Luulin että HPK:ssa oltaisiin tyytyväisiä kun teidän joukkueen kaveria tullaan kehumaan vierasottelun jälkeen, olenko nyt loukannut sinua jotenkin? Oletko Nikkilän isä?
Ei minua yllätä, että erittäin arvostettua duunaripakkia kehutaan ja varsinkaan kyseisen pelaajan entisen joukkueen kannattajan toimsesta. Forsberg kuuluu niihin pelaajiin, jotka ovat pelanneet useissa Liigajoukkueissa, mutta harvalla on hänestä pahaa sanottavaa. Ja ei, en ole Nikkilän isä. Luulisin, että olen hänen suurin fani.
Lähtökohtaisesti kun katsoo mitä tahansa tilastoa, ei pelkästään perus +- tms… niin tilastot osoittavat että Forsberg on joukkueen paras puolustaja. Jollei asioita pysty todentamaan tilastoilla niin kysymyksessä on mielipide.
Mitä nämä muut tilastot ovat? Maalit, syötöt, tehopisteet, laukaisuprosentti, peliaika, jäähyherkkyys... nämä ovat kaikki Nikkilän puolella. Tuossa on tilastoja, joilla voi perusteella Nikkilän paremmuutta, jos pelkkiin tilastoihin tahtoo luottaa. Ehkä tuo peliaika riittäisi, koska jokainen jääkiekkovalmentaja tietää, että parempia pelaajia kannattaa peluuttaa enemmän kuin huonompia.
Yritän vain sanoa että Lukkomiehenä arvostan teidän puolustajaa todella korkealle, olisit Ralph tyytyväinen ilman riidan haastamista.
Riidan haastamista? Kerroit mielipiteesi tilastojen valossa ja minä vastasin siihen oman mielipiteeni näkemieni otteluiden perusteella. Kuten mainittua, Sakari Manninenkin on tehnyt enemmän pisteitä kuin Otto Paajanen ja hänellä on parempi tehotilasto, mutta silti Paajanen on kauden paras HPK-pelaaja.
Ensisijaisesti puolustavan pelaajan vertaaminen ensisijaisesti hyökkäävään pelaajaan ei ole helppoa pelkillä tilastoilla. Jos vertailussa on esimerkiksi kaksi puhtaasti hyökkäävää pelaaja, on tehopisteiden avulla helppo sanoa, kumpi on ollut joukkueelleen tärkemäpi. Mutta kun vertailussa on puolustusvoittoinen Forsberg ja hyökkäysvoittoinen Nikkilä, vertailu ei ole helppoa. Kahden eri roolin pelaajan vertailua ei pitäisi ikinä tehdä pelkästään tehopisteillä.
Ja ei siinä ole mitään väärää, että kehutaan HPK:n pelaajia. Mutta jos ne kehumiset tehdään toisen pelaajan kustannuksella tilastojen perusteella, niin kuulostaa teksti-tv-analyysiltä. Kumpikin on joukkueen tärkeimpiä puolustajia ollut tällä kaudella ja kumpikin jatkaa joukkueessa. Lähtökohtaisesti ensi kaudella Nikkilä pelaa kakkosparissa ja Forsberg kolmosparissa, mikä on molemmille juuri sopiva paikka.
Nikkilä tai Lehtivuori on ollut minun mielestäni näkemieni otteluiden perusteella HPK:n paras puolustaja kaudella 2015-16. Valintaa vaikeuttaa Lehtivuoren pelimäärä, joka jää alle puoleen täydestä. Kolmannella sijalla tulee Forsberg, jonka jälkeen tulee iso pudotus. Honkaheimo on täyttänyt paikkansa, Haaranen on esittänyt kelvollisia otteita ja Tuulolakin ajoittain on pystynyt näyttämään hyvältä pakilta. Sitten tulee Auvinen, jonka väläyttelyt ovat jääneet vähiin. Bruun ja Saari ovat olleet vaisuja, kuten myös Järventie, joka jengin jo onneksi jätti.
Mutta tämä tästä. Sinä kerroit mielipiteesi, mikä on sallittua. Minä vastasin kertomalla oman mielipiteeni, joka on sallittua. Sinä kaivoit mielipiteestäni sinusta epäkohtia esiin, joihin myös vastasin. Se ei ole riitaa vaan keskustelua, jota en jaksa enää jatkaa.