sampio kirjoitti:
Silti olisi todella mielenkiintoista perehtyä tuohon Taito-Ojasen mainitsemaan tutkimukseen, tieto kun ei lisää pelkästään tuskaa vaan avartaa myös ymmärrystä. Minä ainakin haluan pitää oikeastaan jokaisessa tulkinnassa pienen takaportin auki, kokemus on opettanut.
Tässäpä vähän taustatietoa siitä, miten esim. sitä homoseksuaalisuuden "yksiselitteistä" kohtaa on ruodittu:
http://www.religioustolerance.org/hom_bibh.htm
Onko siis kiellettyä:
All homosexual behavior, by either men or women, or
All sexual behavior between two men, or
Only anal sex between two men, or
Only anal sex in a Pagan temple ritual, or
Sexual activity between two men in a woman's bed?
Sitten naisen asemaa käsitellään samalla sivustolla:
http://www.religioustolerance.org/femclrg7.htm
Tietenkin tämä on vain yksi sivusto, jossa käytetään ilmauksia "many theologians believe..." yms, mutta samoja uskomuksiahan ne fundamentalistitkin totuuksina julistavat.
Tekisi melkein mieli vääntää tuosta takaportin aukijättämisestä jokin homoseksuaalisuuteen liittyvä vitsi, mutten jaksa.
Sanonpa vain näin yleisenä huomiona, että ihminen, jonka täytyy ulkoistaa moraalinsa jonkun yhden kirjan kansien väliin, on mielestäni lähtökohtaisesti jotenkin surullinen tapaus. Elämä tai moraaliset opit eivät mahdu minkään kirjan kansien väliin, tai edes minkään yhden uskonnon sisälle.
Onnekseni tunnen myös kristittyjä, joista selvästi näkee, että usko on heille oikea voimavara, ja se on selkeästi heidän elämäänsä parantava asia. Nämä kaverit eivät sitten ole sitä sakkia, jotka hokevat jonkun Raamatun osan olevan "tältä osin yksiselitteisen", vaan näkevät uskonsa jonain paljon suurempana asiana kuin mitä Raamattu voisi koskaan olla. Onhan opuksessa todella hienoja oivalluksia esim. armosta ja anteeksiantamisesta, mutta kyllä sitä fiksua tarinaa löytyy muualtakin.
Raulin kommentti jonkinlaisesta yhtenäisestä kristillisestä traditiosta aivan sen alkuajoista lähtien saa kyllä uskomaan, että miehellä ei ole hajuakaan oman uskontonsa syntyvaiheista. Tai sitten minä ymmärsin hänen kommenttinsa väärin. Joka tapauksessa Jeesuksen kuoleman jälkeen kristinuskon lahkoja oli pilvin pimein, ja uskomukset olivat välillä aivan järjettömän erilaisia. Vai mitä tuumaatte gnostilaisesta Juudaksen evankeliumista, jonka mukaan Juudas on Raamatun suurimpia sankareita ja samalla ainoa opetuslapsi, joka aidosti ymmärsi Jeesusta? Saman evankeliumin mukaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen, ettei heidän pidä suinkaan palvoa sitä jumalaa, joka loi tämän maan ja maailmankaikkeuden, vaan sitä aitoa Jumalaa. Pieniä eroavaisuuksia... Tuomaksellahan ja Mariallahan oli myös omat evankeliuminsa, että sitä materiaalia on kyllä siitä kiinnostuneelle saatavilla.