Paras YUP-biisi

  • 9 683
  • 41

Mikä on YUP:n paras biisi?

  • Paha vaatturi

    Ääniä: 13 9,7%
  • Popo, runokone ja minä

    Ääniä: 1 0,7%
  • Minä olen myyrä

    Ääniä: 10 7,5%
  • Huonot uutiset

    Ääniä: 0 0,0%
  • Beelsebub ei nuku koskaan

    Ääniä: 3 2,2%
  • Homo sapiens

    Ääniä: 14 10,4%
  • Jumala halkaisi ihmisen kahtia

    Ääniä: 0 0,0%
  • Väärinkäsityksiä merellä

    Ääniä: 4 3,0%
  • Porvariston hillitty charmi

    Ääniä: 2 1,5%
  • Murhaaja soittaa pasuunaa

    Ääniä: 5 3,7%
  • Jos helvetti on täynnä

    Ääniä: 6 4,5%
  • Mitä luoja teki ennen kuin loi maailman?

    Ääniä: 2 1,5%
  • Tuuliajolla

    Ääniä: 1 0,7%
  • Tavaroiden taikamaailma

    Ääniä: 1 0,7%
  • Me olemme yö

    Ääniä: 1 0,7%
  • Meitä odotellaan mullan alla

    Ääniä: 18 13,4%
  • Me viihdytämme teitä

    Ääniä: 4 3,0%
  • Herrasmiehet

    Ääniä: 1 0,7%
  • Lihavia luurankoja

    Ääniä: 4 3,0%
  • Ihana elämä

    Ääniä: 2 1,5%
  • Pohjoinen zen

    Ääniä: 3 2,2%
  • Rakkaus on pesti hulluuteen

    Ääniä: 4 3,0%
  • Nyrkkeilijä

    Ääniä: 3 2,2%
  • Hokkus pokkus Piippulaan

    Ääniä: 0 0,0%
  • Joutilas

    Ääniä: 8 6,0%
  • Hyvä hypnoosiin

    Ääniä: 0 0,0%
  • Passiivista vastarintaa

    Ääniä: 0 0,0%
  • Intiaanit ymmärtävät

    Ääniä: 0 0,0%
  • Tehdas

    Ääniä: 1 0,7%
  • Minä en tiedä mitään

    Ääniä: 1 0,7%
  • Kaksi lähtee, yksi palaa

    Ääniä: 1 0,7%
  • Päivä kerrallaan

    Ääniä: 0 0,0%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 21 15,7%

  • Äänestäjiä
    134

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vilkkumaa kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä Wrighterin kanssa, että Outo Elämä oli viimeinen oikea YUP-levy. Valitettavasti tuon jälkeen on ollut pelkkää alamäkeä. Omasta mielestäni aikaväli Homo Sapiens- ja Outo Elämä -levyjen välillä oli YUP:n kulta-aikaa, jollaista ei ole ollut eikä tule.

En tiedä mistä johtuu mutta itselleni Normaalien Maihinnousu upposi vielä hyvin. Sen jälkeisiä levyjä ei ole tarvinutkaan paljoa kuunnella. Sen sijaan en kyllä pidä täälläkin monen hehkuttamaa Yövieraat -levyä mitenkään kummoisena levynä.

Edit: ja tässä äänestyksessä tuli äänestettyä "Paha vaatturi". Yhtä hyvin olis voinut kyllä äänestää "Minä olen myyrä".
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kas, kun kukaan ei vielä ole railakasta "Arpeni"-kappaletta tohtinut äänestää. Huuda Harkiten-levyltä tietty. Paha Vaatturihan kuorii yleensä kermat kun tämän levyn parhaita viisuja ynnätään. On muuten mulle se eka biisi jonka finninaamaisena lukiolaisena orkesterilta kuulin. Huuda Harkiten-levy vaikutti yhtä suuresti kuin Metallican Master Of Puppets, Bad Religionin Suffer ja vaikkapa The Gatheringin Mandylion aikoinaan. Kova suoritus savonlinnalaisilta taidelukiolaisilta!
Meikä on tykänny kyllä uudemmastakin tuotannosta, joka levyltä on noussut runsaasti helmiä esiin. Tapaankin ajatella alkupään Y.U.P.:tä ja Yövieraista eteenpäin-Y.U.P.:tä ikäänkuin eri orkestereina. Näin vältyn itselle niin kovin tutulta "se oli ennen paljon parempi" ulinalta.
Normaalien Maihinnousua en vaan voi tuskastumatta kuunnella - aina tulee mieleen ahdistava aika omassa elämässäni syksyllä -99. Ihmeellistä miten näin voi käydä vuosien jälkeenkin!
Niin, ja toinen jorina: Kun tyttäreni oli vauva ja itki yöt - tapasin laittaa "Helppoa Katseltavaa" DVD:ltä liven päälle, liikuskella lapsi olkapäällä rauhallisesti ja laulaa mukana. Yleensä auttoi! Vaan jäikö tytölle trauma ja häiriintynyt tunne-elämä - yhtenä päivänä tässä taannoin tv:ssä livenä soittanut Alexi Laiho (Children Of Bodom) sai tyttäreltäni innokkaita suudelmia. Koko ruutu aivan pusujälkiä täynnä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Hitto, niin paljon on hyvää musiikkia tämä yhtye julkaissut, että pikemminkin laajentaisin koskemaan yhtyeen parasta albumia, joka on hieman helpompi valita, sillä sehän on ja voisin sanoa aivan vilpittömästi, että kyseessä on yksi hienoimpia koskaan julkaistuja levyjä, "Toppatakkeja ja Toledon terästä." Vaikka sen on kuunnellut lukemattomia kertoja läpi, niin yhä edelleen kappaleet tuntuvat tuoreilta ja niistä löytää uusia juttuja ja sävellykset kuin koko levy on suorastaan nerokas. Toinen aika tärkeä levy on "Homo Sapiens", jota tuli kuunneltua aika hurjalla intesiteetillä työharjoittelupaikassani, eräässä mediataidetalossa, jossa tuli aina asuttua viikot. Se harmittaa, että kerran lainasin yhdelle tyypille mainion alkuaikojen kokoelman "1990-1992" ja enpä sitä enää nähnyt. Hervottomat hoocee- sahaukset miellyttävät kovin, mutta kun sitä parasta kappaletta kysyttiin, niin koetetaan siihen vastata, eli se voisi olla jokin näistä: "Paha vaatturi", "Taivaiden maisterit", "Minä olen myyrä" tai "Murhaaja soittaa pasuunaa" ja lisätään vielä, että etenkin sanoituksen takia, Hotelli Sointu- tv-ohjelmassa syntynyt huikea "Passiivista vastarintaa".
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Individual kirjoitti:
Hitto, niin paljon on hyvää musiikkia tämä yhtye julkaissut, että pikemminkin laajentaisin koskemaan yhtyeen parasta albumia, joka on hieman helpompi valita, sillä sehän on ja voisin sanoa aivan vilpittömästi, että kyseessä on yksi hienoimpia koskaan julkaistuja levyjä, "Toppatakkeja ja Toledon terästä."
Kuuluu minunkin listoillani siihen YUP:n ehdottomaan parhaimmistoon. Tämän lisäksi Homo Sapiens (jota pidän kaikkein onnistuneimpana kokonaisuudessaan) ja Yövieraat. Myös Outo Elämä sisältää hyvää tuotantoa. Sitten onkin useampia keskinkertaisia ja jopa huonoja levyjä.
 

Vilkkumaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen valitettavasti juuri tuollainen 'ennen oli kaikki paremmin' ihminen. Normaalien maihinnousu oli vielä ihan jees, mutta se on juuri sellaista, mitä loistavalta bändiltä ei halua kuulla. Siitä jotenkin kuuli, että tästä alkaa alamäki ja kovaa. Samalla tavalla on käynyt esimerkiksi CMX:n kanssa, sellaista väsynyttä, keski-ikäistä tuubaa ei vain yksinkertaisesti kestä kuunnella, ja tulee niin ikävä "Lapsi"-aikaa, kun A.W. oli vielä oikesti rokkari, eikä tylsä, vanha ja ylipainoinen 'iskelmätähti'.

Mutta YUP:n kunniaksi on sanottava, että parhaan biisin valinta on lähes mahdotonta ja itsellä on ainakin korkea odotukset Martikaisen uuden tuotannon suhteen, kun ei vain taas tarvitsisi pettyä.

Ja lopuksi: anteeksi vuodatus, mutta tämä on herkkä asia!
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noista biisien nimistä ei ollut yksikään tuttu. Ja mun mielestä mä tiedän melko paljon kotimaisesta musasta.

Meinasin jo äänestää loppupään vaihtoehtoa "Minä en tiedä mitään", mutta sitten hokasin että sehän taitaa olla jonkun laulun nimi. Tästä äänestyksestä puuttuu kokonaan sellainen vaihtoehto kuin en tykkää kyseisestä bändistä tai en tiedä edellä mainittuja lauluja. Tai no, ehkä tälläisten mun kaltaisteni ei sitten pitäisi kirjoitella tähän ketjuun mitään. Spede.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, All Blacks
Äänestin vaihtoehtoa "jokin muu". YUP:n 3 parasta mielibiisiäni nimittäin puuttuvat listalta. Elikkäs Daavidin fuzz, Taivaiden maisterit ja Gleb.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
jarkko Martikaisen 50v konsertin jäljkeen ei levylautasella(spotifyssä) ei ole paljon muuta kun YUPn tai Jarkko Martikaisen tuotantoa pyörinyt.

Jos Helvetti on täynnä on itselle varmaan se paras biisi vaikka haastajia on paljon.
Samalta levyltä löytyy Gleb ja meidän on annettu pudota, eikä Yövieräät albumilta löydykkään muita kun hyviä biisejä.
Samoin Homo Sapiens levy on täyttä timanttia alusta loppuun.
Saatana meni korvasta sisään on silkkaa neroutta, paha vaatturi, me olemme yö kuuluu tähän kategoriaan ja näitä voisi nimetä lukuisia lisää: Minä olen myyrä, Väärinkäsityksiä merelle jne jne.

Normaalien maihinnousu levy ei ollut mielestäni enään niin kovaa tekoa kuin aiemmat, mutta nyt on löytynyt levyltä biisi Syyllisyys joka on kolahtanut vasta nyt tosi kovaa. Aivan loistava tekele.

Martikaisen tuotannosta Valssi tanssitaidottomille ja Kaikki me kuolemme pian koskettaa itseäni erityisesti samoin Tulitikku on vaikuttavan kaunis biisi.
Ja Raato raahautuu ansaitsee myös maininnan.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Joku muu: Kuinka ihmistä käsitellään

Pitääkin kaivaa Normaalien maihinnousu jossain välissä soittolistalle. Mun mielestä bändin paras levy, monta hyvää biisiä. Valinta on silti selkeä parhaan biisin kohdalla. Bubbilng under sekalaisessa järjestyksessä: Varjoleikit, Kaikki on hyvin, Lihavia luurankoja, Nyrkkeilijä, Roswellin kattilaan!, Alla jalavapuun.
 
Viimeksi muokattu:

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Gleb.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Omaa varmasti oikeata vastaustani en tiedä, mutta vastaan tähän mielelläni Paha Vaatturi. Tuo oli se kappale, joka tömähti vastaan, kun astelin nuorena poikana Vanhan ovista sisään ja salin puolelle. Saattoi olla Kauko Röyhkän keikka tulossa, en muista, mutta YUP oli pääesiintyjää edeltävä akti. Sääli etten tullut enempää ”ajoissa” paikalle, tuo keikka olisi näkemäni ja kuulemani perusteella kannattanut kokea alusta alkaen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Erinomaisia ihmislapsia nousee kyllä itselleni kenties tärkeimmäksi YUP-biisiksi.





Martikaiselta niin hykerryttävä vituiksi menneen parisuhteen kuvaus. Silti tässä saavutetaan jonkinlainen ymmärrys siitä, että vikaa oli molemmissa ja se toinenkin oli vain ihminen kaikkine puutteineen.

Niin usein olin sika,
mutta tuskin mitään vikaa
jäi puuttumaan sinustakaan noina vuosina
Omahyväisyys ja itsekkyys
löi kättä kysymättä, muuttivat sinuun, minuun
Nyt voi hyvin nähdä sen: olin, olit ihminen
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös