Täytyy myöntää että on se melkoinen moottoriturpa, ja liigan kieltämättä suurin väriläiskä alkavalla kaudella. Tietyllä tapaa ihailen sitä miten hän on sekoittanut osan Lukon kannattajista, pelaajista sekä lehtien toimittajat. En olisi uskonut että siitä yhdestä ainoasta, ilmeisesti Nielikäisen itse keksimästä sanasta "hippohiiret" alkaa tämmöinen kalabaliikki. Ei siihen ihmeitä tarvita, kun oikeasta narusta vetää.
Ymmärrän jotenkin sen, että Lukon kannattajat ovat Nielikäisen puheista ottaneet pulttia, eivätkös ne lähinnä kannattajille - tosin Ässien kannattajille - olleet suunnattujakin? Kaikkia Lukon kannattajia ei kuitenkaan parane leimata muiden taholta höyrypäiksi, uskoisin että aika moni laillani ottaa nuo Nielikäisen puheet tyyliin "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos".
Sen sijaan olen yllättynyt, että ammatikseen kirjoittavat toimittajat ovat noihin puheisiin tarttuneet, ja varsinkin siitä olen erittäin pettynyt että Lukon pelaajat ovat niitä Nielikäisen juttuja ruvenneet kommentoimaan. Jälkiviisaus on parasta, mutta eikö olisi kannattanut suhtautua niihin samalla tavalla, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos? Miksi ihmeessä mukavan Vehasen Petrinkin piti mennä Pitsiturnausperjantain Länsi-Suomessa höpöttämään, että hänen mielestään Nielikäisen paikka on jossain muualla kuin SM-liigassa?
Toimittajatkaan eivät yhdessä vaiheessa tainneet saada yhtään Lukon pelaajahaastattelua tehdyksi ilman ettei Nielikäistä olisi mainittu ja hänen jutuistaan kyselty. Toimittajat tietysti tekevät työtään, mutta viimeistään pelaajien olisi pitänyt vastata vaikkapa näin: "puhukoon mitä puhuu", "ei kiinnosta pätkääkään" tai "Nielikäisen puheet kyllä tiedetään eikä niistä kannata välittää".
Uskoisin että siinä tapauksessa Lukon pelaajat eivät olisi kaiken kansan naurun aiheina, kuten nyt ainakin tuntuvat olevan.
Omakehua hiukan joukkoon: tänä kesänä en ole kovinkaan paljon Nielikäistä haukkunut, toisin kuin pari vuotta sitten jolloin hän treenasi Lukon kanssa. Mielipidettäni en silti ole hänestä muuttanut, enkä sitä muuta vaikka hän Lukonkin paidan päälleen pukisi joskus. Toivonkin että tähän ketjuun ei kukaan ala minulle todistelemaan miksi minun pitäisi sitä muuttaa, koska en ala asiasta sen enempää riitelemään. Niin se vaan on. Halusin vaan avautua tästä aiheesta, joka minua risoo ja mikäpä siihen olisi parempi paikka kuin pelaajalle avattu oma ketjunsa?
Tämmöistä. Luulenpa että tämä oli viimeinen Nielikäistä koskeva kirjoitukseni, ainakin ennen liigan alkua...