Tää on muuten jännä, et suurin piirtein kaikki ketä ei oo energiajuomiin koskenu inhoo niiden hajua. Muistan että vielä joskus yläkouluikäsenä itekin vierastin energiajuoman löyhkää.Haju aivan hirveä kaikissa enkä ole maistanut koskaan mitään. Edes jekun kanssa.
Tää on muuten jännä, et suurin piirtein kaikki ketä ei oo energiajuomiin koskenu inhoo niiden hajua. Muistan että vielä joskus yläkouluikäsenä itekin vierastin energiajuoman löyhkää.
Ei ne taivaalliselta tuoksu, mut kieltämättä ihmisellä on kyky tottua hajuihin.. Sama homma se on varmaan tupakoitsijoilla röökinsavun kanssa. Kun siihen on tottunut niin ei enää välitä.
En oo itekään onneksi tupakkiin ikinä koskenut, mutta väitän silti että vuosien nikotiiniriippuvuuden jälkeen sitä ei enää ihminen liiemmin piittaa siitä myrkyllisestä savusta.Voi hyvin olla ja mähän en oo röökiäkään maistanut koskaan. Ehkä mun nenä on liian tarkka?
Vaikka lupasin sillon alkuvuodesta lopettaa näiden juomisen kokonaan, niin tunnustan satunnaisesti yhä litkiväni energiajuomia ja mulle ylivoimasesti suosikkimerkit on Battery ja Rockstar. Mutta kyllä mä vaan nykysin kallistun enemmän perinteisen kahvin puolelle.
Energiajuomia kuluu nyt se noin 2-3 tölkkiä kuukaudessa, joka on kuitenkin huomattava parannus entiseen tahtiini. Pahimmillaanhan mä vedin melkeen joka toinen päivä näitä sokeripaskoja kiduksiini.
Itselläni ei ole koskaan ollut riippuvuutta, mutta tuli aiemmin juotua yksi redbull kerran viikossa, joskus kaksi tölkkiä. Koskaan ei tullut juotua päivittäin vaan korkeintaan 2 tölkkiä/viikko.
Vuoden vaihteessa lopetin energiajuomat kokonaan kuin seinään, johtuen liian suuresta kofeiini ja sokeri määrästä. Aiemmin itseäni ei kiinnostanut juurikaan mitä energiajuomat sisältävät, mutta sitten tulin järkiini.
Kyl näitä voi silti omasta mielestäni yhen hörppiä silloin tällöin ilman terveyshaittoja, vaikka tietysti terveellisintä olisi elää kokonaan ilman.
Koen, ainakin luulen pahimmassa addiktiovaiheessa kärsineeni lievistä rytmihäiriöistä. Tuli huomattua joskus sängyssä ennen nukkumaanmenoa ylimäärästä aktiivisuutta pumpussa ja toisaalta välillä ihan normaalisti kävellessä tunsin ajoittain että hengitys kulki sekuntin sadasosan ajan epätasaisesti. En kärsi kummastakaan noista enää nykyisin ja unen laatu on parantunut todella paljon.Itselläni on nykyään korvikkeena novellen kivennäisvesi tai kahvi. Syy miksi lopetin kokonaan oli se, että itselläni oli silloin tällöin sydämen rytmihäiriöitä (ei mitään hengenvaarallisia), vaikka join about 1 tölkin viikossa.
En suosittele ketään kahvittelijaa alottamaan energiajuomia. Mulle se oli vuosien ajan tapa, nykyisin satunnainen ajan viete josta en koe itelleni haittaa. Todennäköisesti jossain kohtaa lopetan kokonaan anyway, tuntuu siltä.
Kiitos tsempeistä. Olen jo alkanut energiajuoman korvikkeena maistelemaan erilaisia smoothieta (ovat toki hintavia) ja makustelemaan uudelleen jääteetä. Mun suosikki Novelle on se joku mangon makuinen. Siitä voisin periaatteessa tehdä "daily drinkin" :) ja toki juoda nykyistä enemmän ihan hanavettä!Pystyt varmasti lopettamaan kokonaan, kun vain haluat ja päätät niin. Novellen lemon kivennäisvesi on ollut itselleni hyvä korvike ja vaihtelua kahviin, varsinkin näillä lämpöisillä keleillä.
Kyllä myydään. Tosin niitä isompia puolen litran pöniköitä on nykyisin huomattavasti vaikeempi löytää. Mad Crocin se originelli on oikeastaan yksi suurimmista inhokeistani. Green applea tykkäsin juoda ja energiakolaa meni jonkin verran, muut maut oli aika kuraa. Se persikkajääteen makunen mädi oli oikeestaan kans vielä ihan ok, vähän vaan liian hapanta meikäläisen makuun. Tuo liika happamuus on oikeastaan koko merkin perisynti.Omina teiniaikoina kun tuli näitä litkittyä melkein päivittäin, kovin juoma oli Mad-Croc. Lieköhän tuota vielä myydään? Omassa lähikaupassa en ainakaan muutamaan vuoteen ole silmiäni saanut kohdistettua kyseiseen tuotteeseen. Eipä sillä että sitä olisin enää etsinytkään. Hampaat lähes tuhottu noilla helvetin limppareilla ja energiajuomilla, ei enää kiitos.