Panama Papers – verojen välttelijät nalkkiin?

  • 54 687
  • 354

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos maailman varallisuus on luokkaa (ilmoittamasi luku) on 10 000 miljardia dollaria, puolet siitä on 5 000 miljardia dollaria. Kerroin juuri ylempänä, että pelkästään EKP elvyttää yhdessä kuukaudessa 80 miljardia euroa ja siten 960 miljardia euroa vuodessa. Tähän päälle Kiinan ja Japanin elvytys niin puhutaan arviolta 2 500 miljardista eurosta vuositasolla. Ja tällä summalla ei Euroopassa tai Japanissa saada edes inflaatiota aikaiseksi.
Tässä nyt puhutaan hieman eri asioista. Minä puhuin yksityistalouksien omistamasta varallisuudesta, kun taas sinä lasket keskuspankkien rahoja. Verrataan hieman karrikoidusti taas aku ankka-rahaa oikeaan rahaan.
Se että ekp ostaa velkakirjoja ei meidän varallisuuteemme vaikuta kovinkaan paljoa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä nyt puhutaan hieman eri asioista. Minä puhuin yksityistalouksien omistamasta varallisuudesta, kun taas sinä lasket keskuspankkien rahoja. Verrataan hieman karrikoidusti taas aku ankka-rahaa oikeaan rahaan.
Se että ekp ostaa velkakirjoja ei meidän varallisuuteemme vaikuta kovinkaan paljoa.

Kommentoin ainoastaan määrää. En näe samanlaisia inflaatioriskejä kuin sinä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En näe samanlaisia inflaatioriskejä kuin sinä.
En tiedä voidaanko sanoa, että minä näkisin inflaatioriskiä. Kysymys on sarjaa, että näenkö riskiä että vaahtokarkkimiehen kävely Manhattanillla lisäisi diabetestä. Minä en näe realistisena, että veroparatiiseista palautuisi niin merkittäviä summia että se aiheuttaisi inflaatiota. Sen sijaan täysin spekulatiivinen (ja jörjenvastainen) tilanne jossa kaikille maailman ihmisille pl. rikkain muutama prosentti annettaisiin hänen omaisuuttaan vastaava summa vastikkeetonta rahaa aiheuttaisi hyperinflaation. Lopputulos olisi lähellä plus-miinus nollaa versus nykyiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
. Minä en näe realistisena, että veroparatiiseista palautuisi niin merkittäviä summia että se aiheuttaisi inflaatiota.

Silloinhan olemme samaa mieltä.

e: lisään vielä omana näkemyksenäni sen, että vaikka kaikki ilmoittamasi 5 000 miljardia dollaria/euroa jaettaisiin tämän vuoden aikana ilmaiseksi maapallon ihmisille, mitään hyperinflaatiota ei todellakaan saataisi aikaan. Summa olsii jotain 650 euroa/dollaria per henkilö olettaen, että maapallolla on noin 7.5 miljardia ihmistä.

Mitä muuten PP-juttuun tulee, tänään MOT II ikävästi päällekkäin liigan välierien kanssa. Täytyy MOT kuitenkin katsoa jos ei muuten, Areenasta.
 
Viimeksi muokattu:

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Haha, hyvää tylytystä Kekeltä tähtitoimittajalle. "En ees tunne sua, miks mä antasin haastattelua sulle. Mieti nyt itekin."

Vuosikymmenien takainen Rosbergin omistus on se mahtiskuuppi? Way to go.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Haha, hyvää tylytystä Kekeltä tähtitoimittajalle. "En ees tunne sua, miks mä antasin haastattelua sulle. Mieti nyt itekin."

Vuosikymmenien takainen Rosbergin omistus on se mahtiskuuppi? Way to go.

Kyllähän tämä Rosbergin yhtiön nostaminen tähän ohjelmaan oli yhtä tyhjän kanssa, täysin merkityksetön kokonaisuuden kannalta (tai siltä se vaikutti). Siihen verrattuna esim. Metson osuus oli olennaisesti kiintoisampi vaikka Metso mitä suurimmalla todennäköisyydellä ei ole ollut muuta kuin uhri, joka on luottanut liiankin kanssa työntekijäänsä. Ei muuten taida olla ensimmäinen kerta jolloin nämä venäläiset/ex. neuvostotasavaltojen ekspertit ovat tehneet siinä sivussa omaa bisnestä ja pyrkineet hyötymään asemastaan tavalla tai toisella - siis siten, että se ei hyödytä työnantajaa, ennemminkin päinvastoin.

vlad
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
lisään vielä omana näkemyksenäni sen, että vaikka kaikki ilmoittamasi 5 000 miljardia dollaria/euroa jaettaisiin tämän vuoden aikana ilmaiseksi maapallon ihmisille, mitään hyperinflaatiota ei todellakaan saataisi aikaan. Summa olsii jotain 650 euroa/dollaria per henkilö olettaen, että maapallolla on noin 7.5 miljardia ihmistä.
Tämä on melko lailla erilainen skenaario kuin minun esittämäni, mutta tälläkin olisi todennäköisesti isoja vaikutuksia talouteen, joskin vaikeammin arvioitavia. 650 euroa ei länsimaissa tietenkään tuntuisi missään tai aiheuttaisi inflaatiota, mutta maailmassa on 2,5 miljardia ihmistä, jotka elävät tällä hetkellä alle 1,5 eurolla per päivä. Heille tuo summa olisi yli vuoden tulot. Tiettyjen tarvikkeiden kysyntä nousisi tämän räjähdysmäisesti (riisi, puuvilla, vilja yms yms) ja niiden maailmanmarkkinahinta nousisi merkittävästi (tosin ei länkkäreille ole väliä, että maksaako riisi 1 vai 3 euroa per paketti).

Samoin todennäköisesti jotkut aivan huonoiten palkat ja epäinhimillisimmät työt jäisivät tekevättä nykyisellä hintatasolla ja tämän voisi ollaa näkyvän joidenkin länsimaistenkin tuotteiden hinnoissa. Näistä aiheutuisi varmasti myöskin merkittäviä kerrannaisvaikutuksia, mutta en minulla välttämättä riitä kyky lonkalta arvioida että minkälaisia.
 

Kapo

Jäsen
Varmasti näin, mutta jos nyt puhutaan summista jotka vastaavat puolta maailman varallisuudesta niin nämä ovat ihan pähkinöitä siihen verrattuna. Maailman varallisuus on luokkaa 10 000 miljardia dollaria.
Aikalailla alakanttiin. Credit Suisse arvioi tämän 241 000 miljardiin vuonna 2013
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Aikalailla alakanttiin. Credit Suisse arvioi tämän 241 000 miljardiin vuonna 2013

Nyt alkaa olemaan järkeä varallisuusluvuissa.

Samaa mieltä Rosbergin yhtiön nostamisesta kuin @vlad ja vähän tässä odotellaan skuuppia edelleen. Löytyykö, sen näyttää ehkä MOT III - tai IV.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Aikalailla alakanttiin. Credit Suisse arvioi tämän 241 000 miljardiin vuonna 2013
Tämä on kyllä näköjään juuri näin. Koitin tuota lukua googlata aamulla, mutta huonolla menestyksellä. Löysin jostain luvun että 388 rikkainta olisi omistanut reilut 4000 miljardia ja että se olisi ollut saman kuin loput 99%, mutta jokuhan tuossa on mennyt päin helvettiä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ei Suomea kosketellen ole tullut juuri mitään kiinnostavaa. Olen oikeastaan positiivisesti yllättynyt.
 
Ei Suomea kosketellen ole tullut juuri mitään kiinnostavaa. Olen oikeastaan positiivisesti yllättynyt.
Minä luulin että sinun mielestäsi on hyvä merkki kun rötösherroja paljastuu. Minä olen vähän negatiivisesti yllättynyt (vaikka olihan tämä odotettavissa jo viime viikon jakson jälkeen, kuten tuolloin totesinkin), että Nordea on hoitanut hommansa niin tyylillä, että kaikki nimet ovat piilossa, samalla kun Putinin, Cameronin, Hillary Clintonin, FIFA:n yms. piirejä myöden nimiä on tullut julkisuuteen. Kiva juttu niiden Nordean asiakkaiden kannalta kyllä. Oletan että joitain on saattanut jossain kohtaa vähän jännittää.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Miuta lähinnä kiinnostaa se, että jos noista papereista tahdotaan kaikki irti ja niitä on jotain 2,6 teraa, joka on aika järjetön määrä, mikseivät vain lyö koko paskaa johonkin avoimeen tietokantaan nettiin kaikkien ladattavaksi?

Tuntuu siltä, että tämä "vapaan tiedon ritareiden" armeija tahtoo vain saada glooriaa itselleen, vaikkeivät ole sitä millään tavalla ansainnetkaan. Joku vain vuoti paperit ja ne nyt sattuivat tulemaan tietylle toimittajaryhmälle.

Lähtee maku koko paskasta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minä luulin että sinun mielestäsi on hyvä merkki kun rötösherroja paljastuu. Minä olen vähän negatiivisesti yllättynyt (vaikka olihan tämä odotettavissa jo viime viikon jakson jälkeen, kuten tuolloin totesinkin), että Nordea on hoitanut hommansa niin tyylillä, että kaikki nimet ovat piilossa, samalla kun Putinin, Cameronin, Hillary Clintonin, FIFA:n yms. piirejä myöden nimiä on tullut julkisuuteen. Kiva juttu niiden Nordean asiakkaiden kannalta kyllä. Oletan että joitain on saattanut jossain kohtaa vähän jännittää.

Kyllähän rötösherroja paljastuikin, mutta paljon vähemmän kuin mitä olisin itse veikannut. Ymmärrän toki pettymyksen, joitakuita on täällä oikein kenkuttanut, että miten rikolliset Nalle ja Herlin vievät leivän suusta
Panamaan...
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Miuta lähinnä kiinnostaa se, että jos noista papereista tahdotaan kaikki irti ja niitä on jotain 2,6 teraa, joka on aika järjetön määrä, mikseivät vain lyö koko paskaa johonkin avoimeen tietokantaan nettiin kaikkien ladattavaksi?
....

Edelleen: eiköhän materiaalia julkaista naapurien jne muiden puolituttujen urkkijoille liki koko tuo tietopaketti jossain vaiheessa, mutta ensin pitää poistaa sellainen tieto, jota ei levittää saa, henkiltunnukset, passikopiot jne.
 
Kyllähän rötösherroja paljastuikin, mutta paljon vähemmän kuin mitä olisin itse veikannut. Ymmärrän toki pettymyksen, joitakuita on täällä oikein kenkuttanut, että miten rikolliset Nalle ja Herlin vievät leivän suusta
Panamaan...
Suomalaisista ei tainnut paljastua yhtään. Ja niiden joita kenkuttaa kannattaisi muistaa että Nalle ja Herlin ovat niitä kovimpia leivän tuojia.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Mikä tuossa eilisessä paljastuksessa nyt oli pointtina, niin Rosberg kierti veroja parikymmentä vuotta ja on ammentanut oppinsa eteenpäin pojalleen. Lisäksi tämä turkulainen Puolitarkka on yksi hyvä esimerkki, miten esim taidekauppiaat ostelevat taulujaan verottajalta salassa, ei kateellisilta naapureilta. Eli nämä olivat vain nopeasti löydettyjä esimerkkejä, miten ja ketkä suomalaiset tällaista kikkailua harrastavat. Tämä Metso nyt oli omaa luokkaansa paljastuksissa ja aika räikeä sellainen. Jälleen yksi hyvä esimerkki venäläisestä tyylistä tulla rikkaaksi.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Stubb jo tuskissaan anelee Panama-papereita.
Stubb vetoaa Yleen: Luovuttakaa Panama-aineisto verottajalle ja poliisille

Rauhoitu, miksi hätäilet..? kaikki ajallaan Alexander..

Ei kuuna päivänä pidä luovuttaa noita papereita näiden "pukkien kaalimaan vartijoina" hallinnoimille viranomasille, ennen kuin puolueettomat tahot ja kansa on niihin pãässeet tutustumaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä tuossa eilisessä paljastuksessa nyt oli pointtina, niin Rosberg kierti veroja parikymmentä vuotta ja on ammentanut oppinsa eteenpäin pojalleen. ....

Täyttä paskanjauhantaa koko juttu. Ehkä Keke on kiertänyt veroja, mutta siitähän ei ole näyttöä ja vaikka olisikin, niin ei suomen veroja. Sama koskee poikaansa. Parasta oli Keken kommentti "nyt alko kuulumaan huonosti, oon varikolla".
 

Rainer Zufall

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täyttä paskanjauhantaa koko juttu. Ehkä Keke on kiertänyt veroja, mutta siitähän ei ole näyttöä ja vaikka olisikin, niin ei suomen veroja. Sama koskee poikaansa. Parasta oli Keken kommentti "nyt alko kuulumaan huonosti, oon varikolla".

Eikös Monacon veroprosentti ole muutenkin nolla, joten mitä veroja tuossa edes kierreltäisiin? Heidän tapauksessaan tuollainen yhtiö voi olla ihan perusteltu juttu, kun tuloja tulee ihan joka puolelta maailmaa ja elelevät muutenkin missä sattuu. Heitä ei myöskään voi laske yhteiskunnallisiksi vaikuttajiksi, joiden omistusten pitäisi olla yleistä tietoa, jotta mahdolliset eturistiriidat ja jääviydet ovat kansalaisten ja viranomaisten tiedossa.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Sitä en tiedä milloin Keke on Monacoon muuttanut, mutta miksi hänellä on ollut vielä 2000-luvun alussa tuollainen tyhjänpäivänen yhtiö rosvoilla, joiden tarkoitus on selvästi pimittää rahojen omistajan alkuperää? Jostain syystähän nuokin rahat on sinne piillotettu. Voihan noita rahoja parempiinkin paikkoihin sijoittaa ja piillotaakin laillisesti, jos ei ole pelkoa niiden alkuperästä. Turha ukko joka tapauksessa.
 

ipaz

Jäsen
Sitä en tiedä milloin Keke on Monacoon muuttanut, mutta miksi hänellä on ollut vielä 2000-luvun alussa tuollainen tyhjänpäivänen yhtiö rosvoilla, joiden tarkoitus on selvästi pimittää rahojen omistajan alkuperää? Jostain syystähän nuokin rahat on sinne piillotettu. Voihan noita rahoja parempiinkin paikkoihin sijoittaa ja piillotaakin laillisesti, jos ei ole pelkoa niiden alkuperästä. Turha ukko joka tapauksessa.

Eikös Keke omista/omistanut oman tallin, Team Rosbergin. Voisiko liittyä jotenkin siihen, niin pystyy olemaan maksamatta veroja Saksaan kun talli kerta sinne on rekisteröity.
 

salama#8

Jäsen
Ei kuuna päivänä pidä luovuttaa noita papereita näiden "pukkien kaalimaan vartijoina" hallinnoimille viranomasille, ennen kuin puolueettomat tahot ja kansa on niihin pãässeet tutustumaan.

Niin, pidetään ne paperit vain siellä Ylen kassakaapissa rauhassa ja odotetaan, että mahdolliset papereista paljastuvat rikokset ehtivät vanheta ja päästetään rikolliset kuin koira veräjästä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Stubb jo tuskissaan anelee Panama-papereita.
Stubb vetoaa Yleen: Luovuttakaa Panama-aineisto verottajalle ja poliisille

Rauhoitu, miksi hätäilet..? kaikki ajallaan Alexander..

Ei kuuna päivänä pidä luovuttaa noita papereita näiden "pukkien kaalimaan vartijoina" hallinnoimille viranomasille, ennen kuin puolueettomat tahot ja kansa on niihin pãässeet tutustumaan.
Oi jospa vain olisi keksitty sellainen laite, jolla papereista tai tiedostoista voisi tehdä kopiot. Tällöin olisi mahdollista että verottaja saisi tiedot, mutta ne silti jäisivät toimittajien ja tyhjäntoimittajien käyttöön.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös Keke omista/omistanut oman tallin, Team Rosbergin. Voisiko liittyä jotenkin siihen, niin pystyy olemaan maksamatta veroja Saksaan kun talli kerta sinne on rekisteröity.

Keke on F1 maailmanmestari vuodelta -82, että luultavasti hän on muuttanut sinne joskus 35 vuotta sitten. Oma talli hänellä oli paljon myöhemmin, mutta tokihan hän on business mies ja koko ajan on varmasti ollut säätöä. Sitä en tarkkaan tiedä, että miten hän itse suoraan hyötyy tuosta järjestelystä, eihän hänen kotimaassaan ole palkkaveroa, mutta onko asia sama yritysverojen kanssa. Lisäksi on varmaan niin, että moni toimija joka on hänelle maksanut rahaa, mielellään käyttää eri maksuketjuja ja mielellään toimii suojatussa ympäristössä, koska maksajienkin yritysjärjestelyt ovat monimutkaisia. Lisäksi Keke on business mies, hän järjestelee asiansa hänelle kaikkein edullisimpaan malliin. Vähän tyhmäähän se olisi muuten toimia jos se ei ole laitonta ja ehkä vähän muutenkin jos kiinnijäämisriski on nolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös