Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Paralympialaiset ja vammaisurheilun arvostus

• 11 443
  • 74

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tietenkin, jos Scholl sattuisi vammautumaan vaikka moottoripyöräonnettomuudessa pyörätuoliin, niin toki hän itseänsäkin kutsuisi hassunhauskalla ilmaisulla "otus".

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Älä ruoki trollia. Äläkä nuole sen persettä.
Mitäs tuo nyt oli olevinaan? Ihmiset ovat välillä väärässä. Sinä olit tällä kertaa.
http://keskustelu.jatkoaika.com/search.php?searchid=226451

PS. Ei tämä sitä poista että vihaan lähes kaikkea mitä nimimerkki scholl edustaa.

---

Vuoden urheilija -asia on aika monimutkainen juttu kuten tässä ketjussa on aiemmin esitettykin. Ei ole mahdollista laittaa eri lajien edustajia absoluuttiseen parhaimmuusjärjestykseen.

Minua vammaisurheilu ei juurikaan kiinnosta. Mutta ei minua kiinnosta purjehdus, kouluratsastus tai rytminen kilpavoimistelukaan. Ainakin itse olen ihmisenä henkisesti niin pieni että arvostan sellaisten lajien joita edes vähän seuraan, harrastajia enemmän kuin muita. Koska minulla ei ole mitään kompetenssia arvioida sitä että onko joku kova kelaamaan, kouluratsastamaan tai heiluttamaan nauhaa niin en oikein osaa samalla tavalla arvostaakaan.

scholl

Jäsen
Minua vammaisurheilu ei juurikaan kiinnosta. Mutta ei minua kiinnosta purjehdus, kouluratsastus tai rytminen kilpavoimistelukaan.

Niputatko vammaisurheilun noiden kanssa yhteen? Eikö pitäisi olla erikseen vammaisten purjehdus, vammaisten kouluratsastus jne.

On eriasia puhua siitä, että hyvä, että vammaisetkin harrastavat liikuntaa kuin että hehkuttaa sitä ylenpalttisesti. Kyllä joka lajissa se kovin tekijä on se, joka on kaikista kovimmassa kunnossa ja parhaimmin fyysisin ominaisuuksin varustettu. Vammainen ei koskaan voi olla sellainen, eikä lapsi. Eikä kuntoilijaa voi verrata kilpaurheilijaan.

Itseäni ottaa todella paljon päähän, että esim. maahockeyta ei noteerattu Ylen toimesta Pekingin olympialaisissa lainkaan, vaikka se on mielestäni hyvä ja mielenkiintoinen laji. Sen sijaan nyt näytetään vammaisurheilua. Itse en ymmärrä vammaisurheilun näyttämistä. Se sotii kaikkea järkiperäistä käsitystä vastaan. Eihän kuntourheiluakaan tai lasten urheilua näytetä.

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Mitäs tuo nyt oli olevinaan? Ihmiset ovat välillä väärässä. Sinä olit tällä kertaa.
http://keskustelu.jatkoaika.com/search.php?searchid=226451

PS. Ei tämä sitä poista että vihaan lähes kaikkea mitä nimimerkki scholl edustaa.
En jaksa puuttua schollin ihmisten dissaukseen joka ikinen kerta, kun hän harrastaa sitä. "Otus" tuntuu olevan hänelle jonkinlainen yleisnimitys naisille ja se särähtää joka kerta korvaan (tai lukiessa tietysti silmään). Nimitys on sen verran alentava. Erityisen pahalta tuntui kun hän käytti sanaa vammaisesta ja se keitti ns. yli. Kai sitten olin väärässä ja kaipa se sitten on ok kutsua joitakin ihmisryhmiä otuksiksi.

Jätän tämän keskustelun nyt tähän.

Salama44

Jäsen
Itse en ymmärrä vammaisurheilun näyttämistä. Se sotii kaikkea järkiperäistä käsitystä vastaan. Eihän kuntourheiluakaan tai lasten urheilua näytetä.
Huomaa, että et ole seurannuut esim. Paraolympialaisten yleisurheilua. Siellä on 90 000 hengen katsomo täynnä kun Leo-Pekka Tähti kelaa kultaa. Kyllä televisioon pitäisi mahtua jopa enemmän vammaisurheilua näistä arvokisoista sen sijaan että näytetään lähes joka maanantai Suomi-Futista lähes tyhjiltä satadioneilta, joissa on 1000-2000 katsojaa.

Leo-Pekka Tähti ja Markku Niinimäki ovat todellisia huippu-urheilijoita, joita ei ollut kovinkaan monta varsinaisissa ei-vammaisten kisoissa mukana. Heidän tasoistaan asennoitumista omille lajeilleen saa hakea ei vammaisten joukosta.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Itseäni ottaa todella paljon päähän, että esim. maahockeyta ei noteerattu Ylen toimesta Pekingin olympialaisissa lainkaan, vaikka se on mielestäni hyvä ja mielenkiintoinen laji. Sen sijaan nyt näytetään vammaisurheilua. Itse en ymmärrä vammaisurheilun näyttämistä. Se sotii kaikkea järkiperäistä käsitystä vastaan. Eihän kuntourheiluakaan tai lasten urheilua näytetä.
Puhumattakaan homo-olympialaisista. Järjestyksessä kahdeksas Gay Games järjestetään vuonna 2010 Kölnissä, kootakseen maailman sporttaavat homot yhteen. Ekan San Franciscossa pidetyn tapahtuman alla homokisoja tosiaan kutsuttiin nimellä Gay Olympics, mutta KOK ja jenkkien olympiakomitea olivat viemässä asiaa oikeuteen. Hinurit laskivat mahdollisuutensa heikoiksi ja perääntyivät toisen nimen taakse.

Kyllä minun puolestani vammaisurheilua saa näyttää teeveestä vaikka miten paljon, jos ihmiset haluavat sellaista katsoa. Markkinat ratkaisevat. Siinä olen schollin kanssa samaa mieltä että maahockey on kiinnostava laji, ja sitä soisi näytettävän enemmän. Olympiakisoihin kuulumattomista lajeista kriketti vasta onkin mielenkiintoinen kun lajiin pääsee sisälle. Olin edellisten kriketin mm-kisojen aikaan puolitoista viikkoa Arabiemiraateissa, jolloin kriketti penkkiurheiluna tuli tutuksi. Pakistanilaiset ja intialaiset siirtotyöläiset olivat todella kisafiiliksissä ja kriketti oli tuolloin ehdoton ykköspuheenaihe joka paikassa. Suomessa tuota lajia hädin tuskin tiedetään olevan olemassakaan.

Schollin yllälainattua vammaisurheilun näyttämisen kyseenalaistavaa argumenttia muuten käytti naisurheilusta puhuessaan myös edesmennyt urheiluvaikuttaja Lauri Pihkala. Tahkon mielestä koko naisurheilu oli vähän siinä ja siinä onko hommassa mitään järkeä. Miksi ylipäätään katsoa heikomman sukupuolen suorituksia, kun parhaat suoritukset tehdään miesten sarjoissa, kuului Tahkon kommentti. Pihkalalla oli tiukat teesit moneen muuhunkin asiaan. Alppihiihtokin oli Tahkon mukaan sellaista turhaa keekoilua, jossa hissi vie ylös ja painovoima alas.

Salama44

Jäsen
Arvostan vammaisurheilijoita koska ei kyseiset ihmiset ole itse siihen vaikuttaneet, että ovat vammautuneet. Kuitenkin älyttömän kovia suorituksia he tekevät vammoistaan huolimatta.
Tosi on. Keihäänheittäjät ovat kokeilleet rullatuolista heittämistä ja ei se niin helppoa ole. Jos muistan oikein niin Niinimäen tulokseen eivät ole päässeet. Ei vammaiset kuntourheilijat voivat käydä myös kokeilemassa rullatuolista saavatko kuulan lentämään edes puoleen väliin siitä mitä Markku Niinimäki työntää.

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Niputatko vammaisurheilun noiden kanssa yhteen?
Niputan siinä mielessä yhteen että kun en lajeista tiedä eivätkä kiinnosta niin en myöskään osaa arvioida mikä suoritus niissä on arvostamisen arvoinen. Ja nyt arvostamisella tarkoitan tässä sellaista arvostusta jota huippu-urheilijoita kohtaan tunnen, ei arvostusta ihmisarvoon liittyen.

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
scholl, ystävineen, varmaan vaatii että seuraavaksi heitetään v.....tuun kisoista mustat ja sen jälkeen naiset. ne kun kipittävät niin paljon hitaammin, kuin miehet (valkoiset) poislukien suomen miesjuoksijat.
sitten ruoditaan joukkuelajeja ensin tulee mieleen suomen jalkapallomaajoukkue jos ei tuon parempaa sijoitusta listalla löydy niin lopettaisivat jo raukat potkimisen tai siirtyisivät suopotkupalloon. kori- ja lentopallosta puhumattakaan.
onneksi meillä on se joku satu, joka äärimmäisen trimmatulla kropallaan, sietokyvyn rajoilla jaksoi koukistaa etusormeaan.

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tosi on. Keihäänheittäjät ovat kokeilleet rullatuolista heittämistä ja ei se niin helppoa ole. Jos muistan oikein niin Niinimäen tulokseen eivät ole päässeet. Ei vammaiset kuntourheilijat voivat käydä myös kokeilemassa rullatuolista saavatko kuulan lentämään edes puoleen väliin siitä mitä Markku Niinimäki työntää.

Kun kyse on kuitenkin käytännössä eri lajista niin miksi ihmeessä näitä ei järjestetä "tavallisten" olympialaisten yhteydessä? Pyörätuolikeihäs tai sadan metrin kelaus, johon kuka vaan voi osallistua? Täytyy myöntää että minäkään en täysin hyväksy naisten lajeja erikseen sillä sukupuoltenhan pitäisi olla kaikessa tasa-arvoisia eikä sukupuolen perusteella pitäisi asettaa esteitä tai etuja. Naiseus ei ole vamma tai kyvyttömyys. Wickenheiserin esimerkin mukaisesti karsinoinnit tulisi poistaa.

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
"Paralympiaurheilu kuuluu suomalaisen huippu-urheilun kovaan ytimeen."

Siinä suora lainaus kulttuuriministeri Stefan Wallinilta, kun hän puhui Pekingistä kotimaahan palanneille vammaisurheilijoille. Pelkkää sanahelinää, vai ei?

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
scholl, ystävineen, varmaan vaatii että seuraavaksi heitetään v.....tuun kisoista mustat ja sen jälkeen naiset.

Entäs hevoset? Mitä ihmettä hevoset tekevät ihmisten olympialaisissa? Vai onko hevonen tässä vaan urheiluväline - niinkuin rullatuoli, keihäs tai piikkarit? No sitten pitää ehdottomasti saada myös formulat olympialaisiin - olihan jo antiikin kisoissakin mukana kilpa-ajot.

Noh asiaan, itse olen sitä miletä, että on aivan sama kiertääkö sitä 400 metrin rataa ihminen juoksemalla tai rullatuolilla kelaten - on aina hienoa nähdä urheilijoita jotka ovat treenanneet itsensä huippukuntoon.
Olisivat muuten saaneet paralympialaisista näyttää enemmän pyörätuolirugbyn matseja. Lajiahan on kutsuttu myös nimellä murhapallo, ja kyseessä todella onkin kova kontaktilaji.

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saako muuten se proteesijalkainen Oscar Pistorius osallistua myös paralympialaisiin, vaikka mies oli mukana jo olympialaisissa? Kyllähän tuolla Lontoon vammaiskisoissa samanlaisia jalka-amputoituja on muitakin, mutta mikä tästä Pistoriuksesta tekee erikoistapauksen?

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Saako muuten se proteesijalkainen Oscar Pistorius osallistua myös paralympialaisiin, vaikka mies oli mukana jo olympialaisissa? Kyllähän tuolla Lontoon vammaiskisoissa samanlaisia jalka-amputoituja on muitakin, mutta mikä tästä Pistoriuksesta tekee erikoistapauksen?
Saa, miksei? Se, että esim. Lontoon tulosraja alitettiin ja on todettu, ettei hän saa hyötyä proteeseista. CAS vissiin päätti.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Leo-Pekka Tähteä pidän kyllä aika kovana jätkänä. Ehkei tajutakaan aina, millainen supertähti hän oikeasti on, koska kuitenkin paraolympialajien yhtä näyttävimmistä hallitsee tällä hetkellä kuin boltti konsanaan. Huominen finaali on nähtävä ehdottomasti.

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Paralympialaisten kiinnostavuus ja arvostus nousisi heti, kun tavalliselle penkkiurheilijalle tehtäisiin selväksi mikä ero eri luokissa on. Esimerkiksi 100 metrin pyörätuolikelauksessa oli viime kisoissa 13 eri luokkaa. Lontoon kisojen luokkamäärää en tiedä. Tietääkö joku miten nämä luokat eroavat, ja millainen luokka on T54, jossa Leo-Pekka Tähti kilpailee?

Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Paralympialaisten kiinnostavuus ja arvostus nousisi heti, kun tavalliselle penkkiurheilijalle tehtäisiin selväksi mikä ero eri luokissa on. Esimerkiksi 100 metrin pyörätuolikelauksessa oli viime kisoissa 13 eri luokkaa. Lontoon kisojen luokkamäärää en tiedä. Tietääkö joku miten nämä luokat eroavat, ja millainen luokka on T54, jossa Leo-Pekka Tähti kilpailee?

Ei pyörätuolikelauksia ole ihan tuota määrää. Miesten sadan metrin kisoja oli tuo määrä: kolme selkäydinvammaisille (joihin siis Tähtikin kuuluu), kolme amputoiduille, neljä CP-vammaisille ja kolme näkövammaisille.

Fordél

Jäsen
On ollut hienoa huomata, että paralympialaisten suomalaissuorituksia on huomioitu kattavasti eri medioissa. Urheilijat ovat vastanneet hyvin huutoon, mm. eilen Piispasen ylivoimainen kultamitalli, joten nyt kun vielä saadaan näkyvyyttä eri medioissa niin varmasti näidenkin karkeloiden arvostus nousee. Ja mitä on eri vammaisurheilijoiden haastatteluja kuunnellut niin eipä tota hommaa voi kuin arvostaa. Tervepäisiä kavereita, jotka ovat täysillä mukana huippu-urheilussa.

Pitää tähän vanhaan viestiin sen verran puuttua, että ei tuo kyllä oikein pidä paikkaansa. Minä heitin aikanaan noin 15-vuotiaana leikkimielisen kilpailun, vammattomana keihäänheittäjänä, Markku Niinimäkeä vastaan ja voitin tuon otatuksen noin viidellätoista metrillä. Aikuisheittäjillä tuo voitto olisi toki ollut vielä huomattavasti suurempi. Tämä ei tietenkään millään tapaa alenna Niinimäen suoritusten arvoa, sillä onhan vammaisurheilija ja vammaton urheilija aivan eri asemassa tuossa kilpailussa, vaikka molemmat tuolista heittävätkin. Niinimäki on muistaakseni halvaantunut noin navasta alaspäin, ja ei täten saa keskivartalosta lähellekkään samanlaista apua heittoon, kuin vaikkapa minä sain. Myös jaloilla kunnollisen tuen saaminen tuolista auttoi kyllä selvästi heittämistä.

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Olisi kiva tietää paljonko Leo-Pekka Tähti tuuppaa esim niskantakaapunnerruksessa. Luulisi että noilla hartioilla jää aika moni vammaton kakkoseksi, jos nostaa jalat ilmassa ettei saa lattiasta tukea. Tai vaikka pitäisi jalat maassakin...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy