Olisi mukavaa, jos näitä keskusteluja voitaisiin käydä ilman älyttömiä vertauksia. Mikä helkkarin logiikka on ensin selittää, että on opiskellut esim. biologiassa paljon sellaista, mitä ei ole koskaan tarvinnut, ja sitten TÄLLÄ argumentilla puoltaa pakkoruotsia? Eli koska biologiassa on paljon mahdollisesti turhaa, pakkoruotsin oppimisesta on hyötyä?
Toisekseen noita yleissivistäviä aineita on aivan turha vetää näihin vertailuihin mukaan. On aivan sama, minne päin maailmaa te menette, kouluissa opiskellaan valtaosin juuri näitä samoja yleissivistäviä aineita. Luuletteko, että siihen ei ole mitään syytä? Kielet ovat myös yleissivistäviä, ei vain ruotsi.
Kaikkein älyttömin on tosiaan tämä ”mutta kun joidenkin ummikkojen kanssa ei voi jutella kuin ruotsiksi” –argumentti. Sitten samaan syssyyn huudetaan, että suomenkielinen on juntti tai laiska, kun ei halua väkisin oppia ruotsia. Kumpi se suurempi juntti on: se, joka asuu maassa, jossa 95% väestöstä puhuu toista kieltä kuin itse, mutta ei opettele sitä, vai se, joka ei opettele sen 5%:n kieltä? Kumpi rajoittaa enemmän mahdollisuuksiaan maassa? Ja miten usein luulette tosiaan joutuvanne sellaisten ummikkojen kanssa tekemisiin? Varmaan ovatkin todellisia maailmankansalaisia ja jatkuvasti reissussa, kun eivät osaa muuta kuin ruotsia! Vieläpä sitten suomenruotsia, joka eroaa merkittävästi riikinvastaavasta. (Minäkin hädin tuskin edes ymmärrän riikinruotsia, kun koulussa opiskeltiin lähinnä suomenruotsia, mikä vain korostaa koko järjestelmän älyttömyyttä).
Syy siihen, miksi suomenkieliset eivät osaa vuosienkaan opiskelun jälkeen ruotsia on juuri siinä, että sitä ei tarvitse puhua. Kieli, jota ei tarvitse käyttää, rapistuu. Piste. Joten on aivan turha argumentoida valtaosan ihmisistä tarvitsevan ruotsia, koska he eivät sitä todistettavasti tarvitse, sillä muutenhan he osaisivat sitä. Ei tämä ole tämän vaikeampaa.
Täytyy myös ottaa huomioon, että kun kielen valitsee vapaaehtoisesti opiskeltavaksi, todennäköisesti suuntaa itsekin tilanteisiin, maihin tai työpaikkoihin, jossa sitä tarvitsee. Saksaa olen tarvinnut enemmän kuin ruotsia ja se sujuu paremmin juuri näistä syistä. Ruotsia kohtaan kiinnostus on ollut vähäistä, joten se ei enää suju, vaikka minulla ei ollut mitään vaikeuksia oppia sitä. Jos olisin valinnut sen itse, varmasti osaisin sitä nytkin paremmin.
Minusta Daespoon ajatus on hyvä. Pakkoruotsin sijaan olisi tärkeämpää opiskella vaikkapa pohjoismaista kulttuurintuntemusta ja suomenruotsalaisuutta, koska ovathan ne tärkeä osa omaakin kulttuuriamme. Tunneilla voitaisiin käydä myös ruotsin kielen alkeet läpi ja verrata sen eroavaisuuksia muihin pohjoismaisiin kieliin ja suomenruotsiin. Eikä kyllä oli pahitteeksi, jos suomalaisille kerrottaisiin enemmän Venäjästäkin ja sen kulttuurista.