Olkoon tämä viesti sekoitus parhaita tai muuten vaan kiinnostavia ohjaajia, eikä tämän viestin listaus pyri millään muotoa olemaan mikään kattava listaus parhaista tahi kiinnostavista elokuvaohjaajista. Moni jää mainitsematta.
Valehtelisin itselleni, jollen mainitsisi tällaisessa viestissä kolmikkoa
Akira Kurosawa,
Sergio Leone ja
Charlie Chaplin - nyt heidät on mainittu, joten iso taakka on jo pudotettu harteilta. Saman tien voidaan jatkaa taakan pudottamista mainitsemalla vielä seuraava - minulle tärkeä - kolmikko
Stanley Kubrick,
Clint Eastwood ja
Quentin Tarantino - jonka tähti silmissäni on, ikävä kyllä, laskeva, mutta pidetään vielä listalla vanhojen näyttöjen tähden.
Tällaisilla listoilla mainitaan harvemmin
Pier Paolo Pasolinia -
@Vanha Len hänet tuossa yllä onneksi mainitsee, minuun teki suunnattoman vaikutuksen Pasolinin
Salò - Sodoman 120 päivää, se oli ensimmäinen Pasolinin leffoista jonka muistan katsoneeni, sen jälkeen olen nähnyt hänen filmografiasta useammankin leffan, kuten
Teoreman ja
Matteuksen evankeliumin.
Minua ovat oikeastaan koko aikuisikäni kiinnostaneet ohjaajat, jotka ovat uskaltaneet rikkoa rajoja, jotka eivät ole kangistuneet kaavoihin - toisinaan kohdalle osuu helmi, toisinaan pienoinen hutilaukaus, jollaisena pidän
Gaspar Noén
Enter the Void'ia, mutta mitä siitä, kun toisessa vaakakupissa on näkemisen ja kokemisen arvoinen
Irreversible - syntiset. Samaan kategoriaan voidaan sijoittaa juuttien
Lars von Trier. Hänen "maailmaan" sujahdin vuosituhannen vaihteessa nähtyäni
Idiootit "taivaskanavalla", pidän myös minimalistisesta
Dogvillesta kuin myös
Dancer in the Darkista - jonka loppu on minusta sykähdyttävä ja kaunis, jos nyt kuolemantuomion täytäntöönpano voi kaunis olla. Itävaltalainen
Michael Haneke on eräissä leffoissaan ollut samantason rajojen rikkoja
Funny Games ('97) on sitä parhaimmillaan, tai ehkäpä kuvaavampi on pahimmillaan, koska kieroa pahuutta leffassa on ihan kohtuudella. Tässä yhteydessä on vähintäänkin mainittava germaanien
Werner Herzog.
Itä-Euroopasta (no joo, tämä on suhteellisen laaja käsite jos siihen sisällytetään Venäjä kokonaisuudessaan) tulee kokojoukko kiinnostavia ohjaajia. Aiemmissa viesteissä tulin maininneeksi
Christian Mungiun ja
Andrei Zvjagintsevin, myös Unkarista tulee kiinnostavia elokuvia ja ohjaajia, kuten
Son of Saul'in ohjannut
László Nemes. Muutenkin Itä-Eurooppa saisi saada enemmän huomiota, sieltä tulee muitakin kuin
Andrei Tarkovski ja
Krzysztof Kieślowski. Ja tuleehan alueelta - nyt jo hajonneesta neuvostovaltiosta - ohjaajanero, jonka yksittäinen otos on jäänyt elokuvahistoriaan - mukaelmia siitä näemme vielä tänäänkin. Neuvostopropagandaa parhaimmillaan
Sergei Eisensteinin
Panssarilaiva Potemkinissa:
BATTLESHIP POTEMKIN: The Complete Odessa Steps Sequence - YouTube
(ajassa 10:.. eteenpäin).
Aasiasta tulee kiinnostavia ohjaajia, osa on toki taitaviakin, muutkin kuin Korosawa. Itse olen kuitenkin sen verran "rajoittunut", että en erityisemmin jaksa katsoa muiden kuin japanilaisten, korealaisten ja kiinalaisten leffoja - no joskus joku vietnamilainen ja indonesialainen leffa menettelee. Intialaiset sen sijaan... kiitos mutta ei kiitos
bollywoodille. Kurosawan ja
Takashi Miiken ohella on hyvä muistaa nipponin pojista
Takeshi Kitano. Pohjois-Koreastahan tulee,
mikäli heiltä kysymme, maailmankaikkeuden parhaimmat ohjaajat, joista viimeisin -
Kim Jong-un - ohjaa maailman suurinta keskitysleiriä, mutta itse katson mieluummin eteläkorealaisten ohjaajien filmatisointeja, heistä voisin mainita
Kim Ki-dukin, jonka
Moebiusta voi pitää hiukan häiritsevänä leffana, jos tällaista termiä nyt haluaa käyttää. Mainitsemisen arvoinen ohjaaja on myös
Park Chan-wook (esim.
Oldboy).
Jätin nyt tarkoituksellisesti mainitsematta lukuisia lännessä tutumpia ohjaajia, jotka minulle ovat yhtäkaikki tärkeitä - jonomuotoisena listana
Christopher Nolan,
Alejandro Iñárritu,
Darren Aronofsky,
Coenin veljekset, eikä unohdeta
Terrence Malickiakaan.