Paljastuskirja Sonerasta

  • 14 333
  • 155

Aksu

Jäsen
No niin. Rakasta vihattua lempilapseani lyödään taas ja haluan osallistua talkoisiin elikäs mistäs minä tämän nettikirjasen löydän? Jos jollakulla on kyseinen eepos tai tietää osoitteen, josta sen voi noutaa kertokaa. Kaikki "viralliset" tahot ovat sen sivuiltaan poistaneet.

Etukäteen nöyrästi kiittäen...


Helsingin sanomien verkkosivuilla tänään...

"Kohukirja Sonerasta leviää internetissä

Teleyhtiö selvittää, mihin toimiin voi ryhtyä

Teleyhtiö Sonera selvittää, mihin toimiin se mahdollisesti ryhtyy internetissä julkaistun yhtiötä käsittelevän kirjan vuoksi. Kirja julkaistiin Freeserver-ilmaispalvelimella. Sieltä se poistettiin keskiviikkona Soneran vaatimuksesta.
Nimettömän kirjoittajan nettikirja oli luettavissa myös Arvopaperi Onlinen keskustelupalstalla. Arvopaperi poisti kirjan sivuiltaan torstaina iltapäivällä. Monet ehtivät kuitenkin kopioida kirjan tekstin itselleen, joten sen levittämisen estäminen on vaikeaa.

Kirjaa on lähetetty sähköpostitse myös toimittajille. Sähköposti on tullut Hotmail-osoitteesta, josta lähettäjää on mahdoton päätellä.
Kirja itse kertoo kirjoittajien olevan talouselämän vaikuttajia, jotka ovat seuranneet läheltä Soneran tapahtumia.
"Mihin hävisivät Soneran rahat?" -otsikolla julkaistussa kirjassa kerrotaan Soneran tapahtumista vuosina 2000-2001 paikoin varsin seikkaperäisesti.
Nettikirja sisältää vakavia syytöksiä ja epäilyksiä muun muassa Soneran ex-toimitusjohtaja Kaj-Erik Relanderia ja hänen "sisäpiiriään" vastaan.
Arvostelun pääkohde on Kaj-Erik Relander, joka erosi Sonerasta reilu vuosi sitten ja siirtyi amerikkalaisen pääomasijoittajan Accel Partnersin palvelukseen Lontooseen.

Arvopaperin verkkopalvelun keskustelupalstalla kirja oli keskiviikon ja torstain puhutuin aihe. Keskustelupalstalla kommentoitiin kirjan sisältöä ja arvuuteltiin sen kirjoittajaa.
Kirjoittajien henkilöllisyys kiinnostaa Soneraakin.
"Kirja sisältää erittäin vakavia väitteitä. Voi kysyä, miksi kirjoittajat eivät suoraan kääntyneet viranomaisten puoleen, jos heillä on niin tarkkoja tietoja", sanoi johtaja
Jyrki Karasvirta Sonerasta.
Karasvirta ei halunnut spekuloida, yrittääkö Sonera selvittää kirjan kirjoittajien henkilöllisyyden. Viestintäjohtaja Jari Jaakkola sanoi keskiviikkona, että Sonera harkitsee kirjoittajien haastamista oikeuteen, jos ja kun heidän nimensä selviävät. "
 

Aksu

Jäsen
Ja osoite tuli nopeasti elikäs suuri kiitos.

Sain luvan laittaa sen tähän elikäs...

EDIT: Moderaattori poisti linkin. Vaikka emme ole varmoja voiko pelkkä linkki sivuillamme saattaa meidät vaikeuksiin, niin kyseessä ovat sen verran suuret asiat, että emme yksinkertaisesti uskalla ottaa riskiä. Linkin poistaminen ei ole kannanotto mihinkään suuntaan, vaan pelkkä varotoimenpide. Jatkoajan ylläpidolta ei lupaa linkin messuamiseen oltu kysytty, eikä saatu.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jos jotain kiinnostaa niin FF:llä kyseinen teksti taitaa olla copy-pastettuna suoraan "Sonera( tjsp.)"-ketjussa. En tiedä onko enää mutta jos on niin eipähän ole meidän ongelmamme.

edit:
Eipä ole enää, kaikkialla ollaan pelästytty asiasta. Onneksi itselläni on kyseinen teksti tulostettuna ja pitää myöntää että mielenkiintoista luettavaa, ottamatta kantaa siihen onko se totta vai ei.
 
Viimeksi muokattu:

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Samoin minä ehdin ottaa sen talteen.

Jos tekstissä on totta edes siteeksi niin ei voi kuin ihmetellä eräiden yritysjohtajien täydellistä moraalittomuutta ja häikäilemättömyyttä!

Tuntuu siltä että kuolemanrangaistuksia voisi jakaa jopa talousrikosten perusteella... Miljardien hukkaaminen ei naurata enää ketään, varsinkaan veronmaksajia. Puhumattakaan säästönsä ja / tai työpaikkansa menettäneistä.

Jumalauta että on mätä maailma!
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Tekisi kovasti mieli lukea koko teksti. Kokoomuksen keskustelupalstalle oli pastettu 1. luku. Löytyykö koko teksti netistä joltain saitilta?? Aika uskomatonta tarinaa, valitettavasti taitaa olla totta.
 

karttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Talousrikoksista saa Suomessa usein kovemmat tuomiot kuin esimerkiksi raiskauksista, ryöstöistä ja pahoinpitelyistä.

Tuossa kirjassa on värikynää käyttäen käyty läpi firman johdon asioita, mutta nähdäkseni se ei ole mitenkään objektiivisuteen pyrkivä. Erittäin viihdyttävä se on toki, kannattaa lukea!

Täytyi vähän editoida...
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Printtasin vahingossa koko kirjan kun aloin katsomaan print previewillä, että montako sivua siinä oikein on. Ompahan illaksi jännää lukemista. :)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
okei minulla on nyt se .txt filenä kovollani joten halukkaat voivat pistää yv:n niin pistän sen tulemaan sähköpostissa.
Lähden nyt töihin joten kannattaa odotella sähköpostia vasta >23 maissa.


Niin ja aluksi:
Minulla ei ole mitään tekemistä tekstin kanssa, enkä usko tekstin sisältöö ennenkuin toisin todistetaan. Tosin Soneran reaktiot puhuvat vahvasti tekstin "totuuden" puolesta.
Eli luette siinä suhteessa omalla vastuullanne että turha on tulla sitten minulle urputtamaan jos siinä on vääriä tietoja tms.
Ja jos joku alkaa urputtamaan että levitän jotenkin laitointa materiaalia omalla henk.koht spostiosoitteellani niin vastaukseni on: Sananvapaus on yhteikunnassa ihan jees juttu ja kyseinen kirjoitelma on minulle pelkkä kirjoitelma kunnes toisin todistetaan joten ainoa "rikos" johon mahd. syyllistyn on tekijänoikeusrikkomus, tosin uskon että tekijää ei kiinnosta tämä vääryys.

Kuten jo sanottiinkin, kannattaa pitää järki käytössä tekstiä lukiessa. Teksti on erittäin subjektiivista ja ainakin itse olen huomannut tiettyä paatoksellisuutta. En aio liittymääni vaihtaa kävi jutussa miten tahansa.
Saattaahan kyseessä olla pelkkä iso pilakin tai Soneran oma PR-temppu, jonka tarkoitus tosin on hieman epäselvä.
FF=Futisforum=www.soccernet.fi
 
Viimeksi muokattu:

Aksu

Jäsen
Palaan kommentoimaan kirjasta viikonlopun jälkeen jahka ehdin lukea sen kokonaan, mutta jo ensimmäiset 10 sivua sisältävät sen luokan tavaraa, ettei Soneran vihaisia reaktioita tarvitse ihmetellä. Samaten teksti tuntuu osittain todella paksulta ja kaukaa haetulta Vennamon erottamisoperaatioista lähtien. Katsotaan nyt sitten miten oma mieli asian suhteen kääntyy. Ainakaan ylimääräistä sympatiaa Sonera ei minulta saa nyt, saati kirjan lukemisen jälkeen.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Vähän ristiriitaiset tunteet kyllä tuon 43 luetun sivun jälkeen. Se, että siellä johdossa virheitä on tehty on jo ollut kauan tiedossa mutta että näin pahasti. Jaa-a....
 

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näyttää siellä olevan ihan asiaakin joukossa, mutta ajoittain mopo lähtee keulimaan ja ei näytä takapyöräkään aina pysyvän maassa kiinni. Viittaukset mm. 100 miljoonan kavalluksiin on sen luokan juttuja, että kirjoittajien on syytä toivoa ettei heitä saada kaivettua esiin.

Viitteitä tekijöistä on suhteellisen helppo löytää sieltä täältä. Ristiriitaisuuksia. Darwinismi kirjoitettu väärin ja muuta vastaavaa. Ei vaikuta talouselämän vaikuttajien kirjoittamalta tekstiltä, se on selvä. Enemmänkin tuntuu sellaiselta kirjoitukselta, että eräät tahot ovat katkeroittaneet mielensä Relanderia kohtaan ja nyt purkavat katkeruuttaan tuon kirjoituksen kautta. Relanderiinhan tuo kirjoitus pääasiassa kohdistuu.

Virheitä on Sonerassa tehty ja todella karmaiseviakin virheitä. Osa on ollut Soneran johdon tekemiä ja osa taas johtunut ihan siitä, että koko ala mullistui todella nopeasti ja aiemmin hyviltä vaikuttaneet ideat muuttuivat järjettömiksi. Kuplat puhkesivat ja jälkikäteen asiat näyttävät ihan erilaisilta kuin miltä ne aikuinaan näyttivät. Soneran entisenä osakkaan on tullut itsekin niitä virheitä joskus kirottua, mutta virheiden tekeminen ei luonnollisesti oikeuta noin kovien syytöksien ampumiseen ilman minkäänlaisia todisteita. Jos syytösten ampumisen lisäksi olisi olemassa jotain konkreettistakin, niin asiassa olisi varmasti edetty ihan eri tavalla.

Kyllähän tuo kirjoitus kannattaa kiinnostuneiden lukea, mutta hyvin kriittisesti omia aivojaan käyttäen.

Niille joita kotimaisen it-alan ja lähinnä mobiilibisneksen vaikeudet kiinnostavat suosittelen lämpimästi lukemaan Mato Valtosen kirjoittamaa "Noh, sano naakka ku nokka katkes"-kirjaa, jos on jäänyt kyseinen teos lukematta. Värikästä, kansanmukaista ja mukaansa tempaavaa tekstiä Wapitin noususta ja tuhosta.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
AAAhhh uunituore kirja käsissä. Tästä hyvää iltaluettavaa. Olen itse Soneralla hommissa, joten se tekee tästä erityisen mielenkiintoista.
 

Ranttali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Mielenkiintoista tarinaa ja vielä mielenkiintoisemmaksi sen tekee tämä sensurointi.
Itse juttuun uskon monilta osin, mm. Rellun johtamistyyli on kuulemma ollut tuollainen, mutta jotkut asiat pistää miettimään, mm. kytkennät Venäjän mafiaan ja sähköpostien vakoilu. Ei oikein jaksa uskoa.
Tosiasiahan kuitenkin on, että Rellun suuruuden hulluuteen Sonera kompastui. Roadshow kuulosti jo silloin aivan uskomattomalta markkinointikikkoineen, joista hurjin oli tämä avaruusmatka.
Kyllä tuollaiset äijät pitäis pistää vastuuseen toimistaan. Hirttää munista.
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Eikös se ollut juuri Sonera, joka lähti "valvomaan" sähköposteja. Korjatkaa jos olen väärässä. Oli kiintoisaa luettavaa ja todennäköisesti hyvin suurelta osin faktaa. Sellaista se on kun moraalittomat luuserit laitetaan puikkoihin. Aivan uskomatonta luettavaa.

I´ve got the rope!
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Nyt on näköjään teksti poistettu saunalahdenkin sivuilta. Pöyristyttävää sensurointia. Tulee mieleen John F. Kennedyn murhaa selitellyt Warrenin Komissio joka satuili täysin omiaan. Joku vielä väittää ettei neljäs valtiomahti lähde mukaan coveruppiin. Isot pojat pelaa ja "tyhmä" kansa pidetään paitsiossa totuudesta.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onneksi ehdin printata tekstin sieltä Saunalahden sivulta päivällä. Huomenna jos vaikka lähden mökille niin hyvää lukemista riittää. :)
 

Q

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ULUVFC (kutsuttu kunniajäsen)
EDIT: Ylläpito poisti linkin. Koska asiasta on ylempänä jo esimerkki sekä taustaa päätökselle, on uuden linkin messuaminen tarkoituksellinen provokaatio ylläpidolle, puhumattakaan siitä, että sillä voi olla hyvin vakavia seuraamuksia Jatkoajalle.

Ottamatta kantaa asiaan sen kummemmin muistutan, että Jatkoaika ei aio ottaa riskiä oman olemassaolonsa suhteen niin kauan kuin tarpeeksi tietoa ei ole ja riski on siten olemmassa. Oikein tai väärin, niin kyseessä on meidän selkänahkamme ja siksi myös meidän päätöksemme. Mullittelua ei vakavissa asioissa katsota hyvällä ja Q:n kirjoitusoikeudet on poistettu myöhemmin määriteltäväksi ajaksi.

Linkki sisälsi valmiin haun, jolla Sonera-kirja löytyy, ja siksi se katsottiin suoraksi linkiksi itse tekstiin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
tuota ylläpito:
Pitäisikö minunkin poistaa tuo viestini vai?

Itse kuitenkin näen että kyse on samasta asiasta kuin jos levittelisin Predatorin kirjoituksia ym.
Ymmärrän kyllä JA:n varovaisuuden mutta olenko minäkin pelikieltovaarassa sen takia että ole lupautunut lähettämään ko. kirjasen haluaville?
edit:
heh näköjään Sonera on ulottanut lonkeronsa jo yliopistoihinkin kun mappi-järjestelmä on juuri sopivasti "huollossa" :)
No ei pitää sitten käyttää hotmailia.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös