Vastaisku...
Jokereiden ja Tapparan kohdalla mielipiteesi menevät suurinpiirtein samalla tavalla kuin minun. Mikä joukkue jyrää 01-02 viestiketjussa olen sijoittanut Tapparan ykköseksi, Jokerit sen haastajaksi ja Ilveksen ja Tps:än kahdeksi muuksi mestaruudesta taistelevaksi joukkueeksi. Kuten jo sanoitkin, kaikkia sijoituksia ei kannata laittaa ilmoille, sillä nurinoita tulee aina.
Tapparan analysointisi oli ihan hyvä, siihen en kajoa. Pysyköön ykkösenä. Mutta siis vain ennakkoarvioituna.
Jokerit sijoitit toiseksi kuten minäkin. Niin ennalta mahtava nimipaketti kuin se onkin, ongelmia on varmasti peluutuksen ja turhautumisien takia. Mutta ehkä muutamien pelaajien lähdettyä kesken kauden Jokereistakin saadaan parempaa irti. Selkeä yksi mestaruuden tavoittelijoista. Huolimatta viime kevään Kärppä-tappiosta. Aivan samoin kuten sinäkin ajattelit.
Kolmanneksi sijoitit Bluesin, jota pidän ihmeellisenä vetona. Perusteluiksi laitoit "Jamon" ja vahvistukset. Mutta muistatko, että Banham, Jääskeläinen, Toporowski jne. nostivat kauden päätteeksi kytkintä makkaramiehen joukkueesta. Itse ajattelen realistina aina edellisen kauden menestystä ja mietin, onko joukkue vahvistunut siitä vaiko heikentynyt. Tarvitaanko parempaan sijoitukseen tinkimätöntä valmennustyötä, ovatko jotkut pelaajat olleet loukkaantuneina, ovatko juniorit saamassa isomman vastuun, joukkueen vertailu muihin jne. jne. Blues oli viime kauden jälkeen yhdeksäs. Siis playoffsien ulkopuolella. No mutta asiaan taas. En pysty millään paperilla uskomaan Calounin ja Myllyksen nostavan Bluesin tasoa kolmanneksi asti. Paperilla näin. Melkoisia käärmekeittoja Tuomen pitää hääräillä, jos Blues onnistuisi jo ensi kaudella kovin korkealle kuroittamaan. Playoffpaikka on kuitenkin ihan haarukassa.
Tps:än sijoitat neljänneksi. Ihan tyydyttävää, mutta kuten sanottu, Blues pois ja Ilves sen tilalle. Vaikka Tps onkin menettänyt paljon miehiä, niin paluumuuttajat Alatalo, Nurminen sekä Shearer ja uutta vastuuta saavat Vahalahti, Rautee, Kiviharju ja Tuokko pitävät Tps:än mainetta edelleen yllä. Heidän valmennustoimintansa on aina ylimääräinen ase suhteessa muiden joukkueiden harjoituksiin. Tps on edelleen kova joukkue.
Ilveksen sijoitat viidenneksi. Itse laitan sen neljän parhaan joukkoon. Se oli viime kaudella kolmas eli pukivat pronssimitalit ylleen kauden päätteeksi. Ja kuinkas joukkue on muuttunut. Oikeastaan vain vahvistunut. Veikko ja Raipe, vaikka pelaisivat jo jarruttelukauden, ovat silti vielä pelimiehiä. Iloa heistä varmasti olisi joka joukkueelle.
Näiden neljän jälkeisiä sijoituksia (en siis sijoittanut Bluesia ollenakaan) ei voi kuin arvailla, sillä niin paljon ovat kokoonpanot muuttuneet. Kuitenkin kommentoin muutamaa kommenttiasi joukkueista.
Kankaanperä ei ole Sm-liigan tähtipuolustaja. Sen voit kysyä jokaikiseltä Jypiä seuranneelta kaverilta. Eikä miehen maine ole kumma kyllä muuallekaan kaikunut tähtenä. Hpk on kyllä arvoituksellinen joukkue, onhan se muuttunut rajusti. Jälleen kerran.
Ässät ovat hankkineet kelpo maalivahdin, ehkä ulkomaalaislöydötkin ovat osuneet kohdalleen, mutta en jaksa uskoa aivan seitsemän parhaan joukkoon. Surkeaa esitystä viime kaudella.
Kärpät +- 2 sijoitusta on hyvä arvio. Olen kanssasi samaa mieltä, että vaikka kahdeksas on hyvä veikkaus.
Luulen, että Hifk-fanit saattaisivat jopa antaa asfalttikosketusta, jos heidän joukkuettaan kovin hurripitoiseksi esittäisit. Perinteikäs nimi vain sattuu olemaan ruotsinkielellä, muuta ruotsalaista Hifk:ssä ei sitten olekaan. Kaiken maailman steretypioita sitä joutuukin oikomaan.
Mistä lähtien mikään Sm-liigajoukkue asettaisi tavoitteekseen 12. sijan? Aivan uskomaton lause! Statisti, paskat! Se on myönnettävä, että paperilla Jyväskylän ylpeydellä ei ole kovin hääppöinen tiimi, mutta hyvällä valmennustyöllä ja Hippoksen hornankattilan hurmoksella sijoitus on mahdollista jopa kahdeksan parhaan joukkoon. Täysin banaalia kommenttiasi kahvakiekosta arvioin seuraavasti: jokainen tämänpäivän sm-liigajoukkue käyttää kahvaa vastustajan pysäyttämiseksi keskimäärin yhtä paljon. Se, että onko se hyvä asia ei ole nyt kysymyksessä. Kyse on siitä, että Jyp ei ole yhtään sen enempää kahvajoukkue kuin vaikka Jokerit. Tai saathan kirjoittaa mitä tahansa, mutta suurin osa jatkoajan kirjoittajista on tajunnut ottaa Jypin imagosta kahvakiekkoilun pois.
Niin, tämäpä tästä. Kiitän kuitenkin ansiokkaasta puolitoistatuntisestasi, sait ainakin minut arvioimaan jälleen kerran sm-liigajoukkueitamme näin ennen kautta.