Palsolan ura vaakalaudalla.

• 8 746
  • 64

Cube

Jäsen
Viestin lähetti Daespoo
Uskokaa pois, jos jokaisessa joukkueessa olisi Tony Twistin tai Stu Grimsonin tapainen peloite niin voitte olla täysin satavarmoja että kynnys tehdä kyseenalainen taklaus nousisi samantien moninkerroin.

Aika pitkälti oon samaa mieltä ja periaatteessa kannatan poliisisysteemin istuttamista SM-liigaan. En ole kuitenkaan vakuuttunut sen toimivuudesta Suomessa.. pahoin pelkään, että joku HIFK innostuisi tästä hieman liikaa ja SM-liigassa nähtäisiin Pasi Nielikäisen kostotoiminpiteitä aina, kun Marekkia hieman koukitaan... esim. viime kaudelta tuttu Jussi Pesosen taklaus ei mielestäni todellakaan ollut sellainen, josta sopii "noutaa".

Mutta, jos joukkueet käyttäisivät poliiseja harkiten ja vasta hieman vakavammissa tilanteissa, en näe mitään syytä miksei SM-liigasta voitaisi poistaa tuota tappeluiden yhteydessä automaattisesti ropsahtavaa pelirangaistusta.. jos pelkkä vitonen tuntuu liian pieneltä, voisi sen sijasta kokeilla henkilökohtaisten kymppien antamista.

En sitten muuten tod. ole mikään tappeluiden ihailija. Kyllähän ne lätkään kuuluvat ja ovat muutenkin ihan jees, mutta ei tappelut mikään välttämätön elementti lätkässä ole. En voi ymmärtää sellaisia henkilöitä, jotka seuraavat laijia pelkästään tappeluiden takia ja valittelevat, että miksei Plussan NHL-peleissä koskaan tapella.

Prosessori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Täh?

Viestin lähetti masaty
Missä helvetissä on median jeesustelijat?!?! Kuulin asiasta vasta tänään (maanantaina) kun Schaefer ja Levokari hyppivät silmille jatkuvasti. Tässä kävi sentään ainakin yhtä pahasti. Eikö toimittajapoikia kiinnosta "huonot" joukkueet, ainoastaan stadin keskinäiset systeemit. Niiden mielestä liiga olisi varmaan hyvä jos siinä olisi 4 joukkuetta..

Kuten tossa on jo muutaman kerran todettukin, niin toi Smithin taklaus ei näyttänyt tarpeeksi vaaralliselta, että olisi uutiskynnyksen ylittänyt. Eli jos telkkariin haluaa, niin pitää kelailla puolen kentän vauhti tai saada jotain näkyvää aikaan. Tosin mun puolesta totakin ois voinu mediassa hehkuttaa, sillä ei se enää Ilveksen tilannetta ois huonontanut.

susi

Jäsen
Viestin lähetti Mane
Enhän minä kommentoinut pelikiellon pituutta lainkaan.

Mitä järkeä on lainata vain pieni osa keskustelustani, mukaanlukien ihmettelevä kysymykseni siitä miten "susin" lausunto liittyy vastaukseeni masatylle ja sitten vastata ihmettelyyni samalla tavalla kuin nm.susi, eli "jokainen aivotärähdys on pahempi kuin leukaluu murskana"?
[/QUOTE

Sanoit joten kuten näin: "Palsolalle ei käynyt kuinkaan."

Väärin, Palsola sai taklauksesta aivotärähdyksen. Palsola on saanut nyt kahden vuoden aikana jo kolme (yksi divarissa, 2 Ilvestä vastaan) aivotärähdystä joten uskoisin, että kynnys uusien aivotärähdyksien saamiseen varmaan kasvaa entisestään (vrt. tapaus Jani Nikko) ja se seuraava aivotärähdys voikin olla jo kohtalokas. En kyllä mikään lääkäri ole mutta näistä aivotärähdysten aiheuttamista haitoista on kyllä selvää näyttöä olemassa. Siinä missä leukamurtuman hoitaminen kuntoon vie hetkellisesti enemmän aikaa kuin aivotärähdys, ei tuo leukamurtuma kuitenkaan liene mikään uran lopettava loukkaantuminen. Sinulla tuntuu olevan varsin vähättelevä kanta aivotärähdyksiin, vaikka nyt näyttää juuri siltä että oman joukkueesi pelaaja voi uransa aivotärähdysten takia lopettamaan.

Itse en verrannut suoraan viestissäni tätä tapausta Suutarisen loukkaantumiseen, mutta voitko olla varma, että jos nyt ei olisi tullut joulutaukoa niin Palsola ei olisi missannut yhtään ottelua? Maajoukkueesta Palsola ainakin joutui jäämään pois. Mun pointti tässä asiassa siis on se että aivotärähdyksiä ei minusta koskaan voi vaan vähätellä sanomalla "eihän siinä mitään käynyt" tyyliin. Toivottavasti Palsola on mukana taas peleissä joulun jälkeen. Ja sama Nikolle, toivottavasti pystyy kaveri vielä kuntoutumaan.

The G

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves ja Calgary Flames
Vahingoittamis yritys

Prosessori:
Eli jos telkkariin haluaa, niin pitää kelailla puolen kentän vauhti tai saada jotain näkyvää aikaan.

Aivan totta.
HIFK Ilves pelissä, Helsingissä, Nielikäinen otti "puolen kentän vauhdit" ja Jari-Pekka Pajula oli kulmassa. Nielikäinen hyppäsi ja tuli kädet edellä pleksiin. Pajulan ja Nielikäisen onneksi Pajula ehti väistää pyörähtämällä "taklauksen" ja tilanteesta ei tullut muuta kuin koti- ja vierasyleisön naurut.
Kyseessähän oli vielä hyppytaklaus ja kaiken lisäksi kädet ylhäällä.
Tämä on minulla videolla ja olen katsellut sitä muutamaan otteeseen ja se on pistänyt miettimään että tämähän oli aika selkeä "loukkaannuttamis yritys". Silti vasta kun toinen todella loukkaantuu, tulee rangaistu "loukkaannuttamis yritysestä".

Tiedän että olisi mahdotonta karsia tilanteet josta ei mitään tapahdu, mutta tämäkin ylitti Maikkarin uutiskynnyksen ja maalikimarassa näytettii myös tämä hurja hyppy. (Eihän ohi ammuttu kiväärinlaukauskaan ole murha. Suomessa se on vain "huvikseen tussauttelu" josta tulee vannoa Mörkö-vala ja saa vielä olla loppu päivän ilman karkkia. Sisällä.)

Tämän jälkeen, tuomarin viheltämättä jättämisestä, yleisö aloitti vihellyskonsertin, josta HIFK sai raivohyrräkän päälle ja alkoi taklata kaikkea mikä liikkui. Tämän seurauksena Nikko taklattiin sairaslomalle. Yleisö hurrasi hulluna ja aiheesta. Olihan sen hurja taklaus. Mutta vaikutuksia ei tiennyt kukaan siinä vaiheessa.

Smith on nyt 6 ottelua sivussa. Palsola ei onneksi yhtään. Sellaista on elämä.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Eikös tuo Nikon viimesin loukkaantuminen tullut?

Aivan normaalissa pelitilanteessa tapahtuneen puhtaan ja aivan normaalilla voimakkuudella suoritetun taklauksen seurauksena? Tällä kertaa taklaus ei ollut edes osunut Nikko päähän vaan kropan tärähdys oli ollut sen verran voimakas että se oli riittänyt useita pahoja aivotärähdyksiä kärsineen Nikon loukkaantumiseen, vai?

Ja tietääkö joku mikä on Nikon vointi nykyään? Ainakaan harjoittelemaan Jani ei tuon tällin jälkeen ole päässyt, vai muistanko väärin? Eli vieläkö se jatkuva päänsärky ja huonovointisuus haittaa normaaliakin elämää?

Iiro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liperin Taimi
Purkautumisvuorossa zaliz fanzone

A Nikko oli metrin irti laidasta -> Laitataklaus -> Jäähy
B Hei Taukki, eikö sinusta taklaus ole päähan kohdistuva, jos kyseessä onkin olkapää, joka osuu suoraan naamaan kyynerpään sijasta??? Nimittäin Miskalla ei ollut kyynerpää ylhäällä vaan taklaus kohdistui päähän tällä kertaa "vain" olkapäällä, jonka seurauksena Janin alahuulesta tuli hampaat läpi!!!

Ja vastaan vielä.
A) Puhummehan samasta tilanteesta? Ilves-Tappara 1.4.2001 välierien toinen osaottelu? Kelaapa ne videot nyt oikeaan paikkaan ja katso uudelleen esim. 65 kertaa. Huomaat kyllä, että pelaajat tulevat eri suunnista, laidan vieressä toki, mutta Mr. Nikkoa ei taklata laitaan vaan ns. avojään puhtaalla pommilla. Kangasniemen tuomio ei siis tullut taklauksesta, vaan seurauksesta. Näin siis SM-liigassa, mikä pitänee hyväksyä. Alleviivaan vielä: taklauksessa ei ollut mitään sääntöjenvastaisuutta, vain epäonnea siitä syystä, että Nikko loukkaantui.

B) Etsin ensin nimimerkkiä Taukki, mutta en löytänyt, joten arvioin tämän ko. nimityksen koskevan minua. Niinpä, jääkiekossa sattuu ikäviä asioita ja ne sinunkin on yritettävä kestää. Joku joskus loukkaantuu ja oman joukkueen pelaajaa sattuu, vaikka tavanomaisessa pelitilanteessa.

Hyvää jatkoa sinulle zaliz ja yritä jaksaa, vaikka Miska onkin sika.

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Eikös tuo Nikon viimesin loukkaantuminen tullut?

Viestin lähetti flintstone

Ja tietääkö joku mikä on Nikon vointi nykyään? Ainakaan harjoittelemaan Jani ei tuon tällin jälkeen ole päässyt, vai muistanko väärin? Eli vieläkö se jatkuva päänsärky ja huonovointisuus haittaa normaaliakin elämää?

Nikon sairasloma jatkuu tammikuun loppuun (www.ilves.com).
Tuskin miehestä on enää Ilveksen ylivoimaa pelaamaan. Elämä on kuitenkin jääkiekkoa tärkeämpi asia.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
puhurille...

Kyllä täällä hereillä ollaan, mutta siellä tuntuu olevan ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa. Missä vaiheessa minä puolustin Smithiä tai väitin, että teosta ei olisi kuulunut tulla rangaistusta? Minä kommentoin sitä, että sellaiset ihmiset jotka eivät ole koko tilannetta nähneet ollenkaan vaativat täällä 8 ottelun pelikieltoa linjan mukaan...minkä perkeleen linjan? Jos puhutaan törkeydestä, niin nyt kurinpitolaitakunta on päättänyt, että puolen kentän vauhdilla tahallaan vahingoittaminen mielessä hyppäämällä päähän ajellut vesikauhuinen rakki sai tilanteesta 8 ottelua, kun taas valovuoden vähemmän törkeyttä sisältänyt Smithin tilanne arvioitiin 6 ottelun arvoiseksi.

Jos näiden kahden tilanteen ero on 2 ottelua, niin minä olen Kiinan Keisari! Kyllä minä olisin hyäksynyt Smithille 8 ottelun pelikiellon, mutta silloin Schaferin saama pelikielto olisi pitänyt olla huomattavasti pidempi!

-ipa rules

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: puhurille...

Viestin lähetti ipa rules
Jos näiden kahden tilanteen ero on 2 ottelua, niin minä olen Kiinan Keisari! Kyllä minä olisin hyäksynyt Smithille 8 ottelun pelikiellon, mutta silloin Schaferin saama pelikielto olisi pitänyt olla huomattavasti pidempi!

-ipa rules
Mutta kun TPS:n taitopelaaja olikin syytön, kypäränremmi oli näet auki/löysällä ja Lehtonen on vielä neitikin kun menee noin tajuttomaksi. Mites oli remmi Palsolan tapauksessa? Tuo on olellinen tieto, ainakin Turussa.

puhuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
ipa rulesille...

... ajattelin vastata, kun kirjoitit kerran tuosta sisälukutaidosta.
Eli mitenhän tällainen on sitten ymmärrettävissä?
- En minä missään vaiheessa Smithiä puolustele......
- Valovuoden verran vähemmän törkeä tilanne .....
Pitäisikö tähän perää laittaa vain että : niin?

Ei millään pahalla, mutta jos viitsisit käydä lukemassa tuolta vähän alempaa Ilves-Kärpät ketjusta ja vaikkapa sivun 4.
Siellä on muutama myös Ilves-laseilla luullakseni tilannetta katseleva henkilö (esim. B1, Petaja, Matti, Ande). Jotenkin vaan tuntuu, että lasien voimakkuuksissakin voi olla ainakin pieniä eroja.
Kuten sanottua: -älä ota sitä vakavasti-

Ja tähän piste.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täällä on taas tätä samaa paskanjauhantaa siitä oliko Shcafferin taklaus pahempi vai ei. Ei ole merkitystä sillä on rangaistukset linjassa ( siis pilkulleen ) vaan sillä että näihin päähän taklauksiin puututaan kovalla kädellä. Poliisi systeemi ei toimi SM liigassa koska se on liian kallis.

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
"Palkaton vapaa"

Viestin lähetti Helinkopteri

Kunnon pelikiellot ILMAN PALKKAA ni kyllä tokenee pahimmatkin kuumakallet! Tämmöinen ei kuulu jääkiekkoon:mad:

Olen samaa mieltä että rangaistusten pitäisi olla kovempia, mutta palkattomuutta on aika vaikea toteuttaa, varmaan jo lakikin tulee vastaan ja sitä olisi joka tapauksessa helppo kiertää.

Sen sijaan pelaajalle annettava henkilökohtainen sakko voisi olla paikallaan. Sakkorahat voisi sitten sijoittaa johonkin Pelastakaa Rammat Kiekkoilijat Ry :hyn, josta sitten voitaisiin kustantaa näitä hammasremontteja, yms.

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Päähän osunut taklaus=2+10 AINA

Siinä se on kokeilemisen arvoinen ratkaisu, ei jäädä arpomaan kuinka kaverin kävi vaan heti henk.koht 10min. Vaikka kyseessä olisi vain nirhaisu.

Kun on pari kertaa käynyt istumassa kympin pelkästään sen takia että halunnut väkisin vetää taklauksen loppuun asti, niin luulisi että alkaa oppi mennä päähän.

En sano että olisi oikein kääntää selkänsä tai pitää päätä alhaalla vastustajan ajaessa päälle mutta mikä pakko se on ajaa kaveri kylmäksi joka kerta.

SÄLLI 85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, New York Rangers, HIFK, Suomi
Re: Niimpä

Viestin lähetti flintstone

Mutta Tuomo Ruudun taklaus oli puhdas, ilman kyynärpäitä tai hyppyjä, Tuomolla oli kova vauhti mutta viimeiset 5-6 metriä Tuomo tuli pelkästään liukuen. Nikon katse oli jaloissa pyörivässä kiekossa ja Jani oli pikkasen kyyryssä ja kun se Tuomon kova pommi tuli puskan takaa ja pää jäi pleksin ja Tuomon olkapään väliin niin Nikko vietiin paareilla pois kentältä. Tuomarit ajoi Tuomon ulos mutta pelin jälkeen myös erotuomaritarkkailija sanoi taklauksen olleen puhdas mutta oli tuomareilta oikein lähettää pelaajille viesti. (tiedä sitten mikä tuo viesti puhtaan taklauksen ja ulosajon välillä oli?)

Tuota Miskan tilannetta en muista mutta eiköhän joku Tapparan kannattaja sivistä meitä siitäkin.

Ja mitä tulee Nikkoon itseensä niin kyllä Janikin voi katsella peiliin, sillä sen verran huonoa tuo taklausten vastaanottaminen on siltä taholta ollut.

Jaahas, taas tulee Jokerifanit urputtamaan ja puolustelemaan omiensa tekemiä sikamaisuuksia. Satuin Vaasassa pitämään Ruutua neljän maan turnauksessa oikein suurennuslasin alla se sika vetäs kyynärpää edellä jonku Svedupellen pleksiin ja sai ihan asianmukaisen rangaistuksen---> ulosajo.
No, onnex pikku-Rudy on varattu NHL:ään. Jos se sinne (ihme kyllä) jotenkin pääsee niin kyllä sen aika nopsasti joku kovanaama paukuttaa sairaalaan. (Mä meen kattoon sitä ku se on teholla:p ) Mä ainakin kannatan jotain kunnon poliisia kaikkiin liigajoukkueisiin. Sportillakin on oma poliisi Teemu "Tepa", "Gosse" Viemerö. Sen voi joku liigaseuta ostaa jos haluaa. Meinaan Tepa paukuttais vaikka Domiakin mennen tullen.
Mun mielestä kaikista taklauksista mistä joku loukkaantuu niin
----> automaattinen ulosajo+ automaattinen pelikielto riippuen loukkaantumisen vakavuudesta.
Esim. Kaveri loukkaantuu, mutta pystyy pelaamaan seuraavassa pelissä----> 3 ottelua jne... jne...
Taklaaja on aina vastuussa teostaan.

rtvaix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
OsuiJaUpposi

Viestin lähetti SÄLLI 85

Mun mielestä kaikista taklauksista mistä joku loukkaantuu niin
----> automaattinen ulosajo+ automaattinen pelikielto riippuen loukkaantumisen vakavuudesta.
Esim. Kaveri loukkaantuu, mutta pystyy pelaamaan seuraavassa pelissä----> 3 ottelua jne... jne...
Taklaaja on aina vastuussa teostaan.

Joo ...

Juuri näin se on oikeusvaltioissa "normaali" rikoksissa.

Jos törttöilen autolla ja ajan jonkun päälle ja kohde vain halvaantuu, selviän sakoilla ja ehkä tulee ehdonalaista.

Jos törttöilen autolla ja ym. tapauksessa kohde kuolee voipi häkki jo heilua ilman ehdonalaista + sakot päälle.

Eli kyllä seuraamuksistakin rangaistaan. Sama sääntöjen vastainen rikkomus kentällä, mutta kohde vaurioituu eri asteisesti rikkeestä ==> eri rangaistus.

Jotkut ovat urputtaneet, että seuraamuksesta rangaistaan - tekohan oli lievä sääntöjen vastainen pelaaminen, kävi vain huono tuuri.

Minusta on oikein, että rikkeen seuraamuskin huomioidaan pelikieltoja langetettaessa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy