Vastasinpa "jouluruoka", vaikka kyllähän se oikeasti on se yhdessäolo.
Viimeiset kolme-neljä joulua ovat olleet henkisesti raskaita, koska joka vuosi "joku on puuttunut joukosta" erinäisten syiden takia. Kuolema, ero, sairaus, uuden elämänkumppanin löytäminen... Viime joulu oli todella raskas paristakin em. syystä ja lisäksi vaikutti oman elämäntilanteeni muuttuminen sekä työpaineet. Sattuu kyllä kirjoittaakin saati ajatella, mutta tämä joulu saattaa olla viimeinen, jonka vietän kahden itselleni tärkeän henkilön kanssa. Asia on ollut pitkään tiedossa, mutta kyllä tänään vain useampi kyynel vierähti poskelle, kun siskoni puhelimessa mainitsi asiasta ääneen. Tänä vuonna onneksi sain jonninjoutavat työhommat järjestettyä sillä tavalla, että jouluna saan kunnolla rauhoittua ja olla rakkaitteni kanssa.
Tänä vuonna asiaan tuo muutosta myös se, että vanhempani muuttivat kesällä lapsuudenkodistani uuteen paikkaan. Vuodesta 1982 jatkunut joulusauna-/-ruokatraditio tietysti jatkuu, mutta tänä vuonna uudessa paikassa. Pukki tulee myöhemmin illalla siskoni kotiin, joka myös muutti kesällä uuteen paikkaan. Pukkikin on tänä vuonna uusi... Jouluateriaan osallistujatkin selvinnevät tänä vuonna vasta aattoaamuna. Näin etukäteen ajateltuna vaikuttaa aika raskaalta joululta tämäkin, mutta eiköhän tämä tästä.
Jouluruoka on kuitenkin se illan toinen pääasia. Perinteiset suosikit jylläävät, mutta eiköhän jokaisella ole ne omat suosikkinsa joulupöydässä. Kinkkua, perunaa, perunalaatikkoa ja savulohta tulee tänäkin vuonna väännettyä tappiin saakka. Minun "perversioni" on se, että olen aina pyytänyt äitiä höyryttämään itselleni joulupöytään pari nakkia. Nykyisellään jokaiselle on kyllä varattuna pari A-luokan höyrytettyä nakkia ja aina ne ovat myös kauppansa tehneet. Setäni mielestä taas joulupöytään on ehdottomasti pitänyt kuulua myös itsetehdyt lihapullat, joten niitäkin on ollut tarjolla ainakin niin kauan kuin muistan. Tuskinpa kaikkien joulupöytään myöskään kuuluvat keitetyt kananmunanpuolikkaat, jotka pitää ehdottomasti olla halkaistu pystysuunnassa. Ihan varma en ole, että kenen ehdotuksesta kananmunat on otettu joulumenyyn, mutta epäilisin lähinnä isääni. Itse en taas koske esim. rosolliin tai graaviloheen pitkällä tikullakaan. Tapaninpäiväiltana sitten pitää jo päästä kavereiden kanssa joulukebabille. Useimmiten viimeinen kebab ennen joulua syödään aatonaaton iltana...