Päivitetäänkö HPK:n 2006-vuoden mestaruusviirin logo?

  • 10 644
  • 59

Päivitetäänkö vanhan mestaruusviirin logo?


  • Äänestäjiä
    162

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Niin, tämä on päivän polttava kysymys HPK:n hiekkalaatikolla ja kommentit tervetulleita muidenkin joukkueiden kannattajilta.

HPK käytti vuodesta 1996 alkaen reilut kymmenen vuotta logonaan ritarinpää-logoa. HPK voitti 2006 ensimmäisen mestaruutensa, joten Rinkelinmäen hallin katossa komeilevassa mestaruusviirissä on tuo ritarilogo.

Nyt sinne on tulossa vierelle uusi mestaruusviiri, johon luonnollisesti laitetaan tämä nykyään taas käytössä oleva perinteisempi pallologo.

Kysymys kuuluu, pitääkö vanha viiri jättää entiselleen vai yhtenäistää tämän uuden kanssa ja tehdä siitä pallologo-versio.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Niin, tämä on päivän polttava kysymys HPK:n hiekkalaatikolla ja kommentit tervetulleita muidenkin joukkueiden kannattajilta.

HPK käytti vuodesta 1996 alkaen reilut kymmenen vuotta logonaan ritarinpää-logoa. HPK voitti 2006 ensimmäisen mestaruutensa, joten Rinkelinmäen hallin katossa komeilevassa mestaruusviirissä on tuo ritarilogo.

Nyt sinne on tulossa vierelle uusi mestaruusviiri, johon luonnollisesti laitetaan tämä nykyään taas käytössä oleva perinteisempi pallologo.

Kysymys kuuluu, pitääkö vanha viiri jättää entiselleen vai yhtenäistää tämän uuden kanssa ja tehdä siitä pallologo-versio.
Kompromissiratkaisuna voisi toimia, että tehdään kaksi oranssia pallologolla varustettua yhdenmukaista viiriä, joista aiemman (2006) oikeaan yläkulmaan laitetaan ritarilogo.
 

N.I.B

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aito Oranssi, oikein- ja väärinkannattajat
Kun puhutaan urheiluseurasta mielestäni logo, värit ja perustamisvuosi ovat asioita mihin ei saisi ikinä kajota.
En tiedä kuka aikanaan teki päätöksen ja vastustettiinko sitä koskaan mitenkään, mutta toivottavasti ei enään nähdä sitä päivää että viittä vailla 90 vuotiaan seuramme perinteitä tärvellään muuttamalla logoamme tai värejämme.
Mitä tulee viireihin niin ehdottomasti samanlaiset pallologolla kiitos.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
En tiedä kuka aikanaan teki päätöksen ja vastustettiinko sitä koskaan mitenkään, mutta toivottavasti ei enään nähdä sitä päivää että viittä vailla 90 vuotiaan seuramme perinteitä tärvellään muuttamalla logoamme tai värejämme.

Logohan muutettiin kaudelle 95-96 ja jotenkin muistelisin sen liittyneen siihen, että pelattiin sillä kaudella euroopan cupia. Nyt kun katselen vanhoja statseja, niin ei kyllä mitään muistikuvaa, että miksiköhän Kerho oli tuolla kaudella pelaamassa sitä cupia, kun sarjasijoitus edellisellä kaudella liigassa oli 9. Anyway, sen cupin alkuturnaus pelattiin silloin täällä Hämeenlinnassa ja siinä oli mukana Himik Venäjältä, Storhamar Norjasta ja Sheffield Steelers Englannista. Muistan hyvin, kun tuolta Sheffieldiltä oli valtava kannustusjoukko mukana ja Kerhon pelatessa heitä vastaan, toivoin salaa niiden tekevän maalin, että näkis niiden riemuitsevan.

Mutta mielestäni se logon vaihto liittyi tuohon tulossa olevaan turnaukseen ja haettiin kansainvälisyyttä Hockey Playing Knights -ilmeellä. Se sitten jäi turhan pitkäksi aikaa päälle.

Tuossa 90-luvun puolivälissä oli liigassa muutenkin sellainen buumi, että logoja päiviteltiin "modernimmiksi". Ainakin Lukon vanhempi kettulogo, HIFK:n petologo ja KalPan susilogo. Oisko ollut muitakin, mutta siinä vähän apinoitiin tätä sen ajan buumia ja sitten oli tuo euroopan cup -kotiturnaus tulossa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Logohan muutettiin kaudelle 95-96 ja jotenkin muistelisin sen liittyneen siihen, että pelattiin sillä kaudella euroopan cupia. Nyt kun katselen vanhoja statseja, niin ei kyllä mitään muistikuvaa, että miksiköhän Kerho oli tuolla kaudella pelaamassa sitä cupia, kun sarjasijoitus edellisellä kaudella liigassa oli 9. Anyway, sen cupin alkuturnaus pelattiin silloin täällä Hämeenlinnassa ja siinä oli mukana Himik Venäjältä, Storhamar Norjasta ja Sheffield Steelers Englannista. Muistan hyvin, kun tuolta Sheffieldiltä oli valtava kannustusjoukko mukana ja Kerhon pelatessa heitä vastaan, toivoin salaa niiden tekevän maalin, että näkis niiden riemuitsevan.

Mutta mielestäni se logon vaihto liittyi tuohon tulossa olevaan turnaukseen ja haettiin kansainvälisyyttä Hockey Playing Knights -ilmeellä. Se sitten jäi turhan pitkäksi aikaa päälle.

Tuossa 90-luvun puolivälissä oli liigassa muutenkin sellainen buumi, että logoja päiviteltiin "modernimmiksi". Ainakin Lukon vanhempi kettulogo, HIFK:n petologo ja KalPan susilogo. Oisko ollut muitakin, mutta siinä vähän apinoitiin tätä sen ajan buumia ja sitten oli tuo euroopan cup -kotiturnaus tulossa.
Ritarilogohan tuli käyttöön kaudelle 1996-97, jolloin tosiaan pelattiin myös Eurooppa-Cupia. Ideana oli kaiketi uudistaa ja modernisoida Kerhon ilmettä nimenomaan HIFK:n ynnä muiden tyyliin. Visioitiinpa silloin tosiaan myös, enemmän tai vähemmän tosissaan, että joukkueen markkinointinimeksi olisi tullut Hockey Playing Knights Hämeenlinna. Ainakin jossain kausikirjassa tuo oli ihan etusivulla asti.

Mielenkiintoinen kuriositeetti on myös ritarikypärän väri; alkuun vihreä logo sai värityksensä, kun joku kopioi toimistolla teräksenharmaan logoaineiston "väärin", minkä seurauksena kypärä muuttui vihreäksi ja ritarin silmät keltaisiksi. Ihan oikeasti. Sittemminhän logoa "oikaistiin" 2000-luvun alussa.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Ritarilogohan tuli käyttöön kaudelle 1996-97

Okei, meni sitten kaudella pieleen, eli sillonhan siinä muutoksessa oli jo alla sitä edellisen kauden eurohuumaa.

Mielenkiintoinen kuriositeetti on myös ritarikypärän väri

Muistatko missä vaiheessa tässä logossa oli siinä kypärän päällä vielä se iso sininen puuhka. Oliko se ihan ensimmäinen versio ja oliko se ekalla kaudella ihan käytössäkin, kun mielestäni olen nähnyt sitä logoa jopa fanipaidoissa asti. Kuvaa en nyt googlesta löydä, mutta melko varma olen, että se oli ainakin hetken aikaa ihan oikeasti käytössä. Vaihdettiinko jopa kesken kauden vai mitähän mä muistelen? Muistan ainakin piirrelleeni tuota Kerhon uutta logoa koulussa kirjoihin ja nimenomaan sellaista, missä oli se puuhka siinä päällä.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Okei, meni sitten kaudella pieleen, eli sillonhan siinä muutoksessa oli jo alla sitä edellisen kauden eurohuumaa.



Muistatko missä vaiheessa tässä logossa oli siinä kypärän päällä vielä se iso sininen puuhka. Oliko se ihan ensimmäinen versio ja oliko se ekalla kaudella ihan käytössäkin, kun mielestäni olen nähnyt sitä logoa jopa fanipaidoissa asti. Kuvaa en nyt googlesta löydä, mutta melko varma olen, että se oli ainakin hetken aikaa ihan oikeasti käytössä. Vaihdettiinko jopa kesken kauden vai mitähän mä muistelen? Muistan ainakin piirrelleeni tuota Kerhon uutta logoa koulussa kirjoihin ja nimenomaan sellaista, missä oli se puuhka siinä päällä.
Puuhka oli pelipaidassa vain kauden 1996-97, jolloin ritarilta näkyi myös hartialinja, ja taustalla Hämeen linnan siluetti. Kaudelle 1997-98 logoa suoraviivaistettiin, ja paidoissa oli pelkkä kypärä - tai näin ainakin muistelisin. Täytyypä tarkistaa tämä!

Muistaakseni "puuhkatunnus" oli kaudella 1996-97 ihan virallinen logo, eli käytössä mm. SM-liigan kausikirjassa ym.
 
Viimeksi muokattu:

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Originelli molempiin. Ei samalla seuralla kahta eri logoa kattoon.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Se jääkiekkoraamattu eli The Hockey News valitsi ritarilogon Euroopan muistaakseni kolmanneksi hienoimmaksi. Ainakin kympin joukossa oli. Kuvaa hyvin sitä, että Amerikassa nähdään nämä logojutut täysin eri tavalla ja Suomessakin oli ysärin loppupuolella kylmän sodan jälkeisen länsisuuntauksen huumassa isomman puoleinen ämeriicca-villitys.

Pallologo siihen 2006 viiriin myös. Näyttäähän se nyt oudolta, kun siellä on useamman näköisiä mestaruusviirejä saman seuran mestaruuksia kuvaamassa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Harmoniaa pitää olla. Samanlaiset viirit siis, pallologolla. Ritarilogoa voi sitten ihastella vaikka pelipaidoissa.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Puuhka oli pelipaidassa vain kauden 1996-97, jolloin ritarilta näkyi myös hartialinja, ja taustalla Hämeen linnan siluetti. Kaudelle 1997-98 logoa suoraviivaistettiin, ja paidoissa oli pelkkä kypärä - tai näin ainakin muistelisin. Täytyypä tarkistaa tämä!

Muistaakseni "puuhkatunnus" oli kaudella 1996-97 ihan virallinen logo, eli käytössä mm. SM-liigan kausikirjassa ym.
Ai hitto, tämä puuhka muuten oli aivan karmea viritys. Jos tosiaan löydät jotain matskua tuosta logosta, niin arvostaisin suuresti. Olisi mukava muistella nostalgiapäissään tuota hirvitystä, niin oudolta kuin se kuulostaakin.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Jos tosiaan löydät jotain matskua tuosta logosta, niin arvostaisin suuresti. Olisi mukava muistella nostalgiapäissään tuota hirvitystä, niin oudolta kuin se kuulostaakin.
Tuossa on ainakin yksi (hiukan heikkolaatuinen) kuva, joka muistaakseni oli kausikirjan kannessa kaudella 1996-97 ja/tai 1997-98.

Löytyi myös kuva Kake Kauppilasta kaudelta 1996-97 alkuperäisessä ritaripaidassa. Näköjään tuossa paidassa ei olekaan puuhkaa, mikä on vähintäänkin hämmentävää; olin ihan varma, että se oli Liiga-paidoissa siinä missä fanipaidoissakin.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuossa on ainakin yksi (hiukan heikkolaatuinen) kuva, joka muistaakseni oli kausikirjan kannessa kaudella 1996-97 ja/tai 1997-98.

Löytyi myös kuva Kake Kauppilasta kaudelta 1996-97 alkuperäisessä ritaripaidassa. Näköjään tuossa paidassa ei olekaan puuhkaa, mikä on vähintäänkin hämmentävää; olin ihan varma, että se oli Liiga-paidoissa siinä missä fanipaidoissakin.
Kiitokset. Pystyn nykyään töissä selailemaan vanhoja paikallislehtiä, pitääkin plärätä tuon aikakauden arkistoja. Lisäilen tuonne HPK:n omalle puolelle juttuja ja kuvia, jos tulee jotain helmiä vastaan.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Näköjään tuossa paidassa ei olekaan puuhkaa, mikä on vähintäänkin hämmentävää; olin ihan varma, että se oli Liiga-paidoissa siinä missä fanipaidoissakin.

Videokuvaa Rafalskista tuolta kaudelta

Tuossakin kyllä näkee vilauksittain, että ei tuossa pelipaidassa sitä puuhkaa ole. Mitenköhän tämä nyt meni oikeasti. Oliko sitä ollenkaan pelipaidassa vai oliko se vaan urheiluruutu-logona? Varma olen kyllä siitä, että sitä on fanipaidoissa ollut.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Videokuvaa Rafalskista tuolta kaudelta

Tuossakin kyllä näkee vilauksittain, että ei tuossa pelipaidassa sitä puuhkaa ole. Mitenköhän tämä nyt meni oikeasti. Oliko sitä ollenkaan pelipaidassa vai oliko se vaan urheiluruutu-logona? Varma olen kyllä siitä, että sitä on fanipaidoissa ollut.
Tämä on kyllä todella "hämmentävä case": eipä sitä näytä olevan myöskään muissa kuvissa, jotka nopealla googletuksella löysin. Muistikuvat ovat kuitenkin ihan selkeitä, että mm. Vernerillä oli sellainen puuhkapaita.

Toisaalta olisi taas loogista, ettei sitä olisi ollut edustuksen paidoissa, koska se olisi vienyt paljon mainostilaa rintakehän alueelta.

Muistaisikohan @M10, miten tuon asian laita on?
 
Viimeksi muokattu:

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Toisaalta olisi taas loogista, ettei sitä olisi ollut edustuksen paidoissa, koska se olisi vienyt paljon mainostilaa rintakehän alueelta.

Voi olla muuten juuri näin, että leikattiin ritarilta puuhka pois, että mainokset mahtui paitaan. Mutta tuossa sun linkittämässä kausikirjakuvassa se nyt ainakin näkyi. Todistetusti ollut olemassa.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
En kannata kerhoo, mutta jättäkää se ritari paikalleen.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
En kannata kerhoo, mutta jättäkää se ritari paikalleen.
Muistan/oletan aina nimimerkkisi perusteella, että olet vahvasti nimenomaan kerholainen. Jostain syystä.
 

MrOrange

Jäsen
Kerhon ensimmäinen mestaruus voitettiin ritarilogot paidoissa. Minä kunnioittaisin tätä tosiasiaa ja pitäisin ritariviirin katossa. Itse tosin pidän muutenkin ritariteemasta, sitä voitaisiin hyödyntää edelleen jossain määrin esimerkiksi markkinoinnissa ja joissakin fanituotteissa. Paidoissa toki ilmanmuuta perinteinen logo nyt ja tulevaisuudessa, mutta ainakin minulle ritarilogo on myös arvokas osa HPK:n historiaa ja vuoden 2006 mestaruusviirissäkin tämä saa edelleen ehdottomasti näkyä, jos ei enää muuten.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Itse tosin pidän muutenkin ritariteemasta, sitä voitaisiin hyödyntää edelleen jossain määrin esimerkiksi markkinoinnissa ja joissakin fanituotteissa.
Ja varsinkin pikkujunnujen joukkueissa/ottelutapahtumassa; esim. rankkarikisa taitaa edelleen olla "pikkuritarien" kilpailu jne. Onhan siinä varmasti sellaista supersankarifiilistä. :)
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kerhon ensimmäinen mestaruus voitettiin ritarilogot paidoissa. Minä kunnioittaisin tätä tosiasiaa ja pitäisin ritariviirin katossa. Itse tosin pidän muutenkin ritariteemasta, sitä voitaisiin hyödyntää edelleen jossain määrin esimerkiksi markkinoinnissa ja joissakin fanituotteissa. Paidoissa toki ilmanmuuta perinteinen logo nyt ja tulevaisuudessa, mutta ainakin minulle ritarilogo on myös arvokas osa HPK:n historiaa ja vuoden 2006 mestaruusviirissäkin tämä saa edelleen ehdottomasti näkyä, jos ei enää muuten.
Samaa mieltä alusta, vaikka tässä on tullut tuota ritarilogoa lytättyä.

"Lottopallo" nyt tietysti on se ainut oikea logo (onkohan edes Kerhofania, joka olisi muuta mieltä..) mutta ajan henki määrää. Ei niitä vanhoja leffojakaan tarvitsisi sensuroida, vaan kunnioitetaan hetkeä.

Minun mielestäni ei tarvitse kyllä tuota logoa hyödyntää enää yhtään missään.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka yhtenäinen "rivistö" näyttäisi tyylikkäämmältä, en lähtisi muuttamaan historiaa. Boba Fett -logo oli aikansa lapsi ja osa HPK:n tarinaa.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Ja varsinkin pikkujunnujen joukkueissa/ottelutapahtumassa; esim. rankkarikisa taitaa edelleen olla "pikkuritarien" kilpailu jne. Onhan siinä varmasti sellaista supersankarifiilistä. :)

Juu, toimii varmasti. Ja onhan niillä rankkarikisoissa ritarilogot paidoissa, eli pelaakos Kerhon junnut nykyään johonkin ikäluokkaan asti ritarilogon alla? Jos näin, niin siellähän tuo logo elää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös