Mitä tarkoittaa extraraakana? Ihan näin mielenkiinnosta. En tunne näitä termejä vaikka olen 25 vuotta painoja nostellut oheislajina. Onko tuossa jalat maassa, perse penkissä, vai miten nämä penkkiasennot ja nostotavat erotellaan nykyään.
Itse tottunut nostelemaan jalat ilmassa että tulisi alaselälle mahdollisimman vähän painetta. Kokeilin taannoin jalat maassa ja mun tulos ei ainakaan suoranaisesti parantunut koska olen täysin omaan tyyliini tottunut ja tasapaino hyvä.
_
Ekstraraakana on vähän ehkä oma termi. Tuo raaka penkkipunnerrus (RAW), viittaa kuitenkin ihan kilpatekniikkaan. Eli penkissä kilpaillaan kahdessa lajissa, apuvälineillä ja ilman eli raakana. Raakana vetäessä sallittuja apuvälineitä on kengät, rannetuet, painonnostovyö ja esimerkiksi polvien lämmittimet. Lisävarusteita sitten on esimerkiksi penkkipaita, joka yksinään tuonee jo ihan huiman lisän tulokseen. Ekstraraakana itselleni tarkoittaa sitä, että mitään apuvälineitä ei ole. Jo pelkästään rannetuet antaisi sellaisen 10-15% lisää tulokseen omien kokemuksien mukaan. Jos tuonne haaveilemaani 200kg olisi suunta, rannetuet lieneisi syytä kaivaa kaapista.
Periaatteessa penkkipunnerrus tekniikka on sama riippumatta lisävarusteista yms. olkapäät alhaalla takana, lavat yhdessä, rinta ulkona, perse penkissä ja tanko pysäytetään rinnan päälle. Tällöin myös pieni kaari syntyy selkään, mutta sekä hartiat että perse on penkissä. Jalkojen maassa pitäminen helpottaa hieman oikean tekniikan pitämistä, varsinkin isommilla painoilla.
Oteleveydeassä samoiten mahdollisimman leveä ote edesauttaa rinnan aktivoimista, kapea sitten ojentajia. Leveällä otteella kuitenkin on tärkeää huomioida ettei olkapäät pääse nousemaan ylös, vaan ne pysyvät siellä taka-alhaalla. Samoin tangon laskeminen mahdollisimman lähelle leukaa edesauttaa rinnan aktivoimista ja lähemmäs napaa sitten taas ojentajia. Tässä myös on ensiarvoisen tärkeää huomioida, ettei olkapäät pääse nousemaan vaan pysyvät siellä taka-alhaalla.