Paras päätös elämässäni

  • 7 675
  • 28

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näin minustakin tuntui yli kymmenen vuotta sitten. Tällä hetkellä voin taas sanoa, että elämäni paras päätös oli muuttaa takaisin kotikaupunkiin. Enkä tarkoita, että sinulle kävisi niin.
Tällä hetkellä harkitsen vahvasti samaa. Lukko-Ässät -matsin jälkeen tuli vanhat mestat kierrettyä ja eipä mikään muu kaupunki samanlaisia tunteita herätä.

Paras päätös, tähän mennessä, on oikeustieteelliseen haku ja sinne pääsy.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tämähän oli mielenkiintoinen ketju. Mitä kuuluu ketjuun vuosia sitten kirjoittaneille, onko tullut uusia parhaita päätöksiä elämässä ja/tai ovatko vanhat päätökset sittenkään olleet niin hyviä kuin aikoinaan luuli?

Minusta tuntuu, että olen tehnyt aika vähän niitä parhaita päätöksiä, enemmänkin on tasaisen kohtalaisia päätöksiä, joissa on hieman liikaa varman päälle vetämistä, päätöksien tekemättä jättämisiä sekä liian helposti tapahtuvaa solahtamista omalle mukavuusalueelle. Uusiin haasteisiin hyppääminen ei käy minulle luonnostaan, ja mukavuudenhalu saa aikaan sen, että tyydyn turhankin herkästi tuntemiini ongelmiin ja ärsytyksen aiheisiin sen sijaan, että ottaisin riskin, jossa voisi päätyä huonompaan tilanteeseen vaikka olisi tavoitellut parempaa.

Ei minusta olisi vaikkapa hyppäämään lentokoneeseen, hylkäämään kaikkea taakseni ja muuttamaan toiseen maahan noin vain. Tai edes toiselle puolelle Suomea. Raisioon muutin 2000-luvun alussa kolmeksi vuodeksi, sitten palasin Turkuun. Työpaikan kiireet ja työympäristö pistävät välillä vituttamaan eikä palkkakaan ole kaksinen, mutta plussapuolina on työpaikan läheisyys asuntoon nähden, tietty itsenäisyys sekä jokunen luontaisetu, joista ei viitsisi niin vain vaihtaakaan.

Yksi parhaista päätöksistäni oli opiskeluvuosina uskaltautua tekemään aloite naista kohtaan, josta seurasi aineopintojen suorittaminen aiheessa "naiset, elämä ja rakkaus". Kurssi päättyi avoliiton hajoamiseen vajaa puoli vuosikymmentä myöhemmin, mutta parempi olla kerran rakastettu ja rakastaa kuin olla rakastamatta, kuten kornin kliseinen sananlasku sanoo. Sitä paitsi ilman tätä liittoa minulla ei olisi kahta kissaani, joista toinen juuri kakki lattialle. Shit happens, someone's gotta deal with it, and who ya gonna call? Ghostbusters!

Tämän rinnalla yhtä tärkeä päätös oli se, kun yhtenä kauniina kesänä 2000-luvun ensimmäisenä vuosikymmenenä otin ja lähdin yksikseni ja omatoimisesti ulkomaille Puolaan, Gdanskiin. Ei ehkä kuulosta paljolta, mutta aiemmin olin ollut pitkälti lomilla ja reissuilla aina jonkun kanssa. Lapsena perheen kanssa, myöhemmin avovaimon kanssa, kerran opiskelijaseminaariin opiskelijaporukan kanssa. Mutta en koskaan ollut aiemmin reissussa yksinäni, vailla muuta seuraa kuin oma itseni.

Tämä reissu paransi itsevarmuutta siitä, että pärjään vieraallakin maalla omilla avuillani enkä kaipaa muita. Ehkei tämä ole monen mielestä kummoinenkaan havainto, ja moni varmasti reppureissaa kuukausia jossain kaukoidässä jo teininä, mutta minua tämä irtiotto vahvisti ja piristi varsinkin katkeran eron jälkimainingeissa. Eivät kaikki ole syntyessään mitään Madventures-seikkailijoita tai ekstrovertteja indianajoneseita.

En ole sittemmin jäänytkään kotimaan kamaralle vaan olen tehnyt lukuisia reissuja eri maihin ja kaupunkeihin käytännössä joka vuosi siitä asti. Viime vuonnakin tuli käytyä Ruotsissa, Italiassa, Vatikaanivaltiossa, Virossa, Puolassa, Saksassa ja Hollannissa. Matkailu ja kulttuuri avartavat maailmankatsomusta joka reissulla ja saavat samalla arvostamaan kotimaista ja länsimaista kulttuuria sekä arvomaailmaa entistä enemmän.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Elämäni paras päätös oli mennä 28.2.2010 puhumaan satumaisen kauniille tytölle, josta tuli käytännössä samasta illasta alkaen tyttöystäväni, nyt asutaan yhdessä ja vuonna 2015 hänestä tulee vaimoni.

Vähän nolo juttu on kyllä se, että tuolloin neljä vuotta sitten pidin omia mahdollisuuksiani tytön pokaamisessa sen verran huonoina, että olin jättämässä koko homman sikseen (klassinen "ei kannata edes yrittää, kun pakit tulee kuitenkin"-ajattelu), mutta kaverini laittoi minut kuitenkin matkaan.

Haluan mainita toisena päätöksenä ruotsinkielisen armeijan käymisen, jonka aikana siis ruotsini kehittyi sujuvaksi kieleksi, jota osaan vaivatta käyttää tilanteessa, kuin tilanteessa. Tämä on suuresti auttanut minua työmarkkinoilla aikanaan.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Toistaiseksi paras päätös elämässäni on ollut se, että lopetin yritykset päättää päiväni ennen aikojani. En voi edelleenkään uskoa, miten alas olin joskus vajonnut ja miten intensiivisesti yritin vahingoittaa itseäni. Onneksi nuo ajat eivät koskaan enää palaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös