,,,
Oikeaa musiikkia on kai se, missä yhtye (hyvä tai huono tai mitä tahansa siitä väliltä) soittaa musiikkia. Jostain syystä en laske tätä baseballsia tai smurffeja oikeaksi musiikiksi vaan viihteeksi. Tottakai saa viihtyä, ja pitääkin. Mutta kyseisten asioiden nostaminen neroudeksi tai hienoiksi sovituksiksi on jotenkin absurdia.
...
No huh, huh... Enpä jää sen kummemmin väittelemään "oikean" musiikin ja vain viihteen eroista, mutta tässä(-kin) on helppo yhtyä veli "kiikareiden" mielipiteeseen. Minulle on pääsääntöisesti sama, miten ja millä tarkoitusperillä jotain musiikkia on tehty, jos se on mielestäni hyvää, siis viihdyttävää.
Lisäksi, mainitsin ko. sovitusten olevan nokkelia ja kappalevalinnat todellakin rajoja rikkovia, siis nerokkaita lajissaan - vai olisiko sinulla tullut mieleen sovittaa esim. Usherin "Love in this Club" 50-luvun genreen.
Todellakin - pikkuisen pipoa löysemmälle, veliseni...
Asiassa eteenpäin!
Kun nyt on päästy tänne rock-musiikin esihistoriaan, otan yhden esimerkin mielestäni hyvästä coverista. Kyseessä on vanha Motown-hitti "What Becomes of the Broken Hearted" (by Jimmy Ruffin), jonka Joan Osborne teki legendaarisen "Funk Brothers"-yhtyeen kunniaksi tehtyyn elokuvaan "Standing in the Shadows of Motown". Tällä taltioinnilla soittaa vielä ko. yhtyeen vanhoja jäseniä. Ko. kappaleessa Joanin välillä pehmeä, välillä raaka, soulahtava ääni saa suorastaan ihoni kananlihalle.
Joan Osborne - What Becomes of the Broken Hearted