Pad- ja Tab-laitteet

  • 264 468
  • 1 076
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tulipas hankittua iPad 2 kotikoneen korvaajaksi. Itselläni kotikäyttö on lähinnä surffailua ja spotifylla musiikin kuuntelua. Onhan tämän käyttömukavuus aivan omaa luokkaansa, erityisesti miellyttää nopea (välitön) käynnistyminen. Onhan tässä puutteitakin, erityisesti iTunes sidonnaisuus häiritsee, mutta en olekaan kokeillut vielä uutta versiota käyttiksestä. Toinen pettymys oli bluetoothin rajoittuneisuus, koska normaali tiedoston siirto ei onnistu sitä kautta.

Ohjelmissa on jotain toivomisen varaa, esimerkiksi spotifyn käyttöliittymä on ilmeisesti suoraan iphonen vastaava vaikka suuremmalla näytöllä se voisi olla graafisempi, aivan kuten Windowsin vastaava. Lisäksi ilmeisestikään Nokian ovi -sovellusta ei ole saatavana ollenkaan. Mihinkään bisnesäyttöön en välttämättä tällaista hankkisi, korkeintaan jotain esityksiä voisi pitää, olisihan tämä kokonsa puolesta kätevä pitää mukana ja kuskata käsimatkatavaroissa.

Mutta kaikkiaan ihan tyytyväinen olen, tässä käytössä edut ovat isommat kuin haitat. Finaalissa mulla oli asuksen transformer, mutta teknisesti se vaikutti hieman "kiinalaiselta" ja jäi hankkimatta. Tämä hankittu versio on 3G:llä ja 16 muistilla. Lisäksi otin mukaan magneetikannen joka on kyllä aivan ehdoton varuste suolaisesta hinnasta huolimatta.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Uusi iOS5 lisää iPad 2:n käytettävyttä ohjelmien päivittämisen ja poistamisen osalta erittäin paljon, kun nyt poistui se kökköys, että tarvitsee tietokoneen avuksi. On tosi näppärää testailla uusia ilmaisohjelmia ja poistaa ne, kun pelkkä iPad tekee asian, varsinkin turhan ohjelman poisto onnistuu sekunneissa.

Onnistuihan tuo ennen iOS 5 päivitystäkin ilman konetta ja iTunesia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Finaalissa mulla oli asuksen transformer, mutta teknisesti se vaikutti hieman "kiinalaiselta" ja jäi hankkimatta.
Mua taas tuo (+telakka) kiinnostaa päivä päivältä enemmän. Sai aika hyvät arvostelut jossain tuoreessa nörttilehdessä. Ainoa miinus tuli 3G:n puuttumisesta, mikä taas ei haittaa meikäläistä ollenkaan. Oiskos kellään jakaa kokemuksia Asuksesta? Toinen vaihtoehto olisi Lenovo, mutta se on ehkä aavistuksen kallis.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Asus Eee Pad Transformer Prime: Quad-Core Android Tablet for $499 -Technobuffalo.com

Eli siis ensimmäinen neliydinprosessorilla (Nvidia Tegra 3 on siis ko. prosessori) varustettu Android-tablet on nyt julkaistu. Laitteelle luvataan 12h akkukesto, joka kuulostaa upealta kun tuon prosessorin lisäksi 8,3mm paksussa paketissa on 10,1 tuumainen 1280x800 led-valaistu näyttö, giga ram-muistia ynnämuita tabletille herkullisia ominaisuuksia.

Kuitenkin mieleeni herää kysymys: mitä neliytimellä tekee, kun tuntuu että tänä vuonna suuremmin breikanneesta tuplaytimestäkään ei saada vielä kaikkea irti? Eikös Android-puhelimille tuleva ICS-päivitys tule olemaan ensimmäinen Android-käyttis, joka edes hyödyntää kunnolla tuplaydinprosessoria? Voin kyllä muistaa väärin, anyways, mielipiteitä?

Ja eihän tämä tähän jää, ilmeisesti ainakin HTC on tuomassa -kenties piakkoinkin- vastaavan prosessorin omaavan puhelimen markkinoille. Alkaa iPadin A4 tuntua niin antiikkiselta, helvetin kehitys. Heh.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
IOS 5.0.1 on ladattavissa Applen laitteisiin, kuten iPadiin. Päivitys on tärkeä uuden iPhonen omistajille, kun siinä on se akkuongelma.
Edit. Oli sujuva päivitys, kun nyt uutuutena sai lähiverkon kautta vain n. 44mb tiedoston, eikä koko pakettia ja nyt jo toimii iPad2 taas, iOS-versio 5.0.1.
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Kuitenkin mieleeni herää kysymys: mitä neliytimellä tekee, kun tuntuu että tänä vuonna suuremmin breikanneesta tuplaytimestäkään ei saada vielä kaikkea irti? Eikös Android-puhelimille tuleva ICS-päivitys tule olemaan ensimmäinen Android-käyttis, joka edes hyödyntää kunnolla tuplaydinprosessoria? Voin kyllä muistaa väärin, anyways, mielipiteitä?

Yksi suurimpia hyötyjä on virransäästö, eli noita ytimiä voidaan sammutella, kun ei ole prosessointiteholle tarvetta. Tuosta hyödyntämisestä minä mitään tiedä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
IDC: Applen tablet-ylivoima on hiipumassa - Tietokone
Applen osuus myynnistä on pudonnut 61,5%:n tasolle ja saisi laskea edelleen, ainakin alle 50%:n, niin saataisiin kunnon kilpailutilanne myös näihin laitteisiin. Nyt uudet Honeycomb-Android-tabit ovat jo teknisesti ottaneet iPadin kiinni ja osa mennyt ehkä jo ohikin ja se on hyvä juttu vuoden 2012 laitteiden odotuksen näkökulmasta. Kun kunnon kilpailu alkaa, niin laitteiden hinnat laske ja niissä on oltava jotain oikeasti myyvää.

Vuosi 2011 oli usealle Andoid-tab valmistajalle aikamoinen katastrofi pad- ja tab-laiteryhmässä, esimerkkeinä HP (WebOS) ja RIM, myös moni muu yhtiö sai pahasti takkiin, kun valmisti bulkki-tabin tai vastaavan laitteen ja lykkäsi sen myyntiin. Onneksi Nokia piti tässä asiassa jäitä hatussa ja odottelee WP8:n tuomia mahdollisuuksia tehdä jokua omaperäinen ja myyvä laite, jonka nimeä en arvaile.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pitkään tässä on taisteltu tablettien vetovoimaa vastaan. Tarkoituksena on ostaa matkakaveri satunnaisille kaupunkireissuille ja laiskalle sohvasurffailulle. Miniläppäri on ihan jees, tabletti olisi vielä jeesimpi. Ja nyt näyttää siltä, että kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Alkuvuodesta ilmestyy Asus Transformer Prime. Nam. Hinta-arvio on kuudensadan alapuolella.

iPad ei houkuttele, koska en halua olla naimisissa iTunesin kanssa tässä kohtaa.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Nythän on julkaistu myös uusi Kindle Fire -tab. Amazon myy laitetta järjettömän halvalla ainakin alkuun, eli Jenkeissä maksaa $199. Ei tuo toki ole iPadin veroinen, mutta ihan mielenkiintoinen kuitenkin ja tekisi mieli kokeilla.

Laitteessa on 7,5 tuuman näyttö, 6 gigaa kovaleyä+tallenustilaa pilvessä ja akun pitäisi kestää 8 tuntia (tosin tämä tuskin pitää paikkaansa. Monelle varmasti suurin miinus on se, että tuo toimii langattomassa verkossa.

Itseäni ei Kindle ole ikinä pahemmin kiinnostanut, mutta tämä vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Täältä löytyy lisätietoa laitteesta.
 

Miguel

Jäsen
Saako iPadiin ladattua kartat offline-tilassa käytettäväksi? Entä Youtube-videoita katsottavaksi? Käyttöohjeista en moista ominaisuutta löytänyt, enkä ehdi nyt juuria myöten laitteeseen ja nettifoorumien nikseihin tutustua, kun pitäisi vain auttaa matkalle lähteviä porukoitani.

EDIT: Ainakin tällainen löytyy nopeasti: OffMaps - Offline Maps for iPhone, iPod and iPad
Nyt kuitenkin kyse on siitä, että laitetta käyttävät ~60-vuotiaat ihmiset omillaan, joten kaikki manuaalinen käsisäätö ja omat ohjelmistot on oltava todella simppeliä. Siksi vinkit ovat tervetulleita.
 
Viimeksi muokattu:

ace

Jäsen
Viikon olen nyt veronpalautusrahoilla ostettua iPadia käyttänyt ja ihmetellyt. Kiva leluhan tämä on joo, näillä nakkisormilla kuitenkin aika hankala käyttää. Kevyessä nettiselailussa ihan toimiva, mutta jotenkin tuntuu hankalalta osua pienimpiin linkkeihin, tai vaihtoehtoisesti aina suurentaa sivua, että osuu paremmin. Tuntuu myös, että Safari-selaimesta puuttuu tiettyjä toimintoja. Onko kyse vain pad-, tai mac-maailmasta, en tiedä koska molemmissa olen ensimmäistä kertaa.

Toistaiseksi olen käyttänyt lähinnä viihdekäytössä, mutta tarkoitus olisi selvittää miten voi hyödyntää harrastuksen parissa.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Sen verran pitää sanoa, että itselläni oli alkuun kanssa pirun vaikeeta osua oikeeseen kohtaan kun piti linkkejä ym painaa, mutta kun siihen oppi niin ei ole tuottanut minkäänlaista ongelmaa.

Olen kuullut monien hakevan jotain muita selaimia app storesta, mutta itse olen kyllä aina lopulta palannut safariin, vaikka siinäkin puutteita toki on.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä onko aiheesta jo keskusteltu ketjussa, mutta mistäs porukka ostaa e-kirjoja? Vai ostaako niitä kukaan? Meinaan vaan, että mistähän moisia löytäisi halvimmalla. Nopeasti katsoin, niin helposti on 5-6 euron hintaeroja samassa opuksessa eri kaupoissa. Reissuun voisi olla kiva ostella muutama kirja padille eikä kantaa kirjoja erikseen mukana.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Vanhoja kirjoja saa nettikaupoista ilmaiseksi, jos joku haluaa sivistää itseään esim. Juhani Ahon Rautatie-kirjalla tai Aleksis Kiven 7 veljestä-opuksella. Itse hyödynsin Elisa Kirjan vaihda oikea kirja e-kirjaan ja sain äänikirjana Hotakaisen "Ihmisen osan" ja Tuomas Kyrön jonkun uuden kirjan, jota ajattelin lukea seuraavalla lentomatkalla IPadista, kun se tulee kuitenkin lentolaukkuun mukaan.

Uudet kirjat ovat kyllä e-kirjoina vielä turhan hintavia. Kyllä ne pitäisi saada ostettua n. 5-10 eurolla eli pehmeäkantisen pokkarin hinnalla, että ostaisi niitä ajattelematta hintaa. 20-25 eurolla tuntuu, että pitäisi saada oikea kirja hyllyyn. Olen vielä sen verran vanhanaikainen ihminen, vaikka on jo uudet laitteet hankittuna.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt ilmestyi joulun pyhinä meidänkin talouteen iPad ja siirryimme nykyaikaan. Mukavahan tuolla oli leikkiä, surffailu ja angry birdsien haku onnistui kivuttomasti. Pitää vaan opiskella lisää että oppisi hyödyntämään enemmänkin tuota vekotinta. Tuossa on 3g:kin, pääasiallisesti on kyllä kotikäytössä mutta joku liittymä siihen pitänee hommata, onkos väliä minkä ottaa? Vaikea vielä arvioida käytön määrää mutta ehkä kerran viikossa kodin ulkopuolella pienet surffailut, mökillä sitten 3-4 kertaa vuodessa useamman päivän surffailua ym. eli tuskin kauheasti tulee liikennettä.

Ja vielä pari tyhmää:

Voiko tuota käyttää esim. "navigaattorina" ulkomailla? Kartat olikin mutta näkeekö missä itse liikkuu kartalla?

Pystyykö katsomaan vaikka Urhon lätkälähetyksiä pubissa tuolla iPadilla?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Uudet kirjat ovat kyllä e-kirjoina vielä turhan hintavia. Kyllä ne pitäisi saada ostettua n. 5-10 eurolla eli pehmeäkantisen pokkarin hinnalla....

Itselle ei aukea tuo logiikka. Ottaen huomioon, että perinteisen kirjan alv on pienempi ja kirjan painokulut ovat jotain luokkaa euro, kun taas e-kirjakin on taitettava erikseen, niin miksi e-kirjan pitäisi olla halvempi?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Itselle ei aukea tuo logiikka. Ottaen huomioon, että perinteisen kirjan alv on pienempi ja kirjan painokulut ovat jotain luokkaa euro, kun taas e-kirjakin on taitettava erikseen, niin miksi e-kirjan pitäisi olla halvempi?

Riittäisi se, että ne olisivat n. kympin hintaisia uusina ja vanhemmat kirkat 5-7 euroa. Sama hinnoittelu kuin iTunes-musiikilla olisi ihan hyvä myös kirjoille, jos e-kirjoja halutaan myydä isoja määriä. Ehkä pitää odottaa vuoteen 2013, kun Suomessa on yli 500000 laitetta kulttajilla, että e-kirjojen myynti lähtee lentoon ja hinnat laskuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös