Re: Tällainen
Viestin lähetti Hepitus
Muistui mieleen J.Ruutun muutama polvitaklaus pari vuotta sitten MM-kisoissa. Vastustajana taisi olla Tsekki. Tarkentakoon se kuka muistaa. -H-
Jospa minä sitten taas. Robert Reichelin Ruutu teloi täysin tyylipuhtaalla polvitaklauksella. Ruutu itse oli hyvin pahoillaan tilanteesta heti pelin jälkeen, mutta minkäs tekee? Tilanne meni siten, että Ruutu ajoi Reichelia pystyyn, mutta Reichelpa väisti. Ruutu kurotti jalallaan yrittäen vielä osua, ja jälki oli sitten rumaa. Eli juuri niin kuin ei saa tehdä - jos kaveri väistää, niin enää ei saa ruveta korjaamaan, koska siinä tulee sitten kipeää aivan randomilla kummalle tahansa. Tuossa tapauksessahan ei mistään tahallisesta telomisesta voi olla kyse, koska siinä olisi voinut mennä molempien, kumman tahansa, tai ei kummankaan polvi.
Toisen loukkaantuneen Tsekin nimenkin muistan, ja se on helppo, paitsi että nyt ei tule mieleen. Saa muistuttaa. Siinä taklauksessa ei kuitenkaan ollut mitään rumaa, vaan Tsekki vain katseli minne sattuu keskialueella ja Ruutu ajoi miehen taysin puhtaasti pystyyn. Siitä on väännetty monta kertaa, että saako puun takaa ajaa - mutta ei mennä nyt sinne. Itse taklaus oli kuin oppikirjasta.
Kolmas mekkalaa aiheuttanut temppu Tsekkejä vastaan oli sitten sellainen, jossa Ruutu ajoi kovalla vauhdilla ja kädet ylhäällä Tsekkipakin päälle. Korkeaa mailaa, kyynärpäätaklausta ja ryntäystä - mitä tahansa - olisi voinut sovitella tuohon kohtaan. En muista mikä tuomio lopulta oli. Joka tapauksessa se nyt oli sellainen, että ellei Mertaranta olisi jo valmiiksi ollut vauhdissa, niin kukaan ei edes muistaisi. Sinällään taklaus oli todella ruma ja 2+2 olisi ollut paikallaan - mutta pientä rajaa.
Kaiken kaikkiaan Reichelin loukkaantumiseen johtanut tilanne oli ruma ja hankki Ruudulle yhdessä Nyyssösen tapauksen kanssa polvitaklaajan maineen. Kaikkien muiden maineiden jatkoksi. Polvitaklaajaksi Ruutua ei silti oikeasti voi kutsua - tai voihan sitä ja kutsutaankin koko ajan - mutta perusteita ei ole. Reichel on ainoa. Jokainen polvitaklaus on liikaa, mutta niitä on muilla enemmän takanaan kuin Ruudulla. Nyyssösen sinällään ilkeä loukkaantuminen ei johtunut polvitaklauksesta, kuten kaikki varmasti itse hidastuksista näkivät. Pelikieltokin tuli Hirsimäen omasta suusta kuultuna "ei polvitaklauksesta, vaan kohtuuttoman kovasta pelistä" ja raskauttavana argumenttina oli ja jälleen Hirsimäen suusta "tuomari kertoi nähneensä vahingoittamisaikeen Ruudun silmissä." Lienee yksi SM-Liigan kurinpidon suurimpia häpeätahroja, yhdessä Janeckyn potkun kanssa.