Pönttövuoren derby: JYP vai KalPa Järvi-Suomen herra?

• 20 997
  • 195

A.P.Järvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jyväskylän Lohi
KalPa oli tänään selvästi parempi joukkue ja ansaitsi voiton, onnea siitä. Liekö torijuhlat kuopiossa?

Ottakaas ainakin Hanna Partasen kalakukkoa ja lihapiirakoita, jos ei nyt aiheuta skumppajuhlia sentään.

Onhan se isoveljen asemassa hienoa nähdä, että pikkuvelikin välillä saa onnistumisia!
Jotenkin sitä kuvittelisi, että neljä mestaruusviiriä katossa toisi mukanaan automaattisesti jonkinlaista tyylikkyyttä, mutta ei näköjään. Itselleni tuntuu vähän vieraalta tämä lainauksen tyyppinen, "uusjyväskyläläinen" lällättelykulttuuri, jota aina voiton hetkellä nämä päädyn sankarit ovat tarjoilemassa.

Samat jampat ovat sitten siellä näyttelemässä keskisormea omille pelaajille, kun Jukurit hakee 1-4-voiton Hippokselta. Tuollainen toiminta on häpeällistä ja tiedän, että sitä häpeävät ennen kaikkea Jyppiä vuosikymmeniä kannattaneet fanit, jotka oman kokemukseni mukaan ovat järjestään todella fiksua väkeä.

No, mikäpä minä olen sanomaan. Kukin tavallaan.

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Jotenkin sitä kuvittelisi, että neljä mestaruusviiriä katossa toisi mukanaan automaattisesti jonkinlaista tyylikkyyttä, mutta ei näköjään. Itselleni tuntuu vähän vieraalta tämä lainauksen tyyppinen, "uusjyväskyläläinen" lällättelykulttuuri, jota aina voiton hetkellä nämä päädyn sankarit ovat tarjoilemassa.

Samat jampat ovat sitten siellä näyttelemässä keskisormea omille pelaajille, kun Jukurit hakee 1-4-voiton Hippokselta. Tuollainen toiminta on häpeällistä ja tiedän, että sitä häpeävät ennen kaikkea Jyppiä vuosikymmeniä kannattaneet fanit, jotka oman kokemukseni mukaan ovat järjestään todella fiksua väkeä.

Tulkitset kyllä täysin väärin, ei ollut lällättelyä vaan rehellinen onnittelu. Hienoa myös, että olet rinnastamassa minua noihin mainitsemiisi juntteihin, ilman mitään faktoja.

Olen myös kannattanut JYPiä vuosikymmeniä, että olinko nyt juntti vai viisas? Kenties sekä että, vastuu on kuulijalla, tai tässä tapauksessa lukijalla. Toisaalta kieltämättä tuntuu, että Kuopiossa ei rehellisiä onnitteluja osata ottaa onnitteluina, varsinkaan JYPin kannattajilta vaan keksitään olemattomia kaksoismerkityksiä.

Kuten tälläkin palstalla olen useasti maininnut olen savolaiskarjalaisesta suvusta ja itsekin Savosta lähtöisin, koko suku KalPa kannattajia. Ei ole tarvetta lällätellä teidän voittaessa vaan antaa ansaittu kunnia. Silloin kun me voitetaan, toki siitä ilo irti otetaan

Viimeksi muokattu:

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Itsekin aina onnittelen rehellisesti yhdellä lauseella ja sen perään lällättelen kolmella. Mutta ei niitä lasketa, sehän on vain huumoria.
Savolaiset on kieroja kuten tiedät.

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Mistähän sinä mahdat puhua, onko tarkennusta?

Olen esimerkiksi itse täällä vittuillut sinne teidän suuntaan, enkä ole heilutellut keskisormea kenellekään hävityn pelin jälkeen. Buuannut ja huutanut pelaajille löysästä asenteesta kyllä tuon kyseisen pelin päätyttyä, toki se on varmaan ennenkuulumatonta siellä, että pettymyksen voi myös näyttää kannattamallensa joukkueelle niin huonon pelin jälkeen.

"Samat jampat".

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Kuinka huono voittaja pitää olla, ettei pysty ottamaan rehellisen onnittelun jälkeistä kevyttä läppää huumorin kautta? Ja vielä perään keksii jotain omia juttuja keskisormen näyttelystä omille pelaajille?

Noh, kukin tavallaan.

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
(Siirretty JYP-osiosta)

Tänään oli iloista kuulla selostajalta all-time tilastot JYPin ja KalPan välisistä otteluista.

Otteluita: 183
JYPin voittoja: 110
KalPan voittoja: 73
Nice! En ole näitä tilastoja ennen nähnytkään. Oliko tämä tilanne siis ennen eilistä vai huomioitiinko KalPan voitto tässä?

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kysymys, mikä ihmeen derby kerää 3222 katsojaa? Rehellisesti, ei tämä taida tunteita paljon herättää?
Tämähän riippuu täysin missä derbyt pelataan. Tampereella voidaan sanoa, että jos derbyssä on alle 10 000 katsojaa, se ei kiinnosta.

Palstaveli- @Nelfor jo valistikin sinua Jyväskylän tilanteesta ja mitä JYPin katsojamäärät ovat viime vuosina olleet. Jatkan aiheesta vielä pari riviä.

Muistini mukaan Jyväskylässä tupa on ollut 2020-luvulla vain kerran täynnä ja tuona ainokaisena kertana vastassa oli (rumpujen pärinää): KalPa. Oli toki JYP 100v-juhlaottelu, mutta kuitenkin. Toki kerran kaudessa pidettävä Jyväskylän kaupungin sponsoroima ottelu jossa vähävaraisille tarjotaan ilmaisliput menee sekin täyteen, mutta KalPa on toistaiseksi ainoa joukkue, joka on myynyt Hippoksen täyteen tällä vuosikymmenellä.

Kaikki Jyväskylän jäähallissa vierailleet allekirjoittanevat sen, että täkäläinen halli on röttelö. Pieni, huonosti suunniteltu ja kaikin puolin museo menneiltä vuosilta. Uutta on odoteltu pitkään ja nyt näyttää lupaavalta. Nykyisessä hallissa alkaa olemaan jo 3000 katsojan kohdalla täyden tuvan fiilistä. Kaikkialla puuroutuu paikat, jonot kasvavat ja jopa makkarat loppuvat kioskilta. Viimeiseksi mainitussa JYPillä on tosin vähän omaa vikaakin mukana, mutta kaikki yli 3000 katsojan pelit ovat JYPiltä erinomaisia suorituksia, vaikka ollaankin täytetty vasta 2/3-osaa hallin 4437 paikan kapasiteetista.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Kaikista hienoimmat muistot näistä derbyistä ajoittuivat Dufvan/Virran aikaan ja erityisesti Hippoksen peleihin. Virta toi näitä nuoria puolustajia harjoittelemaan jätönjätönjättöä Hippokselle ja välillä oikein pelotti näiden miskakukkosten ja pasihirvosten puolesta, kun kiekkoa piti syöttää vielä taakse, vaikka sieltä oli tulossa telaketjuosasto Riskan ja Jääskeläisen johdolla jyräämään yli. Aika usein jäivät myös lopulta jyrän alle.

Pitää myös muistaa, että Kalpa on sijoittunut 2000-luvulla vain viisi (5) kertaa korkeammalle kuin JYP. Luonnollisesti neljän viimeisen kauden aikana Kalpa ollut parempi, jonka lisäksi Kalpa oli kaudella 16/17 hopealla ja JYP pronssilla.

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Meidän Vadu on aina vähän kovempi kuin teidän Härski,!!,!!

Vakavissaan, hienot vahvistukset saapumassa molemmille!
Dufvamaisesti väitän että kaverit on jopa tietoisesti päättäny yhdessä palata Suomeen. Härski on kuitenkin niin härski että siinä ei yks lapanen mitään palaa saa :')

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Dufvamaisesti väitän että kaverit on jopa tietoisesti päättäny yhdessä palata Suomeen. Härski on kuitenkin niin härski että siinä ei yks lapanen mitään palaa saa :')
Hahah, sehän voi pian ollakin noin. Siellä on Vadu kuullut Härskin palaavan Suomeen ensi kaudeksi, johon Sami on vaan todennut, että älä Teemu liikaa intoile, minä tulen Suomeen myös.

Hetken hämmennyksen jälkeen Vadu on soittanut youtubesta FP:n JYPinkylät läpi. Otoksia mm.;

"Vatanen voi sut viedä vaikka kahville, aina hyviä nimiä saadaan jatkopahville."

"Pessi näytä meille kynä jo, kerro kuinka hyvä mesta Jyväskylä o."

Johon Härski: "Ai te meette Pessin kanssa molemmat Jyväskylään..?"

Teemu Hartikainen has left the chat.

Tomahawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ensi kaudella saadaan hienoja pelejä keskenämme kun löytyy tuon tason ukkoja kun Vatanen ja Hartikainen molemmista joukkueista, tietenkin muiden pelaajien lisäksi.

Jotain tällaista nämä derbyt mielestäni juuri kaipaavatkin kun kuitenkin se 6 kertaa keskenämme pelataan kauden aikana.

Jospa yleisökin löytäisi molemmissa kaupungeissa paremmin hallille näihin derbyihin näiden vahvistusten auttamana.

Hienojuttu, että saadaan tällaisia kavereita vähän "pienempiinkiin" seuroihin eikä kaikki mene noihin "suurseuroihin".

Molemmat varmasti todella tärkeitä omalle joukkueelle.

Viimeksi muokattu:

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Hahah, sehän voi pian ollakin noin. Siellä on Vadu kuullut Härskin palaavan Suomeen ensi kaudeksi, johon Sami on vaan todennut, että älä Teemu liikaa intoile, minä tulen Suomeen myös.

Hetken hämmennyksen jälkeen Vadu on soittanut youtubesta FP:n JYPinkylät läpi. Otoksia mm.;

"Vatanen voi sut viedä vaikka kahville, aina hyviä nimiä saadaan jatkopahville."

"Pessi näytä meille kynä jo, kerro kuinka hyvä mesta Jyväskylä o."

Johon Härski: "Ai te meette Pessin kanssa molemmat Jyväskylään..?"

Teemu Hartikainen has left the chat.
Kuulit ton vikan kohdan varmaan väärin?

Härski vastasi: "Menkää vaan takas sinne Jyväskylään, koska tuote on siellä halvempi ku se Jyväshyvä. Ja te murenette niinku ne keksit, kun Härski ja KalPa veti teitä taas pleksiin"

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuulit ton vikan kohdan varmaan väärin?

Härski vastasi: "Menkää vaan takas sinne Jyväskylään, koska tuote on siellä halvempi ku se Jyväshyvä. Ja te murenette niinku ne keksit, kun Härski ja KalPa veti teitä taas pleksiin"
Ei kyllä tässä on käynyt nyt niin, että kielimuuri on tullut sulla tai teillä vastaan siellä.

Liitteet

• Screenshot_20241112-090721-772.png
    Screenshot_20241112-090721-772.png
    639,9 KB · kertaa luettu: 67

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Laitetaan samalla sekkari päälle ”kumpi on kovempi vahvistus” -kikkelinmittauksen käynnistymiselle.

Tässä mielessä itse alan vähintään henkinen boomeri olemaan. Vatasen sekä Hartikaisen peliä, tehoilua ja preesensiä Geneven peleissä kausien mittaan nähneenä arvostus Härskin suuntaan on mieletön.

Kullimiekkailun sijaan mieleen on syöpynyt kuva kun herrat istuvat vierekkäin kotikisojen mm-kultahulinassa. Sitä ennen olivat helmikuussa olympiakultaa voittaneet. Ja tuon jälkeen Sveitsin mestaruus sekä CHL-mestaruus samassa tiimissä.

Enemmänkin etuoikeus nähdä kaksi huipputason herraa kotoisessa liigassa. Nostavat joukkueidensa tason uudelle levelille vaikkei "yksi mies nyt liikoja tee". Jep jep.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy