Paras Euroviisukappale?

  • 5 037
  • 40
Niin, tässä nostatettiin viisukuumetta ja kuunneltiin pienellä porukalla menneiden vuosien Euroviisukappaleita ja keskenämme väittelimme sen parhaan Euroviisubiisin viitan omistajasta. Niinpä ajattelin avata kyseisen ketjun, kun en löytänyt haulla kovin lähelle osuvaa topiccia. Mikä on siis juuri sinun suosikki Euroviisukappaleista? Onko se Tipi-tii, onko se Hengaillaan, onko se Sata salamaa, La dolce vita vai Suomeen menestyksen vienyt Lordin Hard rock hallelujah? Vai onko suosikkisi kenties jostain muusta maasta kuin Suomesta? Vaikkapa viimeisin voittaja Believe Dima Bilanin esittämänä?

Itselle muista kuin Suomen esityksistä ovat jääneet mieleen vaikkapa Latvian 2005 esitys, joka oli niihin aikoihin oma ylivoimainen suosikkini, vaikkei tuon menevämpi biisi ollutkaan.

Sana on vapaa!
 
Suosikkijoukkue
JYP, Pittsburgh Penguins, PS Kemi Kings
Euroviisuissa on joskus ollut ihan hyvikin vetoja, mutta ei muista mitkä biisit ja miltä vuodelta. Suomalaisten menestys ennen jackpottia oli kyllä kiinni niistä biiseistä. Yksikään ei ole koskaan iskeny, eikä varmaan tule iskemään. Mutta tämä veto vuodelta 1973 on aika hieno vai mitä?
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Virolla oli ensimmäisinä vuosinaan useampikin sympaattinen kappale, mutta tämä muistaakseni ihan ensimmäinen yritys on ehkäpä suosikkieuroviisuni viimeisen parinkymmenen vuoden ajalta.

Voittohan meni toki vasta sitten etelänaapuriin, kun tekivät tarpeeksi ärsyttävän ja mitäänsanomattoman renkutuksen.

E: Päivitetetty linkki toimivaksi. (Youtubeen edelleen, biisi: Maarja-Liis Ilus & Ivo Linna - Kaelakee Hääl)
 
Viimeksi muokattu:

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Ei kahta sanaa mulla. Vaikken tuolloin tietenkään kisoja seurannut niin 1965 voittaja France Gall ja Poupée de cire, poupée de son. Hyvä Serge Gainsbourgin melodia ja olkihiuksisen Gallin ihastuttava laulu. Lähinnä tykästyin tähän myöhempään esitykseen kuin itse euroversioon.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä tuolta viisuista on tullut monta todella hienoa biisiä, pidän erityisesti näistä Balkanin suunnalta tulevista balladeista mutta onhan noissa vanhoissakin aikamoisia helmiä joukossa. Tässä omia suosikkejani:

Secret Garden - Nocturne (Norja 1995)
Hari Mata Hari - Lejla (Bosnia 2006)
Marija Sestic - Rijeka bez imena (Bosnia 2007)
Athena - For real (Turkki 2004)
Eimear Quinn - The voice (Irlanti 1996)
Roger Pontare - When spirits are calling my name (Ruotsi 2000)
Vicky Leandros - L'amour est bleu (Luxemburg 1967)
Lena Valaitis - Johnny Blue (Saksa 1981)


Mitä tulee suomalaisiin niin aika harvassa on olleet ne Suomen edustajat joista olen erityisemmin pitänyt. Karsinnoissa on kyllä aina ollut jopa todella loistavia biisejä mutta lähes aina on valittu väärä. Mutta kyllä minä olen aina ollut sitä mieltä että Tämän (Viktor Klimenko - Aurinko laskee länteen, 1965) jättäminen viimeiseksi oli huutava vääryys!
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Saara Aallolle voitto tässä kisassa!


Kunniamaininnat:
Loreen - Euphoria (2012)
Ruslana - Wild Dances (2004)
Secret Garden - Nocturne (1995)
KEiiNO - Spirit In The Sky (2019)
Elina Born & Stig Rästa - Goodbye To Yesterday (2015)
Elina Netsajeva - La forza (2018)
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Elina Born & Stig Rästa - Goodbye To Yesterday (2015)
Tämä puolestaan lienee yksi Euroviisujen lähihistorian aliarvostetuimmista biiseistä. Jos kyseessä olisi aidosti puhdas laulukilpailu, eikä läpipolitisoitunut karnevaali, kyseinen virolaiskipale olisi vienyt skaban muutama vuosi sitten suvereenisti. Oikeasti hieno, kaunis ja vähäeleinen kappale.


Emmelie de Forest onneksi voitti vuonna 2013 tällä upealla musiikkiteoksella:

 
Viimeksi muokattu:

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Paras on tietysti Nel blu dipinto di blu, eli kansanomaisesti Volare, joka ei tosin ei aikoinaan Euroviisuja edes voittanut. On kyllä myöhemmin voittanut monia äänestyksiä kaikkien aikojen Euroviisusta, tai ainakin ottanut kakkossijan ABBA:n Waterloon jälkeen, kun vuoden 1958 voittajakappaletta ei ole noilla listoilla näkynyt.



 

A-piste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, SM-liigan perustajajäsen
Portugal 1983: Armando Gama - Esta balada que te dou.

Lähelle pääsee jo aikaisemmin mainittu Bosnia 2006 Lejla.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Nämä ei ole missään järjestyksessä:

Blanche - City Lights (2017)

Eimear Quinn - The Voice (1996)

Kristína Peláková - Horehronie (2010)

Vanilla Ninja - Cool Vibes (2005)

Poli Genova - If Love Was a Crime (2016)

Margaret Berger - I Feed You My Love (2013)

Ani Lorak - Shady Lady (2008)

Elina Netšajeva - La forza (2018)

JOWST - Grab the Moment (2017)

Nina Sublatti - Warrior (2015)
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
1983 oli hieno viisuvuosi.

Ruotsin Carola Häggkvist ”Främling” ja Suomen Ami Aspelund ”Fantasiaa”.

Oma suosikkini kyseiseltä vuodelta on samalla yksi kaikkien aikojen euroviisusuosikkejani Italian Riccardo Foglin ”Per Lucia”.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Kyllä tuolta viisuista on tullut monta todella hienoa biisiä, pidän erityisesti näistä Balkanin suunnalta tulevista balladeista mutta onhan noissa vanhoissakin aikamoisia helmiä joukossa. Tässä omia suosikkejani:

Secret Garden - Nocturne (Norja 1995)
Hari Mata Hari - Lejla (Bosnia 2006)
Marija Sestic - Rijeka bez imena (Bosnia 2007)
Athena - For real (Turkki 2004)
Eimear Quinn - The voice (Irlanti 1996)
Roger Pontare - When spirits are calling my name (Ruotsi 2000)
Vicky Leandros - L'amour est bleu (Luxemburg 1967)
Lena Valaitis - Johnny Blue (Saksa 1981)


Mitä tulee suomalaisiin niin aika harvassa on olleet ne Suomen edustajat joista olen erityisemmin pitänyt. Karsinnoissa on kyllä aina ollut jopa todella loistavia biisejä mutta lähes aina on valittu väärä. Mutta kyllä minä olen aina ollut sitä mieltä että Tämän (Viktor Klimenko - Aurinko laskee länteen, 1965) jättäminen viimeiseksi oli huutava vääryys!

Balkanilta tulee minun mielestäni yksi ehdoton suosikki:

 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mitä tulee suomalaisiin niin aika harvassa on olleet ne Suomen edustajat joista olen erityisemmin pitänyt. Karsinnoissa on kyllä aina ollut jopa todella loistavia biisejä mutta lähes aina on valittu väärä. Mutta kyllä minä olen aina ollut sitä mieltä että Tämän (Viktor Klimenko - Aurinko laskee länteen, 1965) jättäminen viimeiseksi oli huutava vääryys!
Kyseisenä vuonna Suomen viisukarsinnat voitti tämä kappale, mutta "asiantuntijaraati" päätti lähettää kisoihin Klimenkon:



 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vuosi 1982 ja Juicen sanoittama sekä Timo Kojon esittämä "Nuku Pommiin". Kappale oli paskasti sovitettu, mutta ei euroviisuissa musiikki ole tärkeintä, vaan kansojen ja erillaisuuden sulautuminen yhdeksi kokonaisuudeksi. Tuo laulu on paras euroviisukappale siksi, että se on kantaaottava ja esitettiin aikana, jolloin kaikki muut lauloivat rakkaudesta tai hattaroista. Rohkea veto ja ansaitsee tulla tunnustetuksi. Hattu päästä vainajille.

Nukkukaa te muut edelleen pommiin ja äänestäkää noita polittisesti korrekteja kappaleita. Pc-spedet.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyseisenä vuonna Suomen viisukarsinnat voitti tämä kappale, mutta "asiantuntijaraati" päätti lähettää kisoihin Klimenkon:



On arvosteltu myös sitä, että postikorttiäänestyksen, jolla valittiin kuusi finalistia, voitti Katri Helenan ”Minne tuuli kuljettaa”, mikä tuli lopputuloksissa kolmanneksi.

Letkajenkka oli tuohon aikaan suuressa suosiossa Euroopassa ja Toivo Kärki oli sitä mieltä, että hänen letkajenkkansa ”Minne tuuli kuljettaa” olisi pärjännyt kisassa parhaiten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös