Paras YUP-biisi

  • 9 517
  • 41

Mikä on YUP:n paras biisi?

  • Paha vaatturi

    Ääniä: 13 9,7%
  • Popo, runokone ja minä

    Ääniä: 1 0,7%
  • Minä olen myyrä

    Ääniä: 10 7,5%
  • Huonot uutiset

    Ääniä: 0 0,0%
  • Beelsebub ei nuku koskaan

    Ääniä: 3 2,2%
  • Homo sapiens

    Ääniä: 14 10,4%
  • Jumala halkaisi ihmisen kahtia

    Ääniä: 0 0,0%
  • Väärinkäsityksiä merellä

    Ääniä: 4 3,0%
  • Porvariston hillitty charmi

    Ääniä: 2 1,5%
  • Murhaaja soittaa pasuunaa

    Ääniä: 5 3,7%
  • Jos helvetti on täynnä

    Ääniä: 6 4,5%
  • Mitä luoja teki ennen kuin loi maailman?

    Ääniä: 2 1,5%
  • Tuuliajolla

    Ääniä: 1 0,7%
  • Tavaroiden taikamaailma

    Ääniä: 1 0,7%
  • Me olemme yö

    Ääniä: 1 0,7%
  • Meitä odotellaan mullan alla

    Ääniä: 18 13,4%
  • Me viihdytämme teitä

    Ääniä: 4 3,0%
  • Herrasmiehet

    Ääniä: 1 0,7%
  • Lihavia luurankoja

    Ääniä: 4 3,0%
  • Ihana elämä

    Ääniä: 2 1,5%
  • Pohjoinen zen

    Ääniä: 3 2,2%
  • Rakkaus on pesti hulluuteen

    Ääniä: 4 3,0%
  • Nyrkkeilijä

    Ääniä: 3 2,2%
  • Hokkus pokkus Piippulaan

    Ääniä: 0 0,0%
  • Joutilas

    Ääniä: 8 6,0%
  • Hyvä hypnoosiin

    Ääniä: 0 0,0%
  • Passiivista vastarintaa

    Ääniä: 0 0,0%
  • Intiaanit ymmärtävät

    Ääniä: 0 0,0%
  • Tehdas

    Ääniä: 1 0,7%
  • Minä en tiedä mitään

    Ääniä: 1 0,7%
  • Kaksi lähtee, yksi palaa

    Ääniä: 1 0,7%
  • Päivä kerrallaan

    Ääniä: 0 0,0%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 21 15,7%

  • Äänestäjiä
    134

Popov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
YUP:stä täällä on ennenkin ollut keskustelua, mutta en löytänyt vastaavaa kyselyä, mikä on nyt olemassa Maj Karmalta ja CMX:ltä. CMX-kyselystä viisastuneena(?) laitan nyt enemmän vaihtoehtoja ja sen Joku muu, mikä -kohdan mukaan.
Itselleni ovat jostain syystä kolahtaneet parhaiten hieman hitaammat kappaleet Puoskareilta, vaikka lähes koko tuotanto onkin erinomaista.
Itse mietin lopulta kolmen biisin välillä (Nyrkkeilijä, Mitä luoja teki ennen kuin loi maailman, Jos helvetti on täynnä) ja päädyin lopulta muutenkin mainion Yövieraat-levyn kappaleeseen Jos helvetti on täynnä.
Tämäkin valinta on tosin yhtä paha kuin CMX:nkin, joten suosikit vaihtuvat vähän väliä.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Valinta piti tehdä Homo sapiensin ja Porvariston hillityn charmin välillä, ja tällä kertaa päädyin äänestämään Homo sapiensia. Se taisi olla kuitenkin se ensimmäinen biisi jonka YUP:lta kuulin ja siitä innostuin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
YUP:llakin on liuta todella mainioita biisejä, mutta tästä listalta päädyin tuohon Väärinkäsityksiä merellä, joka on tarinana ja tulkintana Martikaiselta ihan vailla vertaa. Viskinpolttama merikapteenin ääni on jotain huikaisevaa ja tarina on siis tosiaan aivan mieletön.

Todella loistoja kappaleita on lisäksi kyllä mm. Homo Sapiens, Yövieraat, Leonard ei laula, Tehdas, Kuolematon, Minä olen myyrä ja moni muu. Vaikea siis valita, kun eri tilanteisiin sopivia on vaikka miten. Häröimmästä päästä lisäksi Pää puhuu on aikamoinen vetäisy.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Joku muu, eli Amor, amor.

Muita kovia: Paha vaatturi, Taivaiden maisterit, Tyly puhe, Jos helvetti on täynnä, Murhaaja soittaa pasuunaa, Leonard ei laula, Me viihdytämme teitä, Erinomaisia ihmislapsia, Tehdas ja Kaksi lähtee, yksi palaa.

Ja paras levynsähän on Yövieraat.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Vaikka YUP:lla on loistavia piisejä vakallinen, niin lopulta parhaan valitseminen ei ole vaikeaa: se on Minä olen myyrä.

Vaikka piisi ei ehkä ole "taiteellisesti yhtä korkeatasoinen" kuin jotkut muut YUP:n kappaleet, niin kyseessä on kuitenkin piisi, joka teki bändin tutuksi monelle. Se erottui taajuuksilta, silloin harvoin kun se radiossa soi, ja antoi syyn kiinnostua bändistä. Ja aina kun sen kuulee, niin piisi herättää aivan ylivoimaisia tunteita. Se vie suoraan reilut kymmenen vuotta ajassa taakse päin. Sitä istuu jälleen omassa pienessä teinin huoneessa suu auki: mitä tää on, tätä lisää.

Sama juttuhan se on Nirvanan kanssa. Vaikka kuinka yrittää itselleen väittää, että se tai tuo on kovin, niin lopulta kisa käydään aina Smells Like Teen Spiritin ja In Bloomin välillä. Itselleen ei voi valehdella. Eikä kannata.

Myyrästä sitä paitsi muistan sanatkin melkein kokonaan. Yleensä en osaa ulkoa piisien sanoja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Me olemme yö.

Yövieraat olisi ollut hyvä vaihtoehto myöskin, jos olisi ollut listalla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yuppi kirjoitti:
Joku muu, eli Amor, amor.
"Amor kuuntelee kun huudat, Amor kuuntelee tarkkaan, Amor on äkkisyvä, Amor vie mukanaan."

tjsp.

On kyllä kerrassaan loistava biisi tuokin!

Itse alunp. hieman inhosin YUP:ta, mutta kun bändille antaa mahdollisuuden ja kuuntelee enemmän, niin siitä alkaa löytyä kummasti niitä ulottuvuuksia.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Enpä nyt hirveästi kyseisestä yhtyeestä diggaile, mutta jostain syystä itseäni viehättää kipale nimeltä Saatana meni korvasta sisään. Ei ollut listalle, joten joku muu ruksasin. Runner up voisi olla listalta löytyvä Belsebuub ei nuku koskaan.

Ja vielä kehitysideana ketjun avaajalle, että näin monien vaihtoehtojen äänestyksissä olisi kiva saada vaihtoehdot jotenkin loogiseen järjestykseen. Tässä tapauksessa esimerkiksi aakkosjärjestys voisi olla ihan sopiva.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
E kirjoitti:
Ja vielä kehitysideana ketjun avaajalle, että näin monien vaihtoehtojen äänestyksissä olisi kiva saada vaihtoehdot jotenkin loogiseen järjestykseen. Tässä tapauksessa esimerkiksi aakkosjärjestys voisi olla ihan sopiva.
Kyllä ne minusta ovat loogisessa järjestyksessä, sillä ne ovat levyttäin. Vanhemmasta tuotannosta uudempaan. Eli jos YUP ja sen tuotanto on yhtään tuttu, niin kyllä sieltä osaa lähteä etsimään niitä kappaleita. Tietty, tuosta voi nyt olla montaa mieltä, onko tämä se loogisin, mutta minun mielestäni on.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
"Kapteenin pakasta puuttui kortteja..."

Toinen olisi ollut Daavidin Fuzz, varsinkin liveversiona DVD:llä aivan loistava.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
YUP:n tuotannosta yksi nousee yli muiden eli "Amor amor", kerrassaan loistava kappale!
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Lukuisia hyviä kappaleita. Tällä kertaa ääni kappaleelle Pohjoinen zen, jossa esiintyvä toteamus "Väkiviinapullosta nousee kylähullu" on yksi hienoimmista viina-aiheisista toteamuksista suomalaisessa lyriikassa.
 

Vilkkumaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt meni ääni Tavaroiden taikamaailmalle. Jotenkin pirun vaikea sanoa yhtä suosikkibiisiä, varsinkin kun sellaiset vaihtelee hetken ja mielialan mukaan. Mutta mennään nyt tällä. Homo sapiens on tietysti varsinainen klassikko, mutta jotenkin tuntuu, että se on kokenut jonkinlaisen inflaartion. En tiedä, onko sitä soitettu liikaa vai olenko tyhmyyttäni kuunnellut sitä liikaa...
 

KG#21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea FC, Toronto Maple Leafs, SaiPa, Bostontics
Ääni meni "Saatana meni korvasta sisään" kipaleelle, eli joku muu kappale kuin listalla oleva. Oli ensimmäinen kappale, jonka YUP:ltä kuulin ja ne sanat on todella loistavat.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Taivaiden maisteri ehdottomasti. Paljon hyviä, mutta taso tipahti pahasti tuon "Outo elämä"- tuotoksen jälkeen. Sen jälkeen ei ole ollut mitenkään iskevää tuotantoa. Kvaak, kvaak, kvaak minä olen mies... Mitä oletkaan mennyt tekemään poikani?
 

Vilkkumaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen täysin samaa mieltä Wrighterin kanssa, että Outo Elämä oli viimeinen oikea YUP-levy. Valitettavasti tuon jälkeen on ollut pelkkää alamäkeä. Omasta mielestäni aikaväli Homo Sapiens- ja Outo Elämä -levyjen välillä oli YUP:n kulta-aikaa, jollaista ei ole ollut eikä tule.
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
KG#21 kirjoitti:
Ääni meni "Saatana meni korvasta sisään" kipaleelle, eli joku muu kappale kuin listalla oleva. Oli ensimmäinen kappale, jonka YUP:ltä kuulin ja ne sanat on todella loistavat.

Loistava kappale, mutta harkinnan jälkeen ääni Rakkaus On Pesti Hulluuteen tilitykselle. Väärinkäsityksiä Merellä, Paha Vaatturi ym ym..onhan noita mistä valita.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Gagne kirjoitti:
"Kapteenin pakasta puuttui kortteja..."
Itsekin äänestin "Väärinkäsityksiä merellä", joka on niin sävellykseltään kuin sanoitukseltaan todella nerokas biisi. Valinta oli vaikea, niin paljon kovaa kamaa löytyy: Paha vaatturi, Älä astu kauppiaan päälle, Tyly puhe, Domus perkele, Gleb, Murhaaja soittaa pasuunaa, Syyllisyys, Me viihdytämme teitä jne. Levyistä Homo Sapiens ykkönen.

YUP-aiheisena hauskana knoppina mainittakoon, että Tyly puhe sai alkunsa silloisen tasavallan presidentin (ei sen bändin vaan Mauno Koiviston) puheesta, jossa Manu totesi "tämä on tylyä puhetta".
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
En vastannut äänestykseen, koska en osaa tehdä valintaa. Nyrkkeilijä, Homo Sapiens, Väärikäsityksiä merellä, Syyllisyys, Ihana elämä, Myyrä, Domus perkele, Amor amor, Gleb, Älä astu kauppiaan päälle, Pikku Saddam...Miten näistä helmistä nyt valitset sen yhden ja ainoan biisin, joka on se paras?

Taidankin vaihtaa leiriä, niin pääsen helpommalla. YUP on ihan perseestä, kun niiden tuotannosta ei voi edes valita parasta biisiä. Tekotaiteellista paskaa. Martikainen on kvasisyvällinen lyyrikko.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
dali kirjoitti:
En vastannut äänestykseen, koska en osaa tehdä valintaa.

Aivan pakko yhtyä tähän mietteeseen. Ei pysty millään valitsemaan, tuhat hyvää ja kaksi kaunista..
 

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
Minä olen myyrä

Perusteella, että kyseinen kipale, oli se, mikä sai minut Yup:ta aikoinaan kuuntelemaan.

Yup:n erinomaisuudesta kertoo hyvin se, että valinnan vaikeus parasta biisiä metsästettäesssä on karmiva. Hyvän bändin merkkihän tuo, että on enemmän hyviä kuin huonoja biisejä.

Viimeaikaiset suosikit ovat kuitenkin Tomato Onslaught sekä Whla-Zap Ninja. Tuota kasarin lontoonkielistä tuotantoa. Kunnia mainita myös kappaleelle K. Minogue Be Dead.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös