Pad- ja Tab-laitteet

  • 265 528
  • 1 076

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
On tullut ajankohtaiseksi hankkia ensimmäinen tablettini. Tällä hetkellä vaihtoehtoja on kaksi: iPad 2 32gb (ilman 3G:tä) ja Asus Transformer Prime 32gb. Aika samanhintaisia tällä hetkellä, tosin Asuksen hinta saattaa lähiaikoina tippua, kun sieltä on tulossa uusi malli ulos. TF300T taitaa tosin olla vähän halvemman hintaluokan kone, joten en tiedä onko sillä niin suoraa vaikutusta Primeen.

Tällä hetkellä Prime on voittamassa vertailun, lähinnä hyvien arviointien ja paremman raudan takia. Käytettävyyden osalta tuntuu olevan lähinnä siitä kyse, että kummasta käyttiksestä pitää enemmän. Mulla ei ole preferenssiä, kun tablettikokemukseni koostuvat kaverin iPadin kerran tai pari tapahtuneesta hiplailusta.

Näin siis kysynkin, että minkälaisia kokemuksia täällä on ihmisillä näistä tableteista? Etenkin Primestä olisi kiva kuulla, tai sellaisilta, joilla on kokemusta molemmista ja näin mahdollista vertailla koneita. Myös pitempiaikaisilta käyttäjiltä olisi mukava saada tietoja. Hajoaako nämä vehkeet vuodessa/meneekö akku/sekoaako järjestelmä ym. ym.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Itse ostaisin 16 Gb ja uusi iPad, näyttö-näyttö ja näyttö-logiikalla. Mihin tuota lisätilaa tarvitsee, kun iPadissa on iCloud ja nyt jopa Microsoftin SkyDrive ilmestyi iOS:n. Ipadin kanssa ei voi mennä vikaan, jos tällaista laitetta yleensä tarvitsee, mutta ei myös iPad ole täydellinen laite ja ehkä tuo Asus on parempi laite kuin iPad jonkun muun käytössä. En osaa neuvoa vertailussa, kun olen kolmen sukupolven iPadien lisäksi käyttänyt muutaman päivän ajan Sony Tablet S-laitetta, joka sekin olisi riittänyt ihan hyvin omaan käyttööni, mutta se oli vain lainalaitteena. Siinä oli Android 3.2.1, joka nyt lienee siinäkin laitteessa jo päivittynyt nelosversioon Androidista tai ainakin päivittyy lähiviikkoina.
 

Luotain

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täältä myös suositellaan iPadia. Uusin versio 16 tai 32:sena. Itse hankin kakkosen joulun alla, enkä hetkeäkään ole katunut. Ainoa harmi oli kun joutui myös luurin vastikään päivittämään ennen niin ylenkatsomani Omenatarhan suuntaan. Se yhteensopivuus, se toimivuus. Ja BooxTv:stä sen verran, että se maksaa femman kuussa ja voit katsoa ja tallentaa laitteelle minkä tahansa ilmaiskanavan ohjelman pari viikkoa taaksepäin. Suorina tosiaan näkyvät vain ylet ja voice. Mahti Apps, suosittelen. Ja sen saa myös droideille ja tietsalle...
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kyllä se vaan niin (ikävä kyllä) on, ettei iPadille ole oikeaa kilpailijaa. Jos näissä laitteissa vertaa rautaspeksejä, ajautuu Nokia-ansaan: meillä on kaksi megahertsiä kovempi kellotaajuus eli meidän pitää olla parempia!

Padia/tabia ei tee rauta vaan tarjolla olevat appit. Niiden avulla laitteesta muokkautuu juuri omiin käyttötarkoituksiin sopiva. Ja näissä Applen tilanne on tällä hetkellä murskaavan ylivoimainen.
 

J.Petke

Jäsen
Täältä tulee sitten ääni Transformerille. Pääasiassa siksi, että netin selaaminen on huomattavasti parempaa kun pystyy katsomaan vaikka bet365:ltä futisstreamit ja Ruutu.fi & Yle Areenasta missatut ohjelmat. Flash pelaa selaimessa joten muutkin videot pyörivät mutkattomasti.

BooxTV on tosiaan ihan loisto appi. Itse maksan 5€ kuussa ja pystyn ulkomaillakin katsomaan salkkarit :) Minulla oli tarkoitus ostaa tämä tabletti ja lähettää tietokone perässäni ulkomaille mutta nyt muutaman kuukauden jälkeen ei ole enää tarvetta koneelle sillä niin hyvin tämä korvaa sen tarpeen. (netti+elokuvat+musiikki+liitännät). Näppäimistön kanssa liitännät ovat hyvät (mm. 2xusb, muistikotŕttipaikkax2, hdmi)

Lisäksi Android on huomattavasti enemmän muokattavissa ja saat laitteesta enemmän näköisesi. Myös android marketin ohjelmat ovat huomattavasti monipuolisemmat kun koko systeemi ei ole niin rajattu kuini ipad.

Itse mietin myös aikanaan ipadin ja tämän välillä ja onneksi valitsin tämän. Jos haluat maxi-iphonen niin osta ipad, jos haluat minitietokoneen niin osta transformer.

Padia/tabia ei tee rauta vaan tarjolla olevat appit. Niiden avulla laitteesta muokkautuu juuri omiin käyttötarkoituksiin sopiva. Ja näissä Applen tilanne on tällä hetkellä murskaavan ylivoimainen.

Ethän sä voi olla tosissasi. Tuo hommahan on ihan päinvastoin. Androidilla on nimenomaan niitä appeja millä saat laitteesta oman. Saat valita mitä musiikkisoitinta haluat käyttää, mitä sähköpostiohjelmaa yms. Lisäksi Transformerilla pystyt lyömään muistitikun näppäimistötelakkaan ja joko vaikka katsoa filmin tikulta tai kopioida sinne vaikka elokuvan minkä haluat katsella telkkarissa missä on usb liitin.

Tämän viestin kirjoitin muuten Transformerilla.
 
Viimeksi muokattu:

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Kyllä se vaan niin (ikävä kyllä) on, ettei iPadille ole oikeaa kilpailijaa. Jos näissä laitteissa vertaa rautaspeksejä, ajautuu Nokia-ansaan: meillä on kaksi megahertsiä kovempi kellotaajuus eli meidän pitää olla parempia!

Padia/tabia ei tee rauta vaan tarjolla olevat appit. Niiden avulla laitteesta muokkautuu juuri omiin käyttötarkoituksiin sopiva. Ja näissä Applen tilanne on tällä hetkellä murskaavan ylivoimainen.
Mitä olen nettivertailuja lukenut, niin Android on ajanut Applen app-etumatkan ainakin melkein kiinni. Kaikki tärkeimmät appit, tai ainakin vastaavat, löytyvät Androidiltakin. Sitten taas marginaaliappeissa on eroja. Joistakin löytyy paremmat vehkeet iPadille, toisista Androidille. Speksejä en tosiaankaan pidä mitenkään ykköskriteerinä, mutta pitää nekin huomioida jollain tavalla. Esim. Transformerin hitusen isompi näyttö ja parempi resoluutio ovat ihan kivoja etuja iPad 2:een, myös kuvasuhde on parempi sarjojen/leffojen katseluun. Lisäksi Prime on jopa hiukan iPad 2:hta ohuempi, tosin on myös hiukan leveämpi.

Olin itsekin jo melkein valmis tilaamaan iPad 2:n, mutta mitä enemmän olen lukenut Primestä, sitä enemmän olen siitä kiinnostunut.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Olin itsekin jo melkein valmis tilaamaan iPad 2:n, mutta mitä enemmän olen lukenut Primestä, sitä enemmän olen siitä kiinnostunut.

Kannattaa ostaa Prime, jos siltä tuntuu, mutta itse kävisin kaupassa saakka kokeilemassa molempia laitteita, ennen hankintaa.
Onko minun iPadissa joku vika, kun tässäkin toimii YLE Areenan koko tarjonta. Kokeilin sitä äsken sen jälkeen, kun olin ladannut kuvia iPadilla iOS-Microsoftin SkyDriveen, joita katseltiin sitten vaimon WP-Lumialla. Kirjoitan tätä tietysti iPadilla.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Prime on hyvä, mutta kuten olen tähänkin ketjuun jo kitissyt, browserit tarjoavat kiusallisen usein valkoista ruutua selailun lomassa. Ihan sama, käyttääkö oletusbrowseria vai jotain muuta.
 

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
iPad Amerikasta

Myös minä olen päättänyt vihdoin siirtyä tablet-aikaan. Olen ajatellut hankkia uusimman iPadin ja malli tulisi olemaan 16 Gb Wifi. 3G:tä en tarvitse, sillä laite tulee käytettäväksi pääosin kotiin ja hotelleihin. Uskon myös Lumiaani tulevan vielä jonain kauniina päivänä wifi sharing -ominaisuus.

Varsinainen kysymykseni kuuluukin näin: Toimiiko Amerikasta tuotu iPad (Wifi) täydellisesti Suomessa? Laturi on tietenkin erilainen, mutta en tarvitse varsinaisesti laturia, sillä kotoa löytyy muutama MacBookin laturi.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Varsinainen kysymykseni kuuluukin näin: Toimiiko Amerikasta tuotu iPad (Wifi) täydellisesti Suomessa? Laturi on tietenkin erilainen, mutta en tarvitse varsinaisesti laturia, sillä kotoa löytyy muutama MacBookin laturi.

Toimii. Sama setti käytössä ja tuotu samalta mantereelta
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Löytyykö pad-valikoimasta (laadukasta) mallia jossa näyttö olisi selvästi isompi kuin 10"? Tämä tulisi aika spesiaalikäyttöön ja se mitä olen laitteita kokeillut niin 12"-13" voisi toimia parhaiten (jos myös resoluutio olisi vähintään 1080p luokkaa).
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue

JAgE

Jäsen
BooxTV on tosiaan ihan loisto appi.
Tähän ehdoton sama!

Mutta onkos kenellekään käyttökokemusta Eurosport playerista Ipadilla? Neljän tai viiden euron kuukausimaksulla saisi näkymään Eurosport 1 ja 2, mutta palvelun laatu arveluttaa. Jossain tuon appsin kommenteissa sanottiin jotain yhteysongelmista. Onkohan ne vaan käyttäjän ongelmia vai onko palvelussa vikaa?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Bloomberg kertoo, että pad- ja tab-laitteita myytíin 17,4 miljoonaa kpl Q1 2012 ja niistä oli 11,9 miljoonaa iPadeja (68%). Samsungin tabletit ottivat kakkossijan ja kolmosena on Amazonin Kindle Fire.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itsellä on viikon verran ollut käytössä uusi iPad ja kyllä täytyy sanoa, että harvoin on käsissä ollut teknistä laitetta mikä vain toimii, eikä lagita missään vaiheessa. Liittymänä joku elisan yritysliittymä ja nopeustestissä dataa tuli alaspäin 18megaa ja uppa 6 megaa. Suosittelen, vaikka eipä tuolle mitään vakavaa käyttöä varmaan ole, lähinnä surffailua ja pelailua ynnä muuta ajanvietettä.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Tähän ehdoton sama!

Mutta onkos kenellekään käyttökokemusta Eurosport playerista Ipadilla? Neljän tai viiden euron kuukausimaksulla saisi näkymään Eurosport 1 ja 2, mutta palvelun laatu arveluttaa. Jossain tuon appsin kommenteissa sanottiin jotain yhteysongelmista. Onkohan ne vaan käyttäjän ongelmia vai onko palvelussa vikaa?

Tämä myös kiinnostaa itseäni. Saako Eurosport HD:tä iPadin playerin kautta, onko selostukset suomeksi? Tarkoitus siirtää kuva iPadista kodin näyttöön (55"/108") tarvittaessa..
 

scholl

Jäsen
Bloomberg kertoo, että pad- ja tab-laitteita myytíin 17,4 miljoonaa kpl Q1 2012 ja niistä oli 11,9 miljoonaa iPadeja (68%). Samsungin tabletit ottivat kakkossijan ja kolmosena on Amazonin Kindle Fire.

Veikkaan, että tuo Fire nousee vähintään kakkoseksi nopeasti. Jännä, ettei sitä ole Eurooppaan vielä markkinoitu. Amazon on kuitenkin rakentanut siitä Androidista lähes oman käyttöjärjestelmän ja markkinoi laitetta agressiivisin hinnoin. Androidin tableteillahan on yleensä se ongelma, että ne ovat hyvin erilaisia keskenään. Niinpä esim. lehtien versiot joko toimivat niissä tai eivät. iPad on aina vakio ja tuo Amazonin Kindle tuntuu jotenkin ainoalta vakavasti otettavalta haastajalta ainakin mitä tulee juuri painetun materiaalin kuten lehtien lukemiseen jatkossa koneelta.
 

Shakermaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minkälaisia käyttökokemuksia teillä on yhdistelmästä iPad + verkkokiintolevy? Tässä on kova kuume päällä tuohon uuteen iPadiin, mutta epäilyttää noissa laitteissa tuo tallennuskapasiteetin rajallisuus. Haluan päästä helposti käsiksi omistamaani musiikkiin, kuviin, videoihin yms. ja laitteen oma tila ei riitä niille mitenkään. USB-kiintolevyä iPad ei ilmeisesti tue, joten jos meinaan omenaisen tabin hankkia, pitänee myös siirtyä verkkokiintolevyn käyttöön.
Onko verkkokiintolevyjen toimintanopeus riittävä peruskäyttöön? Entäs harrastelijamuusikolle, joka tarvitsee esim. monen lyhytmittaisen äänen samanaikaista toistamista musiikintekosoftalla?
Pakko myöntää, etten tiedä verkkokiintolevyjen toiminnasta yhtään mitään, joten olisin kiitollinen jos joku osaisi hölmölle avata näiden toimintamallia... Vai onko iPadeihin tullut laajempi tuki USB-laitteille enkä ole vain huomannut?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
IPadissa voi tallentaa "pilveen" eli niiden omaan iCloudiin ja MS:n SkyDriveen, joka toimii sujuvasti yhteen ainakin W8:n testiversion kanssa ja IPadissa. SkyDriveen saa ainakin kuvia ja videoita tallenettua. Minulla on 25 Gb:n ilmaispalvelu, josta voi eri laitteilla katsella videoita ja kuvia. Ipadissa ei ole usb-liitintä, joten en tiedä sen verkkolevyistä mitään, kun käytän pöytätietokonetta pääasiallisena kuva-, musiikki- ja videovarastona.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Yhdistelmä iPad + verkkolevy toiminee joten kuten? Tuki eri kodekeille on todella ankea perussoittimella, mutta kannattaa tsekata mitä soittimia löytyy. Varoituksen sana sen suhteen, että laitteena iPad nojaa vahvasti tiedon indeksointiin, joten verkkolevyn median selaus ei välttämättä ole läheskään niin sujuvaa kuin laitteen oman median. Yksi vaihtoehto on myös DLNA, mutta taitaa vaatia jonkin sovelluksen, joten en ole varma kuinka sujuvaa käyttö on. Ei siis valmiita vastauksia, vaan enemmänkin apuja googletukseen.

Verkkolevystä ja käyttämistäsi musiikkisoftista en osaa sanoa, mutta google varmaankin kertoo tästäkin.
 

Shakermaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
IPadissa voi tallentaa "pilveen" eli niiden omaan iCloudiin ja MS:n SkyDriveen, joka toimii sujuvasti yhteen ainakin W8:n testiversion kanssa ja IPadissa. SkyDriveen saa ainakin kuvia ja videoita tallenettua. Minulla on 25 Gb:n ilmaispalvelu, josta voi eri laitteilla katsella videoita ja kuvia. Ipadissa ei ole usb-liitintä, joten en tiedä sen verkkolevyistä mitään, kun käytän pöytätietokonetta pääasiallisena kuva-, musiikki- ja videovarastona.

Pilvipalveluissakin tuo tallennuskapasiteetti on omaan käyttööni turhan pieni, mutta hetken tässä pähkäiltyäni 64-gigainen iPad ja joku pilvipalvelu tarjoaa ainakin alkuun ihan mukavasti tallennustilaa. Jos huomaan tarvitsevani enemmän, voin hankkia esim. sellaisen ulkoisen kovalevyn, joka toimii sekä verkkokiintolevynä että tavallisena ulkoisena kiintolevynä pöytäkoneelle.

Pieni ongelma tässä on nyt tosiaan se, että ei nuo iPadit mitään halpoja ole - suunnilleen samalla hinnalla saa jo oikeastaan ihan hyvän pöytäkoneen tai läppärin, joten yritän pohtia miten saisin iPadista mahdollisimman paljon hyötyä irti, jotta se tuntuisi järkevältä hankinnalta. Kunnon tietokonetta se ei kuitenkaan tule korvaamaan, mutta en nyt ihan pelkästä lelustakaan viitsisi isoja rahoja maksaa.

Yhdistelmä iPad + verkkolevy toiminee joten kuten? Tuki eri kodekeille on todella ankea perussoittimella, mutta kannattaa tsekata mitä soittimia löytyy. Varoituksen sana sen suhteen, että laitteena iPad nojaa vahvasti tiedon indeksointiin, joten verkkolevyn median selaus ei välttämättä ole läheskään niin sujuvaa kuin laitteen oman median. Yksi vaihtoehto on myös DLNA, mutta taitaa vaatia jonkin sovelluksen, joten en ole varma kuinka sujuvaa käyttö on. Ei siis valmiita vastauksia, vaan enemmänkin apuja googletukseen.

Verkkolevystä ja käyttämistäsi musiikkisoftista en osaa sanoa, mutta google varmaankin kertoo tästäkin.

Verkkokauppa.comista löytyi ainakin tuollainen vempain: Buffalo CloudStation CS-X 1TB verkkokiintolevy
Tuossa yhtenä ominaisuutena on "Henkilökohtainen pilvipalvelin joka toimii mm. Tietokoneen, iPhonen, iPadin, Android-puhelimen tai tablettitietokoneen kanssa".
On siis yhteensopiva ainakin jollain tavalla iPadin kanssa. Vaikea vaan mennä sanomaan toimiiko tarpeeksi hyvin tarpeisiini nähden.


Edit: Niin joo, meinasi jo unohtua, tällaisesta artikkelista sain alunperin ideani verkkokiintolevyn käyttämiseen: Tietokone.fi:n juttu langattomasta akkukäyttöisestä "iPadin kaverista".
Eli ilmeisesti verkkokiintolevyn käyttö on ihan mahdollista iPadin kanssa, kunhan se on valmistettu yhteensopivaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Itse en vertaile iPadia kannattaviin tai tietokoneisiin. IPad korvaa omassa käytössäni lähes 100% älypuhelimen, kun en pidä älypuhelimien surkean pienistä 3-5 tuuman näytöistä. Älypuhelimet ovat toistaiseksi laitteita, joilla ei voi oikein kunnolla tehdä mitään. Qwerty-tyhmäpuhelimella voi sentään soittaa ja tekstailla kätevästi ja iPadilla tehdä loput älypuhelimen tehtävät lähes 10 tuuman näytöllä. Läppärit on sitten seuraava laiteryhmä, jollaista en nyt juuri omista ja kaiken täydentää pöytäkoneet. Omassa käytössäni älypuhelimet eivät oikein kykene mihinkään sellaiseen, jota ei tekisi joku muu laite yhtä hyvin tai paremmin, joten itse en ainakaan tuhlaisi 400-600 euroa älypuhelimeen, kun samalla rahalla saa padin tai tabin, vaikka välillä vähän aikaa huvikseni testailen myös älypuhelimia ja myyn ne sitten eteenpäin, kun ei niillä mitään tee, mutta kivoja leluja kokeilla.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En tiedä iPadeista ja verkkolevyistä ~mitään. Mutta jos verkkolevyä meinaa käyttää massamuistina esim. mp3:sille, niin eikös ne pidä kuitenkin synkata iTunesin kanssa? Eli ulkoisen muistin käyttö olisi vähän niin kuin torpedoitu?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös