pykälän arvoasteikossa. Tällä on varsinkin tällä alalla todella merkittävä vaikutus katetasoihin koska valmistuskustannukset ovat käytännössä samat, oli rengas sitten kuraa tai eliittiä.

Tässä tapauksessa ahneus on toki tuomittavaa ja väärin, mutta tyhmyys on se jonka takia paska osui tuulettimeen.

Ei ole sattumaa, että heti kun Nokian Renkaat lähtee sabotoimaan Trianglen toimintaa, lehdet saavat käsiinsä sähköposteja jotka ovat raskauttavia Nokian Renkaille.
Jos olisivat ymmärtäneet jättää nämä vanhat työntekijät tönimättä, olisi toiminta voinut jatkua vielä pitkäänkin entisellään.
 
Viimeksi muokattu:

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Mä olin luullut, että testitulokset perustuvat korruptioon. Väärin, ovatkin jännä hybridi lahjonnan ja huijaamisen kombinaatiosta.
 

julle-jr

Jäsen
Koko huijaushomman kurko Kim Gran siirsi ajoissa kotipaikkansa ja optioilla lihotetut eläkkeensä Portugaliin ilkeiden pitkäkyntisten veronimijöiden ulottumattomiin.

HS: Kolme vuorineuvosta muutti Portugaliin – saavat halutessaan eläkkeensä verotta - Kotimaa - Ilta-Sanomat
Nämä uutiset ovat surullisia nyt kun väännetään kilpailukykyloikasta ja muusta. Näistä huokuu se, että nykyaikaan ei kuulu mistään yhteisestä hyvästä välittäminen, vaan mahdollisimman suuren osuuden repiminen itselle silloin kun vielä pystyy.

Miksi palkansaaja luopuisi omista eduistaan? Eikö sielläkin puolella ole järkevämpää yrittää ottaa itselle se minkä vielä pystyy, vaikka sitten systeemi menisikin sen takia polvilleen? Todennäköisestihän kaikki menee vituiksi joka tapauksessa, joten parempi se on, että edes itsellä on mahdollisimman paljon siinä vaiheessa kun valtiollinen konkurssi koittaa. Sehän kaikista tyhmintä olisi, että luopuisi omista eduistaan ja sen takia olisi vielä kaiken huipuksi köyhempi siinä vaiheessa kun troikka ottaa tilanteen haltuun ja luu työnnetään kurkkuun.
 

Fordél

Jäsen
Eihän Nokia olisi millään kasvanut lähellekään nykyistä tasoa keskitason tuloksilla, koska koko markkinointi on perustunut ja perustuu testimenestykseen.
Luonnollisesti rehdillä kilpailulla myös katetaso olisi ollut jotain ihan muuta kuin nykyään --> osakekurssissa ja osingoissa tämä on kertautunut moninkertaisesti.

Ei olisikaan ja sen toin jo esille edellisessäkin viestissä. Tottakai oltaisiin nyt selkeästi matalammalla tasolla, mutta varmasti toiminta kyllä pyörisi vaikkakaan ei yhtä laajana.

Se tässä harmittaa, että osakekurssi ei näytä syöksyvän pahasti näiden viimepäivien uutisten jälkeen. Toivottavasti edes kuluttajat rankaisevat Nokian renkaita tällaisesta toiminnasta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Se tässä harmittaa, että osakekurssi ei näytä syöksyvän pahasti näiden viimepäivien uutisten jälkeen. Toivottavasti edes kuluttajat rankaisevat Nokian renkaita tällaisesta toiminnasta.

Ei ole vielä ulkkimediassa uutisoitu ruotsalaisia lukuunottamatta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vain premium-renkaista voi pyytää onnistuneesti premiumhintaa, nyt manipuloinnilla nostettiin oma tuote pykälän arvoasteikossa. Tällä on varsinkin tällä alalla todella merkittävä vaikutus katetasoihin koska valmistuskustannukset ovat käytännössä samat, oli rengas sitten kuraa tai eliittiä
Tämä logiikka ei nyt aukea. Nyt siis lausunnon mukaan Nokia on toimittanut testeihin parempia renkaita kun mitä kaupasta löytyy. Jos valmistuskustannuksissa ei ole eroa niin mikseihän he valmista vain niitä parempia renkaita?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Asiaan sen enempää perehtymättä, onko näissä testeissä yleensä ollut mukana kulutuskestävyyden mittaus? Ainakaan taannoin siitä ei testeissä juuri puhuttu, ja luulisi että aika helppo tapa huijata testeissä olisi toimittaa normaalia pehmeämmän kumiseoksen rengas, jossa pito ja hiljaisuuus olisivat huippuluokkaa. Ja toisaalta helppo tapa estää tämä huijaus olisi mitata tuo kulutuskestävyys.
Ainakin yhdet Goodyearin testimenestyjäkesärenkaat menin minäkin ostamaan, ja seuraavan kesän testissä olikin sitten jo mukana myös kulutuskestävyys joka näissä oli aivan ala-arvoinen. Itse sen silloin jo tiesinkin, kun renkaat oli yhdessä kaudessa loppuun ajettu.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Käsittääkseni Nokia ei ole ensimmäinen rengasvalmistaja, joka on lähettänyt testeihin eri tavaraa kuin kauppoihin. Tuo Triangle on sitten oikeastaan ihan toinen juttu, eikä ainakaan maahantuoja noista tietääkseni loppupisteitä kummempaa mittausdataa ole toimittanut.

Miksiköhän tuulilasi tekee testinsä Nokian renkaiden testirataa ja testaajia? Äkkiseltään tuo kuulostaa ainakin ihan loogiselta valinnalta, sillä Suomessa tuskin on paljon tuohon käyttöön räätälöityjä testauspaikkoja...
 

Carlos

Jäsen
Ei ole vielä ulkkimediassa uutisoitu ruotsalaisia lukuunottamatta.

Johtunee ehkä siitä että Ruotsissa noita rengasvalmistajia on aika vähän - tämmöisen skandaalin voi huoletta päästää ilmoille. Muissa maissa hiukan eri tilanne. Saksa, Ranska, Italia, Iso-Britannia, jne, hiljaista varmaan tulee olemaankin.

Mutta vielä asiaan liittyen, 2014 ADAC skandaalin aikaan kävi ilmi että yleensä ADAC oli vuotanut valmistajille tiedon siitä että milloin ja mistä ja tasan minkälaisen renkaan he käyvät hakemassa testiinsä. Näin ollen valmistajille järjestettiin mahdollisuus järjestää juuri siihen satunnaiseen liikkeeseen ja juuri silloin "sopiva" rengas. Rengasvalmistajat eivät kommentoineet asiaa millään lailla, mutta jossain haastettlussa näin että Nokian renkaat oli kommentoinut asiaa "emme ota kantaa".

Kyllä varmaan kaikki tätä tekevät, mutta ehkä sitten vaan mittakaava ja tosiaan salassapito on se missä Nokialaiset ryssivät ja pahasti. Joka tapauksessa kun tämä uutinen ehtii jossain muodossa keski-Euroopan lehtiin, on sillä taatusti mittava vaikutus myyntiin. Nokian on kuitenkin aina ollut täällä siinä maineessa että "ainakin ne tietävät miten tehdä hyviä talvirenkaita". Ei varmaan ole nää.
 

Tuamas

Jäsen
Tämä logiikka ei nyt aukea. Nyt siis lausunnon mukaan Nokia on toimittanut testeihin parempia renkaita kun mitä kaupasta löytyy. Jos valmistuskustannuksissa ei ole eroa niin mikseihän he valmista vain niitä parempia renkaita?

Käsittääkseni näitä testirenkaita on hiottu melko huolella ja ainakin testirenkaiden valinta liki käsityönä, jolloin näiden massatuotanto on hankalaa jos ei mahdotonta.

Edit.
Lisäksi tässä lienee käytetty kumiseosta jossa suorituskyky menee käyttöiän edelle.

Toki tuo oli tietoinen kärjistys, valmistuskustannukset näyttivät olevan raaka-aineiden osalta 400/1200 ja muiden tuotantokulujen osalta 110/1200
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Pakko sen verran puolustaa Nokian renkaita, että ovat kyllä parhaat talvirenkaat jotka olen ostanut. Tosin kokemusta ei ole isossa kaavassa kuin viidestä eri rengasvalmistajasta (eli siis että vähintään yksi talvi tullut ajettua, tietysti lyhyitä "stinttejä" on kavereiden yms autoilla ajettu, mutta renkaasta ei oikein saa samanlaista kuvaa kuin omalla autolla, nykyään renkaat ovat aina Nokian rinkuloita taikka hankookia). En usko että tästä jenkeissäkään sen isompaa meteliä nousee, heillä on luultavasti siellä omat testit jotka saattavat erota täkäläisistä. Myös se kannattaa muistaa että jos henkilö X on ajanut renkailla Y pari vuotta ja todennut ne hyväksi, ei tuollainen "testiskandaali" vaikuta välttämättä juuri mitään. Enemmän vaikutusta on varmaan uusiin asiakkaisiin.

Myös ammattikäytön raskaat renkaat saattavat jäädä kohun ulkopuolelle.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Pieni salaliittoteoreetikko minussa vähän miettii, että mistä mahtaa Kauppalehti saanut tietonsa testitulos-manipulaatiosta...

Vajaa vuosi sitten alkoi selviämään isomman luokan teollisuusvakoilu-vyyhti, jossa Nokian teknologiaa oli siirretty ja varastettu muiden, kilpailevien ulkomaalaisten bisnesten käyttöön. En ole seurannut oikeudenkäynnin viimeisiä vaiheita, että missä mennään, mutta muistan jo kesällä 2015 kuulleeni, että Nokian renkaiden johtoon ja hallitukseen oli suuntautunut suurta painostusta sellaisten suomalaisten yksityishenkilöiden taholta, jotka ovat ns. "kansakunnan kaapin päällä". Nämä henkilöt eivät ole saaneet (ainakaan toistaiseksi) mitään syytteitä, vaan ovat olleet pikemminkin taustapirun roolissa. Kyseessä on sen verran isoja nimiä, jotka ovat saaneet tai ainakin pyrkineet saamaan tästä teollisuusvakoilusta suoraa rahallista hyötyä, että olisi aikamoinen skandaali, mikäli juttu nousisi isosti julkisuuteen.

Ymmärtääkseni Nokialla oli myös päätetty, että eivät aktiivisesti ala asiaa eteenpäin viemään, mutta oletettiin, jotta media ja tutkiva journalismi ehkä pääsee näistä kärylle.

Ei mitään hajua siitä, liittyykö millään lailla nyt esiinnousseisiin testitulos-väärennyksiin, mutta kunhan tuli heti mieleen tämä keissi, kun ekan uutisen YLEn sivuilta luin.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Marimekko, Nokia, Marimekko, Nokia...
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Pieni salaliittoteoreetikko minussa vähän miettii, että mistä mahtaa Kauppalehti saanut tietonsa testitulos-manipulaatiosta...

Viikonlopun HS näemmä sivusi jo samaa, mitä mä vähän epäilin, eli asiat liittyvät toisiinsa. Jos veikata pitäisi niin lähikuukausina Nokian renkaiden ympärillä tulee isoa uutista, eikä varsinaisesti rengastesteihin liittyen...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ryhmäkanteita väsäillään eri maissa.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ryhmakannehanke-nokian-renkaita-vastaan/T4JufTYh

Tekniikan Maailman rengastestin voittajaksi selviytyi Nokian Renkaat:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tmn-kesarengastesti-julki---voittaja-on-nokian-renkaat/VfvpU5sq

Ja ex-tj Grania, jota on ollut vaikea tavoittaa haastateltavaksi ja joka onnistui luopumaan NR-omistuksestaan juuri ennen kohua, esitetään YIT:n hallituksen puheenjohtajaksi. Rakennusbisnekseen tuollainen häiskä kyllä uppoaa kuin veitsi voihin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ryhmäkanteita väsäillään eri maissa.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ryhmakannehanke-nokian-renkaita-vastaan/T4JufTYh

Tekniikan Maailman rengastestin voittajaksi selviytyi Nokian Renkaat:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tmn-kesarengastesti-julki---voittaja-on-nokian-renkaat/VfvpU5sq

Ja ex-tj Grania, jota on ollut vaikea tavoittaa haastateltavaksi ja joka onnistui luopumaan NR-omistuksestaan juuri ennen kohua, esitetään YIT:n hallituksen puheenjohtajaksi. Rakennusbisnekseen tuollainen häiskä kyllä uppoaa kuin veitsi voihin.

Täysin sivuraide koko tämä rengastestin manipulaatio, huomattavasti merkittävämpi asia on NR:n kohdistunut teollisuusvakoilu, josta tullaan jakamaan kovia tuomioita ja jonka pääpelurit ovat koko tämän rengasmanipulaatio-vuodon takana.

Sain myös tietooni, että ilmeisesti NR oli itse päättänyt tulla rengas-asiassa isosti julkisuuteen ja ottanut jo yhteyttä tuttuihin toimittajiin, näin kiristäjille tuli kiire saada tuutattua aineisto nopeasti julkisuuteen. Eipä silti, jos ja kun lähikuukausina paljastuvat ne tahot, jotka todellisuudessa ovat NR: n etujen vastaista rikollista toimintaa harjoittaneet, niin on Yläpesälläkin syytä mässäilyyn, sen verran kovia nimiä kyseessä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
. Eipä silti, jos ja kun lähikuukausina paljastuvat ne tahot, jotka todellisuudessa ovat NR: n etujen vastaista rikollista toimintaa harjoittaneet, niin on Yläpesälläkin syytä mässäilyyn, sen verran kovia nimiä kyseessä.

Ei säälipisteitä vaikka olisi kuinka kova lapsuus takana. NR:n omatekoinen rikollinen kulttuuri ansaitsee kaiken ruoskinnan ja jalkapuutuomiot. Sen takana lymyää omien tietolähteiden mukaan hyvin kuvaan istuva perinteinen suomalainen kova johtaminen, josta turhautuneet ja päähänpotkitut ovat lähteneet vastaiskuun kilpailemalla. Yritysvakoilu tuolla kansainvälisellä tasolla on vähän sellainen "voi voi mitäs läksit".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös