Mun ehdottomat suosikit on Fingerpori ja aivan sekopäinen ja jonkun mielestä varmasti täyttä skeidaa oleva Cowboy Henk. Toki monet jutut ovatkin vain hölmöjä ilman yllättävyyttä tai sen nokkelampaa ideaa. Suosittelen kuitenkin jokaiselle "mitä v*ttua mä just luin"-huumorin ystävälle! Henkiä on tehty valitettavasti vain kolme albumillista.
Jonkun verran on Henk tuttu, pidän kyllä tuollaisesta absurdismista. Kaikki jutut ei nyt lähde, mutta parhaimmat mihin olen törmännyt, on kyllä aika älytöntä, eli parasta.
Facebookin kautta tulee seurailtua Fok_it:ia nykyään. Noissa stripeissähän ei ole sarjakuvalle tyypillisiä vitsejä, vaan huumori liikkuu aika sellaisella arkisella tasolla ihmisten ristiriitaisuudessa ja omituisuudessa, johon välillä törmää sekä itsensä että tuttavien kohdalla. Monia tunnistettavia piirteitä ja toki osa myös ihan täysin tajunnanvirtamaista absurdia juttua myös, jolle joko nauraa tai ei naura.
Toinen Facebookin kautta tutuksi tullut on espanjalainen (?) Joan Cornellà, joka piirtää... tai pikemminkin maalaa niin epäkorrekteja ja jopa sairaita sarjakuvia, että en oikeastaan tiedä olenko yhtä pimeitä juttuja nähnyt missään aiemmin. Noissa sohitaan todella surrealistisella tavalla vaikeitakin aiheita nekrofiliasta ja pedofiliasta alkaen. Kaikki stoorit ei aina avaudu heti ja monesti useamman katsleukerran jälkeen huomaa vielä sellaisia tasoja jutuissa, mitä ei aiemmin tajunnut. Noissahan ei puhuta mitään, eli ne perustuu pelkästään kuvalliseen ilmaisuun. Ilmaisullisesti ne on todella naiiveja, mutta sisältö todella jostain sielun pimeimmistä syövereistä ja mielen sairaimmista sopukoista usein. Kannattaa tutustua, jos tabuja sohiva sarjakuvataide kiinnostaa.