Niin, kyllähän kaljakin maistuu trendikkään urbaanisuomalaisen suussa heti paljon paremmalta, jos sen merkki on sellainen, jota ei ihan joka perähikiän Shellin nurkkapöydässä tunnisteta. Mutta toisaalta Lapin Kultaa myydään jossain ulkomailla kovilla hinnoilla.
Vaikka menee ihan aiheen sivuun, niin onko tuo tieto vai arvaus? Suomalaisista oluista käsittääkseni vain Koff Porter on sellainen, jota on saatavilla joissain arvonsa tuntevissa olutravintoloissa ympäri maailman, ja se on myös erittäin arvostettua. Pidän siitä itsekin, vaikka se on Koffia. Voin samalla luetella useita pahalle maistuvia merkkejä, joita ei välttämättä perähikiän Shellillä tunnisteta.
Mutta mitä hampurilaisiin tulee, niin uskoisin, että osaltaan kyse on juurikin tuosta tottumuksesta. Koska Burger Kingejä ei ole ollut Suomessa (OK, oli joskus hetken), niissä syöminen ei ole kovinkaan arkipäiväistä. Sitten kun ulkomailla käy, saattaa hyvinkin olla, että BK tulee testattua. Koska hampurilaiset siellä ovat erilaisia Mäkkäriin tai Heseen verrattuna, ne saattavat jäädäkin positiivisesti mieleen. Kun BK:sta tulee arkipäiväinen, sen uutuuden viehätys laskee, jolloin hampurilaisketjujen vertailu on tasapuolisempaa.
Itse olen syönyt BK:ssa, mutta en muista yhtään, että pidinkö ihmeemmin. Olisivatko nuo olleet vähän kuivia purilaisia... Wendy's on myös kertaalleen testattu Kanadassa. Hei, voitteko uskoa, mä olen käynyt Kanadassa kerran? Ainakaan tuon aterian perusteella ei tuo vaikuttanut mitenkään erikoiselta. Jos jotain pikaruokapaikkaa tänne kaipaisin, niin Taco Bell on sellainen.
Paras pikaruokahampurilainen, jonka olen syönyt, oli McDonaldsissa Japanissa. McTeriyaki, tai joku sellainen. Pirun hyvää. Noihin en ole törmännyt Suomessa, mutta se ei mitenkään todista, etteikö niitä olisi täältäkin joskus saanut kausituotteena.
Loppuun voisin mainita, että mietin, kumpi oikein on säälittävämpää... se, että joku elvistelee käyneensä ulkomailla kertomalla syöneensä Burger Kingissä, vai se, että joku luulee toisen elvistelevän ulkomailla käynnistä, kun tämä kertoo pitävänsä eniten Burger Kingin hampurilaisista.