Jotain kakkos-/kolmosketjun laitureita, kakkosvahteja ja kolmosparin pakkeja on helpompi hommata kesken kauden, mutta ei ykkössenttereitä.
Olet toki oikeassa tässä, mutta kyllä siellä muualla epäonnistuneissa löytyy kovia pelaaia, jotka tarvii uuden startin uralle. Ja jos ihan tammi-helmikuulle asti jaksaa odotella, niin sitten voi tulla jo tyhjennysmyynneissä tarjolle aika kovaa ukkoa. Itse olen sitä mieltä, että on todennäköisempää saada huippusentteri Kerhoon kasvattamalla sellainen itse. Jos leikitään ajatuksella, niin mikäli Palve ottaisi tuon roolin ensi kaudella haltuunsa, niin sen jälkeen sentteristömme olisikin jo varsin kova. Sen jälkeen voikin vahvistukseksi katsella jotain tasokasta maalintekijää sentterin sijaan.
Niistä valmiiksi kovista ykkössentterin statuksella kulkevista pelaajista kamppailee niin moni muukin, joilla on enemmän varaa mällätä. Kerho ei ole kovin usein saanut hankittua ennen kauden alkua selkeästi tasonsa näyttänyttä sentteriä, jolla on vielä alla hyvä kausi. Toki ei myöskään kesken kauden, eli se myönnettäköön.
Tässä on nähdäkseni 2000-luvulta ne Kerhoon tulleet hankintahetkellä tasokkaat sentterit, joille olisi ollut varmasti paljon muitakin ottajia.
01-02 Kucharcik ja Perrin
- Kaksi aika kovaa kaappausta edellisen kauden Ässistä
03-04 Voutilainen
- Nouseva tähti napattiin Jokereista, yksi kelpo kausi jo alla ja vahvasti tunnettu potentiaali. Tulevan mestaruuden kulmakivi kolme vuotta myöhemmin.
04-05 Holden
- Oli NHL:n porteilla useita kausia ja iski kovia tehoja AHL:ssä. Ei ollut aikaisemmin Euroopassa pelannut, joten ehkä pieni arpa oli sen puolesta. Paljon vakuuttavammat statsit kuitenkin kuin yleensä AHL-taustaisilla kokeiluilla.
08-09 Viitaluoma
- Vilillä oli tullessaan alla jo kolme hyvää kautta liigassa Saipassa ja Bluesissa
12-13 Viitaluoma, vol 2
Kerhossa pelatessaan huippusentterin rooliin kasvaneita ja urallaan nousuun lähteneitä on sitten ainakin etunenässä Kapanen, Leino ja Santala.