Erikoinen, surullinen tapaus
Ensinnäkin osanottoni uhreille ja heidän läheisilleen. Nyt jo olen saanut kuulla, että ainakin 3 sairaalahoitoon joutunutta, ja yhä siellä olevaa, ovat ihmisiä, jotka tunnen. Yksi heistä on 9-vuotias tyttö.
Olen varmasti huono ihminen, kun minua surettaa, vituttaa, pelottaa ja vihastuttaa lähellä sattunut tapaus, omalla maaperällä. Nyt ei ole filosofoinnin paikka. Nyt pitää toimia ja selvittää syylliset. Ja asettaa heidät edesvastuuseen. Kuolleina sitten, jos ei elävänä onnistu. Mahdollisesti räjäyttäjä onkin jo kuollut, mutta tuskinpa hän toimi yksin.
Olin eilen salilla, kun tapauksesta tuli ensimmäiset tiedot. Ei ollut vaikea arvata, että jotain rikollista oli tapahtunut, kun kaksi treenikaveria lähti vähän myöhemmin sen kummemmin asiaa kommentoimatta suoraan töihin.
Julkisuus asian ympärillä pysyi mielestäni aika hyvin hanskassa. Poliisit eivät missään vaiheessa kiistäneet pommin mahdollisuutta, ts. eivät valehdelleet suurelle yleisölle. Viimeistään silloin, kun tv:ssäkin noin klo 23 kerrottiin, että uhreja ei ole vielä haettu sisältä, tajusi moni että kyseessä on terroriteko. (yksittäisen psykopaatin tekemä julkinen itsemurhakin on mielestäni terroriteko). Ainoat pohjat veti edellä mainittu MTV3:n Jariporttila -henkinen toimittaja kieroutuneine kysymyksineen: näittekö uhreja? miltä he näyttivät? oliko joukossa lapsia? Vittu, mikä urpo.
Tällaisessa tilanteessa on syytä toivoa, että kyseessä oli yksittäinen häiriintynyt yksilö tai sitten jo tutuksi tullut "rikollisjengien välien selvittely". Mutta jos kohteena oli vain pari tiettyä ihmistä, oli räjähdettä epäilyttävän paljon. Pelkään, että kyseessä oli suunniteltu terroriteko. Toivon, että olen väärässä.