Mainos

Parhaat sarjakuvat

• 44 176
  • 157

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vieläkö on sellainen lehti kuin Buster? Pikku poikana tuli luettua paljon.
Viimeinen Busterin numero ilmestyi vuonna 1988. Oli kyllä hyvä lehti aikanaan, vaikka Johnny Puumat hyppäsinkin aina yli.

Roudasin viime viikolla kirppikseltä muutamia Ohukainen ja Paksukainen sarjiksia. Sopivan yksinkertaista ja harmitonta huumoria.

Aku Ankka silti selvä ykkönen.

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Luin jotakin vuoden 2003 Tex Willeriä ja huomasin että siinä oli julkaistu kaikki Tex Willer -kertomukset joita noissa lehdissä oli julkaistu Suomessa, aina vuodesta 1953 asti. Niinpä ajattelin että jos onnistuisin kokoamaan listan näistä tarinoista ja vuosikertojen osalta tähän kyllä pystynkin. Listassa on keromuksen suomenkielinen nimi, tarinan kirjoittaja sekä kuvittaja sekä se mistä lehdestä tarina alkaa. Huomasin että jopa noissa vuosikertajulkaisuissa jotkut tarinat on julkaistu kahdesti, joidenkin samannimisten kohdalla voi olla kyse eri kertomuksista joilla on sama suomenkielinen nimi.

Kuitenkin Suomessa Tex Willer -kertomuksia on muutenkin kuin vain vuosikerroissa. Käsittääkseni lisäksi ainakin
Nuori Tex Willer -lehdet
Tex Willer -suuralbumit
Maxi Tex Willerit
Tex Willer Kronikat
Tex Willer värialbumit
Nuo kaikki ovat ikäänkuin omaa sarjaansa. Lisäksi itselläni on Coloradon kaivoskahakka niminen Tex Willer tarina joka on taskukirjassa joka kooltaan poikkeaa noista muista sarjoista. On jotakin pulp -nimistä sarjaa joskaan en tiedä onko siinä sarjassa muita Tex Willereitä.

Varmasti noissa muissa kokoelmissa on myös sellaisia tarinoita joita ei ole vuosikerroissa, Nuori Tex Willer sarjan lisäksi. Jos joku haluaa osallistua urakkaani tarinoiden luetteloinnissa niin voi ottaa yhteyttä.

Loppuun laitan kysymyksen joka voi olla alan tietäjille helppo. Joissakin Willereissä piirtäjäksi on ilmoitettu Galep. Onko kyseessä Aurelio Galleppini, tämä piirtäjänimi esiintyy 2000-luvun Willereissä.

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Loppuun laitan kysymyksen joka voi olla alan tietäjille helppo. Joissakin Willereissä piirtäjäksi on ilmoitettu Galep. Onko kyseessä Aurelio Galleppini, tämä piirtäjänimi esiintyy 2000-luvun Willereissä.

Lyhyt vastaus: On.

Täältä vahva suositus Texin suuralbumeille. Niihin on kerätty huippupiirtäjiä, ja sen myötä tarinoihinkin on panostettu ekstraa. Ihan kaikki ei toki samaa laatua, mutta suurin osa kuitenkin.

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Lyhyt vastaus: On.

Täältä vahva suositus Texin suuralbumeille. Niihin on kerätty huippupiirtäjiä, ja sen myötä tarinoihinkin on panostettu ekstraa. Ihan kaikki ei toki samaa laatua, mutta suurin osa kuitenkin.
Olen kerännyt kaikki suuralbumit, kronikat ja Maxi-Texit. Suuralbumit ovat todella laadukkaita. Suosittelen myös toista lännensankaria: Blueberry. Noissa piirrosjälki on taidetta.

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Mulla on myöskin jonkin verran noita kaikkia Tex Willer albumeita eri nimikkeillä mutta pääasiassa olen jonkinlainen vanhan liiton mies ja pääosa kokoelmistani on vuosikertoja. 2000-luvun täysistä vuosikerroista minulla puuttuu vain yksi, sen lisäksi että on puolenkymmentä vuosikertaa 1900-luvulta. Nuori Tex Willer on myöskin sarjaa jota olen keräillyt, tosin en ollut mukana alusta saakka. Laajat kokoelmat ovat sikälikin kivoja että on valikoimaa josta valita aina uutta, jo unohtunutta, luettavaa.

Pidän myös Blueberrysta. Kirjastojen kaukolainojen avulla olen voinut tilata koko nipun samaan aikaan ja ne onkin kiva lukea järjestyksessä. Joskus näin netissä ilmoituksen jossa myytiin ihan kaikki Blueberryt. Hinta oli muistaakseni 600€ ja vaikka albumikohtainen hinta ei ollut paha, kertainvestointina minulle liian suuri.

Entäs Lännentie? Sitä olen lueskellut aika harvakseltaan mutta ihan ok luettavaa minusta sekin. Täysin erityyppistä kuin Willerit joka on kivaa vaihtelua.

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Entäs Lännentie? Sitä olen lueskellut aika harvakseltaan mutta ihan ok luettavaa minusta sekin. Täysin erityyppistä kuin Willerit joka on kivaa vaihtelua.
Kyllä olen ostellut myös kaikki Lännentiet, nyt kun se alkoi myös ilmestyä uusintana, ja myös lukenut ne. Lännenteitä lukiessa tulee myös selailtua netistä noita oikeita henkilöitä ja tapahtumia. Muutamia lehtiä lapsuuden ajoilta 1970-luvulta on minulla vielä tallessa

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Lapsena tykkäsin tosi paljon Masi-sarjakuvasta (juu, tästä on aikaa.) Mutta jostain syystä mieleen putkahti seuraavaa muinainen ajatusketju. Jos muistatte sarjakuvaa, niin siinähän vanha setämies Kenraali Kaluuna oli aina aivan mehuissaan sihteeristään Neiti Söpöstä. Niin tuoretta ja kivaa tämän päivän silmin, eikös?
Lapsena aina ihmettelin sitä, että miksi setä oli aina aivan kuumana neidin kurkotellessa tai pyllistellessä minihameessaan. Että mikä se juttu on? Ja lapsen päättelykyvylläni tulin siihen tulokseen, että varmaan sieltä hameen alta sitten näkyy...noh...pipari. En voinut ennen esimurrosikää ollenkaan käsittää, että itsessään jo se minihame - saati pitkälle näkyvät reidet saavat setämiehen kuolaamaan.

No selvisihän se sitten myöhemmin tuokin asia.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Että mikä se juttu on? Ja lapsen päättelykyvylläni tulin siihen tulokseen, että varmaan sieltä hameen alta sitten näkyy...noh...pipari. En voinut ennen esimurrosikää ollenkaan käsittää, että itsessään jo se minihame - saati pitkälle näkyvät reidet saavat setämiehen kuolaamaan.
Tämän on pakko olla syvällisin analyysi Masi-sarjakuvasta ikinä! Ehkä myös ainoa, mutta silti syvällinen.

Viime aikoina ainoa uusi suosikki on Fok It. Just sopivan hapokasta. Toimii parhaiten suurina määrinä pötköön luettuna.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy