Parhaat elokuvaohjaajat

  • 12 210
  • 54

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Mites tuttu ihmisille on ruotsalainen Roy Andersson?
En ole kaverilta elokuvaakaan nähnyt mutta pelkkä vilahdus hänen uudesta elokuvastaan antaa ymmärtää että nyt on jotain erikoista luvassa. Oletus vaan vahvistuu kun tutustuu hänen mainoksiinsa ja aiempiin elokuviin. Erittäin hienoja kohtauksia kertakaikkiaan.



 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Koska kukaan ei ole vielä niin tehnyt, koen velvollisuudekseni mainita italialaisen kauhun mestareiden Lucio Fulcin ja Dario Argenton nimet.

Argenton timanttinen kahdeksan kauhuelokuvan putki 1970-1985 pitää sisällään lähinnä giallo-elokuvia, murhamysteereitä joissa ei tekoverta ja psykoseksuaalisia vivahteita säästellä, mutta hänen mestariteoksensa on mielestäni surrealistista kuvastoa viljelevä noitakauhu Suspiria. Progebändi Goblinin musiikki on oleellinen osa montaa Argenton elokuvaa.

Lucio Fulci ohjasi urallaan kymmeniä elokuvia komediasta spagettiwesterniin, mutta miehen mestariteokset, ja tunnetuimmat elokuvat, ovat lähinnä giallo-mysteerejä ja zombieleffoja. Minun suosikkejani Fulcin filmografiasta ovat "helvetin portit" -trilogia, eli City of the Living Dead, The Beyond ja The House by the Cemetery.

Linkit trailereihin. Ei heikkohermoisille.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Olen saattanut ennenkin kirjoittaa tämän, mutta ylivoimaisesti Stanley Kubrick.

Mies päätti tehdä parhaan avaruusleffan ikinä. Teki. 2001: Avaruusseikkailu.

Päätti tehdä parhaan väkivaltakuvauksen ikinä. Teki. Clockwork Orange.

Sitten tehtiin historiallinen pukudraama. Barry Lyndon.

Kauhuelokuva? Ok, tehdään Hohto.

Sotaleffa? Ne on nyt muotia. No, teenpä sotaleffan joka pyörittää kaikki muut sotaleffat kuus-nolla. Full Metal Jacket.

Kukaan, kukaan ei ole ollut noin suvereeni edes yhdessä genressä. Kubrick oli puolessa tusinassa. Ihan omassa sarjassaan. Ukko osasi aivan kaiken ja enemmän.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ajattelin ensin laittaa "Youtuben -parhaat" ketjuun kun tämä on iso sulka tuberikkauksien joukkoon mutta kyllä sen paikka on tässä ketjussa. Eli siis massiivinen dokkari Kubrickin leffoista.

Hauska nippelipoiminta dokkarista että maestro itse oli sitä mieltä että Kummisetä oli täydellisesti roolitettu ja todennäköisesti paras koskaan tehty elokuva. Olen maestron kanssa samaa mieltä;)




Edit. En tiedä miksi video lähtee puolesta välistä liikkeelle mutta se ei ollut tarkoitukseni.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sotaleffa? Ne on nyt muotia. No, teenpä sotaleffan joka pyörittää kaikki muut sotaleffat kuus-nolla. Full Metal Jacket.

Kukaan, kukaan ei ole ollut noin suvereeni edes yhdessä genressä. Kubrick oli puolessa tusinassa. Ihan omassa sarjassaan. Ukko osasi aivan kaiken ja enemmän.

Itse asiassa Kunnian polut on Kubrickin paras sotaelokuva.

Tai Tohtori Outolempi, mutta se kannattaa mieluummin laskea mustien komedioiden sarjaan, jossa tietysti on parhaita genressään, tuoden lisäsulan Kubrickin hattuun monipuolisena osaajana.

Parhaita elokuvaohjaajia ilman muuta. En nyt ehkä suvereeniksi nimittäisi, mutta Top-10 materiaalia kyllä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös